Full version: Grod-djur
L8 B.
Hej!
Här verkar finnas en massa kunskap. Kollar lite på vad detta kan vara... Alla är från väster- och norrbotten.

a)

b)

c)

d)

Gossen Ruda
a och b Vanlig padda. c Åkergroda eller Vanlig groda. d och e Större vattensalamander.
Gunilla T
Oj, vilka tjusiga bilder -tack för att du visar dem!

Imponerande kunskap du har Ruda, grodan på bilden c tycker jag liknar de grodor jag har i dammen, kan det vara så?

Vattensalamandern tillhör väl de rödlistade djuren?
amaira
Hmmm, en salamander med ödleansikte? Nää...

Jag är inte bra på ödlor, men salamandrar har jag den mindre av i dammen, och har haft lyckan av att träffa den större också. Visserligen är denna du fotat i vattenbrynet, men det är något annat än den stora salamandern. Ja, den är rödlistad, den har svårt att klara försurningen.

Grodan tror jag är den vanliga grodan, på grund av den trubbiga nosen. Här har jag mest åkergroda.

Underbara foton, igen!! Väntar nyfiket på att någon kan identifiera Den Svarte.
Gossen Ruda
Tack, jo jag har samlat på mig en del kunskaper och böcker under årens lopp. Förmodligen är grodan en Vanlig groda för den har lite trubbigare nos än dom andra liknande grodorna, Åkergroda och Långbensgroda. Det finns vissa bättre artkännetecken men då får man vara mer van eller kunna undersöka djuret på plats.

Annars skiljer man dom lätt på parningslättet. Grodan har ett skorrande årrr-årrr, Åkergrodan låter som när vatten strömmar in i flaska som hålls under ytan: opp-opp-opp. Långbensgrodan har ett snabbt krrå-krrå-krrå. Vanlig groda är som man hör på namnet den absolut vanligaste.

Möjligt och troligt att Större vattensalamandern är rödlistan, den är inte vanlig iaf. Så ovanlig att man spärrat närmare lokalbestämmelse i Artportalen. Lite löjligt för vem skulle få för sig att samla vattensalamandrar?

Gossen Ruda
Svartingen är lite skum, det håller jag med om. Den är svart som en salamander även om det finns melanistiska skogsödlor, kroppsformen som en salamander men svanslängd som en skogsödla. Huvudet är mer som en ödla men jag tycker den är vårtig som en salamander. Fast vad gör en skogsödla i vattnet?
MariaS
Stor salamander finns väl inte i väster- norrbotten. Nordligaste markeringen på den stora, är väl södra Vänern och Göteborg.
Nej tror mer på skogsödla. Men den leker gärna i vattenbryn, så att den är i vatten, tycker inte jag verkar konstigt.
söt padda föresten giggle.gif
Gossen Ruda
Nordgränsen för Större vattensalamandern går genom Värmland-Dalarna-Hälsingland med enstaka fynd längre norrut, faktiskt ända uppe i Lappland. Men det är säkert en melanistisk höggravid Skogsödla som svalkar sig i vattenbrynet. Har kollat lite bättre på bilderna, det gick lite snabbt först. Fast Skogsödlan skall ha samma tålängd på fram och bakfötterna men den här har längre baktår så det var en skum typ.
Fågelvägen
L8 Underbart vältagna paddbilder! Och Gossen Ruda imponerar som vanligt.
Vill ni höra grodorna så finns ett fint sortiment av grodljud på SNF

Är det så att paddor mest håller sig på land, utom vid parningstiden?
Efter många dagars spejande i vår pyttelilla damm har jag ofta undrat om det är åkergroda eller vanlig groda vi har. En del av dem är vackert gulaktiga med diskret brunaktigt mönster. Ska försöka ta bilder av dem i år. Hoppas vi kan hålla igång tråden tills det blir groddags igen!
Gossen Ruda
Tacck, tyvärr blir det ibland imponerande fel också men även solen har fläckar. Får väl skylla på att ögonen går i kors efter att ha letet efter fjärilslarver större delen av morgonen.

Beträffande paddorna, jo dom gillar inte direkt att vara i vattnet utom under lektiden och möjligen vid övervintring. Grodorna är piggare på vattenliv men det är väl nästan bara Ätlig groda som är direkt vattenbunden.
Gunilla T
Tack Ruda för tipsen om grodläten - tycker mig känna igen detdär ploppande ljudet vilket då skulle betyda att det är Åkergroda i dammen. Jag har väldigt mycket grodor där och på hösten vågar jag knappt klippa gräset för det hoppar upp små grodor överallt.

För två år sedan, på våren, råkade jag bli vittne till hur en uppvaknande och seg groda tog sig mycket bestämt i väg till dammen. Bredvid dammen finns en jättestor sten med hålighet inunder och jag misstänker att grodorna övervintrar där. Denhär grodan hade hela tiden en bestämd riktning mot dammen. Många hinder på vägen men till slut hade den klättrat över eller krupit under det som var i vägen och hoppade med ett plask ner i vattnet.
L8 B.
Fler... men jag antar att de är samma...
e)

f)

g)
Gossen Ruda
Många fina bilder du har. Först undrade jag vad det var för konstig bastard på första bilden, det ser ut som en groda men grodor har slät hud och den här är knottrig nåstan som en padda? Fast sen hittade jag en notis om att åtminstone honan får knottror på sidorna under lektiden så det är förmodligen en hona av Vanlig groda. Nästa bild visar 2 st nymetamorferade små Gollumar. Söta. Den sista är troligen en hane av Vanlig groda.

Beträffande den nyvaknade grodan som hade riktningen inställd på dammen så var den säkert på väg dit för att leka efter övervintringen. Dom kan företa långa lekvandringar som för det mesta slutar vid dammen där dom kläckts. Därför skall man om man vill inplantera grodor, vilket man egentligen inte får göra utan tillstånd, flytta rom eller larver. Vuxna grodor blir lätt förvirrade när dom inte hittar tillbaka till födelseplatsen.
Morbid
Jag vill nog påstå att den svarta ödlan är en Skogsödla. Ett melanistiskt exemplar av höggravid hona..

Baktårna är längre är framtårna, precis som jag tycker att de skall vara.

Skogsödla Wikipedia

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon