Full version: Blä för sniglar!
eml
Köpte några växter i går där en av krukorna (ett fänrikshjärta) hade två små (ca 1-1.5 cm) ljusbruna sniglar i sig (bläääää). Kan man hålla krukan i "karantän" inomhus några dagar och se om fler sniglar dyker upp innan man planterar ut växten (kläcks alla ägg av en "kull" sniglar ungefär samtidigt d.v.s inom några dagar) eller vad göra (: sad.gif sad.gif???

Jag vill ogärna spola bort all jord då jag tycker att det borde riskera skada mycket smårötter. Är det tillräckligt att lägga snigelgift i och runt växten efter utplantering? Vi har -peppar, peppar- inga sniglar ännu i trädgården (rätt mycket snäckor dock om ej så mycket just i år) och jag vill, som alla andra, ej ha in dem men å andra sidan så behöver man ju kunna/våga köpa lite nya växter i bland.
Ingrid på Västkusten
Spola bort går jättebra faktiskt. Gör det och så ge ny jord och ställ i karantän omedelbart. Man vet aldrig ibland kan snigelbebisarna gömma sig i jorden med.

Hälsar ingrid
eml
Kan sniglar gräva???
Om jag sätter en "bur" av plast eller fiberväv på en stomme runt en planta, kan sniglar då ta sig in (eller ut) eller måste man ha något som hindrar en bit ner i jorden också? Har sett någon kommentar om att sniglar hittats en bit ner i jorden, så jag har börjat undra ... wink.gif blink.gif huh.gif
Ella
Här finns bla ett inlägg om en snigel som grävt ner sig i rabatten tongue.gif tyvätrr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon