Malva15
Hej!

När jag skriver ett inlägg vill jag ibland referera till en annan webadress så att man bara kan klicka på ett ord eller adress jag skrivit så att man kan få upp sidan. Hur gör man då?
confused.gif
skogstroll
Gå in på sidan du ska länka till, kopiera hela webadressen (i adressfältet) och sen klistra in den i ditt inlägg! smile.gif Säg till om du behöver mera hjälp!
*Stintan*
Nja, kopiera webadressen sedan klickar du på den lilla rutan med ett + i ovanför skrivrutan då kommer det upp en ruta där du först ska radera det som står i rutan och sedan klistra in den kopierade webadressen och klickar på ok, då kommer en ny liten ruta upp där du kan namnge länken lite kortare om du vill sedan klicka ok igen.
När du sedan skickar ditt inlägg kommer länken att vara klickbar i inlägget.
skogstroll
Nja? Alla har ju olika sätt att få samma sak att funka. smile.gif
RibesRubusVitis
När man klistrar in adressen, verkar systemet känna igen www och skapa en länk automatiskt. Jag har misslyckats med sådana adresser (t ex olika universitet) som saknar www i adressen.
Malva15
Tack för hjälpen!

Nu skall jag testa genom att tipsa om en länk.
trädgårdslänk
Malva15
CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 10:39) *
Gå in på sidan du ska länka till, kopiera hela webadressen (i adressfältet) och sen klistra in den i ditt inlägg! smile.gif Säg till om du behöver mera hjälp!

Hej Skogstroll!

Hur menar du att man klistrar in webadressen i sitt inlägg? Och hur kopierar man framförallt adressen från sidan man vill ha i inlägget? confused.gif
Alba
Så här gjorde jag på denna adress.

Högerklickade på adressen och kopierade.
Gick till inlägget och klistrade in......voila !

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69004
Piccante
CITAT (Alba @ 11-03-2008, 17:26) *
Så här gjorde jag på denna adress.

Högerklickade på adressen och kopierade.
Gick till inlägget och klistrade in......voila !

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69004

eller markera adressen och tryck ctrl + C (kopiera) och sedan klicka där du vill klistra in och klicka ctrl + V (klistra in)
Malva15
Tack för alla svar!
Hur gör man om man vill infoga en länk men skriva ett ord som visar länken, exempelvis "Titta här" om man kopierar länken från adressfältet? Dvs om man inte vill ha adressen utan ett ord man kan klicka på?
Det är ju lätt på Odla eftersom man klickar på plustecknet och får upp en ruta så man kan förenkla adressen med ett valt ord men hur gör man vid andra tillfällen då man inte använder Odlas forumsida? unsure.gif
KURT
Gör det bara en gång här på Odla och kopiera sedan det hela med hakparenteser och allt, sedan kan du bara byta ut adressen och namnet t ex:

(url="http://odla.nu/artiklar/rhipsalidopsis-fd.shtml")Påskkaktus(/url)

byt bara ut ( mot [
*Stintan*
CITAT (Malva15 @ 12-03-2008, 09:46) *
Tack för alla svar!
Hur gör man om man vill infoga en länk men skriva ett ord som visar länken, exempelvis "Titta här" om man kopierar länken från adressfältet? Dvs om man inte vill ha adressen utan ett ord man kan klicka på?
Det är ju lätt på Odla eftersom man klickar på plustecknet och får upp en ruta så man kan förenkla adressen med ett valt ord men hur gör man vid andra tillfällen då man inte använder Odlas forumsida? unsure.gif

Det beror nog på hur det är uppbyggt där du vill göra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon