Le_andypandy
Vi har en lönn som hamlats sedan 30-talet. Nu i sommras fick den en vit beläggning på löven på nordsidan av trädet. Vi frågade runt en del och de flesta gissningarna pekade mot mjöldagg. Nu till frågan; ska vi fortsätta hamla trädet som vi alltid gjort eller ska man ta en paus tills mjöldaggen försvunnit?
Vidare; hur ska vi göra för attt mjöldaggen ska försvinna så fort som möjligt?, vi var noga med att ta bort alla höstlöv och slängt dessa på tippen inte komposten.

tacksam för svar smile.gif

Andreas
KURT
Jag tror inte att man kan göra så mycket. Det är mycket vanligt med olika former av svampsjukdomar på främst blodlönn och klotlönn, men på senare år har jag sett det även på andra lönnar b l a den s k tjärfläcksjukan. Även om hamling alltid innebär en ökad risk för att ett träd skall angripas av sjukdomar, så tror jag inte att det har något direkt samband med bladmöglet.
Alexander-VG-zon3
mjöldagg kommer också olika från år till år . som förra sommaren var väldigt fuktig
Cilla
I Sörmland och Uppland var mjöldaggen och tjärfläcksjukan väl spruidd förra året, liksom några år tillbaka faktiskt. De är beroende av fuktigheten men när de fått växa till sig verkar de kunna finans kvar också om klimatet inte blir så perfekt.

Om man ska låta lönnen återställa sina energilager eller inte beror lite på hur vitaliteten i den är för övrogt och hur välspridd mjöldaggen var. Träd som av någn anledning inte kan behålla sina blad oangripna under bladsäsongen blir försvagade, men de flesta vuxna träd klarar stora angrepp om de inte återkommer många år i rad. Var det första gången som mjöldaggen kom hos er kan ni säkert hamla som vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon