Bettson
Har börjat undra över begreppet studiecirklar. Har hört att det finns något som heter studiecirkelsbidrag. Vem betalar det och hur mycket.

Har gått, eller skulle gå en studiecirkel men blev grymt besviken. Jag har inte orkat fullfölja pga av att jag blev så illa bemött att kursledaren att jag inte orkar gå dit fast jag försökt. Två tredjedelar av kursen har har jag inte gått.

Man vill inte låta mig hoppa av utan jag har tvingats betala 3500 kr i alla fall,med hänvisning till att det är mitt eget fel att jag inte går.

Santidigt så har kursorganisatören tydligen inte haft vetskap om att jag inte har varit så ofta. Jag misstänker faktiskt att kursledaren dessutom fuskat med närvarolistan och skrivit upp mig som närvarande.

Var kan man kolla om jag varit rapporterad som närvarande och vem är det som eventuellt har betalat ut bidrag för min närvaro på studiecirkeln.

Skulle vara tacksam för att få veta.
Lady Hamilton
I våran kommun ligger detta under 'Kultur' och det är de som betalar ut bidragen till bl.a. ABF Ring på kommunen och fråga. Tyvärr så kan dina misstankar vara sanna...........Här upptäcktes i höstas att det fuskats ordentligt Både med deltagare och kursledare. Deltagare som var ovetande om att de var "med" Samma deltagare var med i upp till 18st cirklar samtidigt. Kurledare på 95år som ledde över 25 cirklar, tyvärr visade det sig att kvinnan i fråga var gravt dement och dessutom rullstolsburen och kunde omöjligt vara kursledare runt om i kommunen. Dessutom så har det även visat sig att kommunalt anställd personal "deltagit" i kurser på arbets tid. Detta är just nu under utredning av polis
gammelnalle
Betalas av "staten"
Här kan du läsa lite om ABFs regler http://pomo.tsl.fi/alue/abf-vn/bidrag.htm men det gäller UNGEFÄR samma för övriga.

3500:- låter i.of.s. mycket , men jag tror inte att den avgiften täcker alla kotnader som arrangören har (Hyra av lokal, ledararvoden, sociala avg m.m.) så jag är tveksam att du kan "hoppa av" när du väl har börjat. Ligger deltagarantalet på gränsen (minst 5 st 15 år fyllda medlemmar (undantag: specialgrupper och i glesbygd minst tre medlemmar)
och EN hoppar av..... och en råkar vara sjuk så VIPS finns inget bidrag....

Tråkigt att du upplevt vad du upplevt Bettson och ledaren har ansvar för att deltagarlistan sköts korrekt.
En fråga hos kansliet på din studiecirkelarrangör borde kunna reda ut vissa av dina frågetecken.

b f.d. studiecirkelledare
Gunilla T
Studiecirklar finansieras generellt via statliga bidrag, kommunbidrag och egenavgifter. En del kommuner har dock bestämt att inte ge några bidrag till studiecirkelverksamhet, kanske kan det vara så i ditt fall där egenavgiften på 3.500 kr är väldigt hög.

Det finns något sorts ångeravtal innan du börjat som deltagare men har du väl startat så är det svårt att få avgiften tillbaka.

Den som sitter på närvarolistorna är studieorganisatören och den enda som kan svara på din fråga.

Det finns eg. inget incitament att fuska med närvarolistan, för att vara bidragsberättigad skall man deltaga någon av de tre första gångerna, sedan utgår bidraget även om du inte deltar.
Bettson
Ok att man inte får ångra sig när man väl har börjat. Men det måste väl finnas några som helst krav på hyfs och vett hos en kursledare.

Tex en av de lindrigare uttalandena. Varför graverar man datum i kvinnors vigselringar? Svar: Det är deras bäst föredatum.

Kankse inte så kul att höra när man är en ensam 50-årig kvinna i enbart manligt sällskap. Speciellt när det ör företradesvis yngre män mellan 25-30 år där.

Det var som sagt ett at de lindrigare utalandena. Jag tycker egentligen inte att man ska behöva betala för att bli förolämpad.
Gunilla T
Bettson, du skall absolut klaga över ett sådant beteende till ansvarigt studieförbund. Det är under inga omständigheter acceptabelt med förolämpande och nedvärderande könsskämt!!!

Skriv ner vad som hänt och kräv dina pengar tillbaka, ställ till med ett j...la hallåå om du orkar! En sådan cirkelledare skall inte vara kvar, det kommer fler kvinnor efter dig som råkar ut för detta!
Biggan_
CITAT (Gunilla T @ 09-03-2008, 11:26) *
Bettson, du skall absolut klaga över ett sådant beteende till ansvarigt studieförbund. Det är under inga omständigheter acceptabelt med förolämpande och nedvärderande könsskämt!!!

Skriv ner vad som hänt och kräv dina pengar tillbaka, ställ till med ett j...la hallåå om du orkar! En sådan cirkelledare skall inte vara kvar, det kommer fler kvinnor efter dig som råkar ut för detta!

Håller absolut med!
Pirum
CITAT (Bettson @ 09-03-2008, 11:16) *
Ok att man inte får ångra sig när man väl har börjat. Men det måste väl finnas några som helst krav på hyfs och vett hos en kursledare.
Tex en av de lindrigare uttalandena. Varför graverar man datum i kvinnors vigselringar? Svar: Det är deras bäst föredatum.

Vem som helst har rätt att starta studiecirklar, även idioter, slödder, pack, avskum och drägg. Däremot kan det ju vara så att den här fähunden fått i uppdrag av någon att starta just denna studiecirkel och då kan ju uppdragsgivaren vara intresserad av att veta att cirkelledaren är en skitstövel.
Så jättebra att du reagerar, får hoppas det löser sig.

Jag föredrar studiecirklar som inte kostar något och där inte bidrag söks, men jag inser att det inte är praktiskt tillämpligt i alla fall.
Bettson
Jag har klagat med anordnaren av cirkeln dvs studiefrömjandet vägrar att tqa tag i saken men hänvisning till att cikelledaren varit det i många år och att det är så svårt att få tag på cirkelledare.

Hon har aldrig tagit emot några som helst klagomål på denna cirkelledare så hon vill inget göra.'

Vid min fråga ifall hon då anser att det är mitt fel så backar hon på det.

Cirkelledaren har inför hela gruppen skällt ut mig åt sagt åt mig att hålla käften när jag hade ett annan isåkt när vi besvarade instuderingfrågorna än en annan studiecirkeldeltagare.

Samtidigt så är det åtskilliga pikar och sneda kommentarer som han öser ur sig över mig. Redan första gången när han frågade vad vi hade för hundar och jag talade om att jag hade en Wachtel så var det kört.

Kommentarerna var då att det fanns en orsak till att dom hundarna hade två näsborrar. Man tog och blåste dom i nosen så lyfte öronen för det var ett bevis på att den hundrasen intehade någon hjärna och han kunde inte förstå hur man kunde hålla sig med en sådan hund

Listan kan göras hur lång som helst.

Gunilla T
Det var det oförskämdaste....

Studiefrämjandet har en styrelse som består av representanter för de olika intresseorganisationerna. Dit skall du rikta dina skriftliga klagomål.

Jag gissar att du pratat med någon handläggare som är ansvarig för studiecirkeln och hon vill inte göra något..

Skriv ner allt som har inträffat med adress till styrelsen för Studiefrämjandet och kräv dina pengar tillbaka. Klagomål är alltid bra att göra skriftligt med adress till de högsta ansvariga..skrivelser måste alltid hanteras på något sätt i organisationen och kan inte viftas bort av någon enskild handläggare. Kräv svar också!

Om inget hjälper kan man alltid använda sig av den andra makten..journalisterna.

Härligt med svarta rubriker.."Cirkeldeltagare förolämpas i Studiefrämjandets verksamheter!"

Alla är rädda för sådana rubriker!

Stå på dig, ganska mycket pengar du har betalat för ingenting!
gammelnalle
förlåt om jag inte håller HELT med dig..

skämtet om ringen tex....

JAG har svårt att se att det var riktat mot dig för nog har väl männen OCKSÅ datum i sina ringar????
(Jag var ju inte där så jag kunde höra VAD han sa)

CITAT
cikelledaren varit det i många år och att det är så svårt att få tag på cirkelledare.

Hon har aldrig tagit emot några som helst klagomål på denna cirkelledare så hon vill inget göra.'

Om nu han varit cirkelledare så många år och aldrig fått klagomål...... men när DU kommer dit händer det plötsligt något...

fundera lite på om det KANSKE beror på ditt agerande???????

Alla KAN INTE tycka om alla och mellan vissa personer stämmer helt enkelt inte kemin . De facto.

Givetvis SKALL inte en ledare (oavsett om han/hon är rund (cirkel) eller fyrkantig ) få :
CITAT
Cirkelledaren har inför hela gruppen skällt ut mig åt sagt åt mig att hålla käften när jag hade ett annan isåkt när vi besvarade instuderingfrågorna än en annan studiecirkeldeltagare.

HELT oacceptabelt!!! och om detta verkligen har hänt (dvs att även de andra deltagarn uppfattade detta som "utskällning"-och inte bara att du tolkade detta så) så bör du verkligen få upprättelse.

Jag tar INTE cirkelledarens parti, men det finns alltid mer än en sida av saken och HAN har ju ingen möjlighet att berätta hur HAN upplevde det.

Oavsett allt detta bör ni reda ut allt detta.
Lycka till.

Björn
Gunilla T
Gammelnalle...du förstår inte..

Skämtet om bäst före datum används alltidom kvinnor av någon anledning och det är inte kul kan jag lova..gubbstruttar kommer undan men skrattar hejdlöst..
gammelnalle
CITAT (Gunilla T @ 09-03-2008, 15:19) *

Skämtet om bäst före datum används alltidom kvinnor av någon anledning och det är inte kul kan jag lova..gubbstruttar kommer undan men skrattar hejdlöst..

nej , jag förstår inte, helt klart...

jag är ju dessutom en gubbstrutt själv och tyckte skämtet var jätteskoj när jag hörde det första gången....men fortfarande gäller väl att även vi män har ett "bäst före datum " i ringen????

och det är dett jag menar: Vi tolkar så olika vad som sägs (skrivs etc)
Jag har själv "klantat till det" när jag berättat något skämt och fått be om ursäkt. MEN min AVSIKT var aldrig att göra någon illa. MEN "någon" har uppfattat det så; Som ett personligt påhopp..... DVS PLUMT!!!!
DUMT, javisst.
Därför bör man aldrig försöka vara rolig eller vänlig (det kan ju uppfattas som att man "smörar"). (OBS IRONI)

b
Bettson
CITAT (Gunilla T @ 09-03-2008, 15:19) *

Hans fråga var just varför man graverar in datumet för vigseln i kvinnornas vigselringar.
Bettson
CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 15:11) *
förlåt om jag inte håller HELT med dig..

skämtet om ringen tex....

JAG har svårt att se att det var riktat mot dig för nog har väl männen OCKSÅ datum i sina ringar????
(Jag var ju inte där så jag kunde höra VAD han sa)

Om nu han varit cirkelledare så många år och aldrig fått klagomål...... men när DU kommer dit händer det plötsligt något...

fundera lite på om det KANSKE beror på ditt agerande???????

Alla KAN INTE tycka om alla och mellan vissa personer stämmer helt enkelt inte kemin . De facto.
Givetvis SKALL inte en ledare (oavsett om han/hon är rund (cirkel) eller fyrkantig ) få :
HELT oacceptabelt!!! och om detta verkligen har hänt (dvs att även de andra deltagarn uppfattade detta som "utskällning"-och inte bara att du tolkade detta så) så bör du verkligen få upprättelse.

Jag tar INTE cirkelledarens parti, men det finns alltid mer än en sida av saken och HAN har ju ingen möjlighet att berätta hur HAN upplevde det.

Oavsett allt detta bör ni reda ut allt detta.
Lycka till.

Björn

Visst kan d
et till viss del bero på mig. Jag skulel gå en studiecirkel på 70 timmar. Ett digert studiematerial som innebar att man skulle läsa 5-8 timmar hemma varje vecka. Vilket jag gjorde.

Så kommer man till skudiecirklen och tror att man skall diskutera ämnet vi läser och bland annat gå igenom instuderingsfrogorna och stöta och bläta dessa. Men inte då. De första fyra gångerna så fick man sitta i flera timmar varje kväll och lyssna på kursledarens privata tankegångar ang hem familj, dottern i USA, företag, hans datorer mm. Mer än 50 % av tiden fick vi sitta och lyssna på detta.

Hallå, man sätter av tio timmer per vecka för att få godkänt på kursen och få sitt bevis. tio timmar per vecka i tjugo veckor. En kvarts tjänst alltså. Ingen pratade alls i gruppen utan alla satt under tryckande tystnad och satt av tiden. Jag tycker nog att det är ganksa normalt att begära att man skall hålla sig till ämnet i en studiecirkel som dessutom skall mynna ut i ett prov.

En annan kursdeltagare påpekade ett antal gånger att man borde hålla sig till kursen och då blev han sur. jag pratade med min man vad man skulle kunna göra åt det hela utan att skapa konflikt.

Maken svar var att håll dig till ämnet själv, diskutera bara ämnet och så fort han svävar ut så ställer du en fråga för att föra honom tillbaka till ämnet och det kan han inte ta illa upp för.

Så sagt och gjort. Varej gång han förvirrade sig bort i hostiroer om sitt provata liv så räckte jag upp handen och sa tt jag behävde hjälp med svaret på en viss instuderingsfråga. Just för att föra honom tillbka till ämnet utan konflikt. Likaså fortsatte jag med följdfrågan hur är det med svaret på nästa fråga i boken. Allt med en vänlig ton och uppsyn.

Kantänka har detta irriterat honom ungefär lika mycket som en finne på ett olämlöpligt ställt, vad vet jag. Visst det var jag som ställde frågorna. Jag ställde frågorna för att få svar på ett ämne som vi faktiskt har gått dit för att studera.

Flera andra bad honom hålla sig till ämnet och blev ganska bryskt bemötta om än inte lika illa bemötta som jag blev. Jag trodde att jag valde ett mjukare och mera konfliktfritt alternativ. Men jag hade tydlgien fel i detta. Jag tyckte annars att det var ett ganska genialiskt förslag jag fick av maken för att hålla sig till ämnet borde inte vara klandervärt. Men jag hade nog fel i¨det..

Men redan innan var det fula pikar om tex mitt val av hundras. Hur i hela friden tror man att man kan få en trevlig stämning på en kurs när man idiotfridiotförklarar en hel hundras som "utan hjärna" och inte kan begripa hur folk kan skaffa sig sådan "skit". Att klaga på folks hundar är nästan lika illa som att klaga på deras barn.

Visst kan hända är det mitt fel. Jag kanske har för höga krav.

Jag trodde att man skulle studera det ämne man betalat för och har kursplan för.

Jag trodde att i en studiecirkel så var alla lika värdefulla och skulle kunna komma till tals och att cirkleledaren var en moderator och inte en person som har behov att att hålla monolog och prata om sitt privata liv inför betalande publik och i övrigt ha mandat att bete sig som en verbal penalist.

Bettson
CITAT (Bettson @ 09-03-2008, 17:42) *
Visst kan det till viss del bero på mig. Jag skulle gå en studiecirkel på 70 timmar. Ett digert studiematerial som innebar att man skulle läsa 5-8 timmar hemma varje vecka. Vilket jag gjorde.

Så kommer man till skudiecirklen och tror att man skall diskutera ämnet vi läser och bland annat gå igenom instuderingsfrågorna och stöta och blöta dessa. Men inte då. De första fyra gångerna så fick man sitta i flera timmar varje kväll och lyssna på kursledarens privata tankegångar ang hem familj, dottern i USA, företag, hans datorer mm. Mer än 50 % av tiden fick vi sitta och lyssna på detta.

Hallå, man sätter av tio timmer per vecka för att få godkänt på kursen och få sitt bevis. tio timmar per vecka i tjugo veckor. En kvarts tjänst alltså. Ingen pratade alls i gruppen utan alla satt under tryckande tystnad och satt av tiden. Jag tycker nog att det är ganska normalt att begära att man skall hålla sig till ämnet i en studiecirkel som dessutom skall mynna ut i ett prov.

En annan kursdeltagare påpekade ett antal gånger att man borde hålla sig till kursen och då blev han sur.Jag pratade med min man vad man skulle kunna göra åt det hela utan att skapa konflikt.

Maken svar var att håll dig till ämnet själv, diskutera bara ämnet och så fort han svävar ut så ställer du en fråga för att föra honom tillbaka till ämnet och det kan han inte ta illa upp för.

Så sagt och gjort. Varje gång han förvirrade sig bort i hostirier om sitt privata liv så ställde jag en fråga. Likaså fortsatte jag med följdfrågan hur är det med svaret på nästa fråga i boken. Allt med en vänlig ton och uppsyn.

Kantänka har detta irriterat honom ungefär lika mycket som en finne på ett olämpligt ställt, vad vet jag. Visst det var jag som ställde frågorna. Jag ställde frågorna för att få svar på ett ämne som vi faktiskt har gått dit för att studera.

Flera andra bad honom hålla sig till ämnet och blev ganska bryskt bemötta om än inte lika illa bemötta som jag blev. Jag trodde att jag valde ett mjukare och mera konfliktfritt alternativ. Men jag hade tydlgien fel i detta. Jag tyckte annars att det var ett ganska genialiskt förslag jag fick av maken för att hålla sig till ämnet borde inte vara klandervärt. Men jag hade nog fel i¨det..

Men redan innan var det fula pikar om tex mitt val av hundras. Hur i hela friden tror man att man kan få en trevlig stämning på en kurs när man idiotfridiotförklarar en hel hundras som "utan hjärna" och inte kan begripa hur folk kan skaffa sig sådan "skit". Att klaga på folks hundar är nästan lika illa som att klaga på deras barn.

Visst kan hända är det mitt fel. Jag kanske har för höga krav.

Jag trodde att man skulle studera det ämne man betalat för och har kursplan för.

Jag trodde att i en studiecirkel så var alla lika värdefulla och skulle kunna komma till tals och att cirkleledaren var en moderator och inte en person som har behov att att hålla monolog och prata om sitt privata liv inför betalande publik och i övrigt ha mandat att bete sig som en verbal penalist.

Och här skulle man ändra stavfel, så det blev!!!!!
Bettson
CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 15:42) *
nej , jag förstår inte, helt klart...

jag är ju dessutom en gubbstrutt själv och tyckte skämtet var jätteskoj när jag hörde det första gången....men fortfarande gäller väl att även vi män har ett "bäst före datum " i ringen????

och det är dett jag menar: Vi tolkar så olika vad som sägs (skrivs etc)
Jag har själv "klantat till det" när jag berättat något skämt och fått be om ursäkt. MEN min AVSIKT var aldrig att göra någon illa. MEN "någon" har uppfattat det så; Som ett personligt påhopp..... DVS PLUMT!!!!
DUMT, javisst.
Därför bör man aldrig försöka vara rolig eller vänlig (det kan ju uppfattas som att man "smörar"). (OBS IRONI)
b

Han sa det verkligen inte på ett sätt för att smöra. För övrigt så tycker jag nog att balansen när man berättar ett sådant så kallat skämt har n person viss betydelse. Man måste känna er person ganksa väl för att dra ett sådant skämt utan att riskera att såras. INte offentligt på en kurs.
SOm femtioårig kvinna i sällksap at enbart yngre män och denn gubbstrutt så kändes det ganksa utpekande.

För trettio kilo och trettio år sedan så kunde jag bada bastu med de manliga jobbarkompisarna utan problem. Numera visar jag mig inte utanför familjen i hel baddräkt en gång. Känner verkligen av detta bäst föredatum.

Om han hade dragit detta skämt i en grupp med blandade åldrar och både kvinnor och män hade det varit plumt och dumt. Nu när jag var ensam äldre kvinna bland idel yngre män förutom denna kursledare så var det inget annat än elakt.

CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 15:11) *

Björn

Yes det var inget att missta sig på. Han stod och skrek åt mig at jag skulle HÅLLA KÄFTEN och en massa annat som inte lämpar sig i tryck.

Jag hade onte varit ovänlig utan bara haft en annan komåpletterande åsikt ang svaret på en viss fråga i studiematerialet. När iv äl komit så långt att folk vågat börja prata vilket tog lite tid.

OCH nu järnvägar i min lilla låda så har jag klagat skriftligt till studiefrämjandet och begärt kurskostnaden minus kurslitteraturen tillbaka samt en ursäkt från kursledaren.

Skickade samma klagomål till studiefrämjandet centralt också. Jag har mått dåligt hela vintern av detta och nu tänker jag inte göra det längre.

OCh har de tagit emot statliga bidrag till detta så ska det banne mig inte utgå något sådant för mitt deltagande i alla fall. Någon jädrans ordning får det vara med skattemedlen .
Cacki
Min första reaktion om det sk skämtet var nog ungefär som Gammelnalles. "Det var väl inte så himla farligt", men ju mer du berättar om hela situationen desto mer kan jag förstå att du kände dej illa behandlad. Tycker nästan att hela historian luktar vuxenmobbing och du gör helt rätt i att försöka gå till botten med det hela. Sicken jäkla skitstövel!
Netha
Bra Bettson! tummenupp.gif

Låt ingen trampa på dig! smiley_small_hug.gif

Ang. vigselring .. i Sverige är det väl brukligt att bara mannen
ger kvinnan ring vid vigseln. Därför har kvinnor oftast 2 ringar, (förlovnings - och vigsel)
medan männen har bara förlovnings.
Gunilla T
Bravo Bettson!

..känns som om du äntligen blivit arg istället för att må dåligt!!! Bra!

Såna här skämt hänger ihop med könsrollstänkandet och jag tycker du beskriver det sååå bra!

Hoppas du vill delge oss fortsättningen också om vad som händer.
Gita
Skämtet var väl iofs inte särskilt begåvat, men jag hade faktiskt inte blivit det minsta upprörd, inte heller hade jag tagit illa vid mig för negativa kommentarer om min hund, men jag hade blivit riktigt SUR om jag lagt tid och pengar på en kurs som inte gav den kunskap jag faktiskt betalt för att få.
Gita
Bettson
CITAT (Gita @ 09-03-2008, 20:48) *
Skämtet var väl iofs inte särskilt begåvat, men jag hade faktiskt inte blivit det minsta upprörd, inte heller hade jag tagit illa vid mig för negativa kommentarer om min hund, men jag hade blivit riktigt SUR om jag lagt tid och pengar på en kurs som inte gav den kunskap jag faktiskt betalt för att få.
Gita

Ja alla är vi olika. Pengarna skiter jag nog i, pengar är bara pengar man får tjäna nya helt enklet.. Visserligen har jag begärt dom tillbaka, men mest för att det så att säga svider mest för motståndaren.
Tiden man lagt ner på detta känns mera sur. Men förlorad tid får man aldrig tillbaka hur man är bär sig åt. Förlorade timmar går aldrig att ersätta.

Men självkänslan vill jag absolut ha tillbaka. Att i grupp få höra att mitt bästföredatum passerat för 27 år sedan det känns rätt bittert tycker jag. Det känns väldigt illa. När bästföredatum på¨mjölk och charkvaror passerat då slänger man bort dom så att de inte luktar illa eller att man blir sjuk. Alltså ska man inte vara något bättre än något som bör slängas bort, kasseras osv. Det känns ursäkta uttrycket jävligt hårt.

Att klaga på min hund är nästan lika illa. Vi lägger ner hur mycket tid som helst och hon är nästan vårt hjärteblod. En väldresserad hund speglar sin ägare. Man är nästan en enhet, hunden jobbar som en förlängning av din egen arm. Man är otroligt stolt över den och man älskar den nästan som ett barn.

Att man klagar på min hund som man aldrig har träffat óch dömer ut den enbart med hänvisning till att det skulle vara en ointelligent ras känns nästan som om gubben sagt att jag också var ointelligent viket han också gjorde eftersom han uttryckte sig som att han inte kunde förstå vad det var för fel på folk som skaffade sig sådan skit.

Som sagt alla är vi olika och pengarna har mindre värde för mig än sad.gif min självkänsla. Att stå så lågt att mitt bästföredatum passerat för 27 år sedan, jag fattar inte ens en gång att någon varken kan säga det eller tycka det är roligt.

Men det är väl det som gör att vi alla är olika och väl är väl det. För mig så är det rent ut sagt elakt att säga att någons bästföredatum gått ut för tjugosjuårsedan. Elakt och inget annat än elakt.

Det är bra att du har så bra självförtroende så att du slipper må dåligt att sådana uttalanden. Jag önskar att jag hade ett sånt självförtroende jag också.
Aqvakul
Bettson, stå på dig och tro på dig själv! kompiskram.gif
maramara
Kära Bettson. Ta ingen skit!
Har man antagit ett erbjudande att vara kursledare för deltagare i en cirkel som antas ta detta på allvar, eftersom man investerar en bra slant i avgift, är det självklart att cirkelledaren ska se till att deltagarna får valuta för sin insats. Deltagaren ska kunna inkassera det som kursen utbjöd.
Det är något fel om ledaren på kursen inte inser det ,utan använder andras dyrbara tid till att prata om sina privata intressen och dessutom gör sig "lustig" på andras bekostnad, Jag mår illa av att bara se detta.
Stå på dig, jag tolkar det som att du har resurserna till det och dessutom får stöd av en klok mentor i din man.
Bettson
Nu har anordnaren av kursen gått med på att betala tillbaka allt utom kurslitteraturen.

Jag har också bokat tid för proven på annat håll. Det känns bara så skönt att slippa tanken på att träffa gubbskrället igen.

Känns mycket bättre idag.
Aqvakul
Härligt tummenupp.gif nu kan du snart med högburet huvud gå vidare och lämna detta bakom dig!
Wilmer
kompiskram.gif Toppen!
Flamingon - växtgalning
Bra gjort Bettson!

Cirkelledaren har ju verkligen betett sig illa men måste säga att hans beteende är tyvärr inte så ovanligt. Har läst olika kurser på universitet och det är väldigt vanligt att de manliga lärarna i medelåldern pratar mycket om sina egna liv och meriter och är inte så särskilt intresserade av gemensamt utbyte med de som går kursen. Varför det är så kan man ju fråga sig, men så särskilt kul är det inte.

Sådana skämt som den om vigselringen, blir fel om inte alla känner varandra för tyvärr så finns det män med en kass kvinnosyn. Och om inte alla känner den (mannen) som drar skämtet och vet hur den personen verkligen tycker så blir det väldigt fel.

Bettson din taktik att smidigt går tillbaka till ämnet va suverän, men cirkelledaren tog det troligen som ett hot eftersom han är nog inte van vid att någon försökt få honom att ändra utbildningsteknik.

Jag förstår även att du tar illa upp för hans kommentarer om din hund och att det i förlängningen även va en pik mot dig som person. Det finns ju trots allt uttrycket "sådan matte/husse, sådan hund".

Så bra gjort och du har ingen anledning till att känna att det va fel av dig att ta illa vid heller tycker jag! tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Bettson @ 10-03-2008, 11:41) *
Nu har anordnaren av kursen gått med på att betala tillbaka allt utom kurslitteraturen.

Jag har också bokat tid för proven på annat håll. Det känns bara så skönt att slippa tanken på att träffa gubbskrället igen.

Mycket bra gjort Bettson

Lycka till.

Elisabeth
Thomas Wahlqvist
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 10-03-2008, 12:42) *
Bra gjort Bettson!

Har läst olika kurser på universitet och det är väldigt vanligt att de manliga lärarna i medelåldern pratar mycket om sina egna liv och meriter och är inte så särskilt intresserade av gemensamt utbyte med de som går kursen. Varför det är så kan man ju fråga sig, men så särskilt kul är det inte.

Där tror jag att du generaliserar en hel del :-)
Flamingon - växtgalning
Thomas Wahlqvist: Nej jag generaliserar inte, men jag hade kunnat vara tydligare med att skriva "av mina personliga erfarenheter". Om jag hade skrivit att majoriteten av de manliga medelålders föreläsare på universitet och högskolor här i Sverige har en tendens till det här beteende, då hade jag generaliserat. smile.gif Men något sådant kan jag ju inte påstå eftersom jag har inte gått kurser hos alla manliga medelålders föreläsare här i Sverige. rolleyes.gif Puh, vilket jobb det skulle vara. blink.gif
Tezzla
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 10-03-2008, 12:42) *
Cirkelledaren har ju verkligen betett sig illa men måste säga att hans beteende är tyvärr inte så ovanligt. Har läst olika kurser på universitet och det är väldigt vanligt att de manliga lärarna i medelåldern pratar mycket om sina egna liv och meriter och är inte så särskilt intresserade av gemensamt utbyte med de som går kursen. Varför det är så kan man ju fråga sig, men så särskilt kul är det inte.

Det har jag aldrig upplevt. Vad har du läst för kurser? laugh.gif
Thomas Wahlqvist
Ja berätta i vilka ämnen ormen
Piccante
CITAT (Bettson @ 09-03-2008, 18:10) *
Han sa det verkligen inte på ett sätt för att smöra. För övrigt så tycker jag nog att balansen när man berättar ett sådant så kallat skämt har n person viss betydelse. Man måste känna er person ganksa väl för att dra ett sådant skämt utan att riskera att såras. INte offentligt på en kurs.
SOm femtioårig kvinna i sällksap at enbart yngre män och denn gubbstrutt så kändes det ganksa utpekande.

För trettio kilo och trettio år sedan så kunde jag bada bastu med de manliga jobbarkompisarna utan problem. Numera visar jag mig inte utanför familjen i hel baddräkt en gång. Känner verkligen av detta bäst föredatum.

Om han hade dragit detta skämt i en grupp med blandade åldrar och både kvinnor och män hade det varit plumt och dumt. Nu när jag var ensam äldre kvinna bland idel yngre män förutom denna kursledare så var det inget annat än elakt.
Yes det var inget att missta sig på. Han stod och skrek åt mig at jag skulle HÅLLA KÄFTEN och en massa annat som inte lämpar sig i tryck.

Jag hade onte varit ovänlig utan bara haft en annan komåpletterande åsikt ang svaret på en viss fråga i studiematerialet. När iv äl komit så långt att folk vågat börja prata vilket tog lite tid.

OCH nu järnvägar i min lilla låda så har jag klagat skriftligt till studiefrämjandet och begärt kurskostnaden minus kurslitteraturen tillbaka samt en ursäkt från kursledaren.

Skickade samma klagomål till studiefrämjandet centralt också. Jag har mått dåligt hela vintern av detta och nu tänker jag inte göra det längre.

OCh har de tagit emot statliga bidrag till detta så ska det banne mig inte utgå något sådant för mitt deltagande i alla fall. Någon jädrans ordning får det vara med skattemedlen .

Kan inte förstå att man blir utskälld för att mman har en avvikande åsikt om en diskussionsfråga. Att lära sig ska inte bara vara att läära sig "hur det är" utan lika mycket "hur det skulle kunna vara". Man måste ju söka ny kunskap med och i en grupp mmed personer med olika bakgrund och erfarenhhet så har man olika referenser och kan se olika lösnningar på frågor. Det är väl meningen att man SKA kunna diskutera i gruppen?

Tycker absolut att du ska begära avgiften tillbaka för det är oproffessionellt att bära sig åt så som cirkelledaren gör.

Magdis
En riktig ärthjärna den där kursledaren! crazy.gif
Netha
CITAT (Bettson @ 10-03-2008, 11:41) *

tummenupp.gif bravo.gif
mamamaggan
Bra gjort ! tummenupp.gif

Varför ska man som kvinna stå ut med vadsomhelst ? Dessutom så verkar han inte vara någon bra lärare överhuvudtaget!

Vi hade en liknande kursledare på mitt jobb en gång . Han åkte ut på örona efter en gång p g a " oskyldiga " skämt bl a om att det var bäst att vi kvinnor skyndade oss att banta för badsäsongen var snart här!
Flamingon - växtgalning
Vill först klargöra att alla de manliga medelålders föreläsare jag har haft i de olika delkurserna inte har varit så här, men så pass många så jag kan säga att det är vanligt för mina erfarenheter. smile.gif

Kurserna läste jag på en mindre högskola och ett litet större universitet. Har läst kurser i historia, psykologi, 3 terminer lärarprogrammet - inriktning bild och religion för högstadiet (kom aldrig till religionen, tappade lusten helt av hur lärarna inom bild resonerade men det är en helt annan historia) och företagsekonomi.

Och förresten, bara för att man själv aldrig har upplevt något så betyder det ju inte att sådant beteende inte existerar. Eller hur? Personligen tror jag att kvalitén på olika kurser, i olika ämnen på olika universitet och högskolor här i landet varierar rätt ordentligt, tror kvalitén varier inom varje universitet och högskola varierar det med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon