Vicious Delicious
Hej, har köpt ett par änglatrumpeter/sticklingar och även ett par fuschia/sticklingar och har dem än så länge inomhus med bra ljusinsläpp. Min fråga är nu om det finns något speciellt jag ska tänka på för att de ska må så bra som möjligt? Näring och jord t.e.x?
När nu solen behagar att visa sig igen kommer jag under dagarna ställa ut dem i ett litet drivhus, det är väl inte fel? Mvh.....
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är ganska nyköpta sticklingar så är de vana vid varmt och gosigt växthusklimat = det är inte någon bra idé att ställa ut dem. +De bör inte ställas i gassande sol i ett litet drivhus blöir det lätt dödligt hett.

Fuchsia är det viktigt att man gradvis planterar om i större kruka köper man de små rotade sticklingarna ska de sättas i en kruka som bara är något större än krukan/torvkrukan som de är rotade i. Jorden ska vara mycket porös gärna uppblandad med perlit el små lecakulor, jorden ska inte tryckas till vid planteringen, rötterna vill ha mycket syre + övervattna ej. När rötter sticker ut i botten på krukan kan man flytta över fuchsian till ny kruka osv. Fuchsior går bra att toppa ifall man vill ha dem buskigare.

Änglatrumpeten kan du göra ungefär lika med men man kan ofta använda något större krukor.

När du planterar om dem gradvis får de hela tiden tillskott av näring genom den nya jorden. När krukorna blivit hyfsat stora och du inte tänker plantera om något mera utan har växterna utomhus kan du ge näringsvattningar vid varje vattning, till fuchsia kan man ha lite svagare näringsblandningar men änglatrumpeter brukar vara hungriga rackare.
tepa
Hej Åsa i Mälardalen

Jättebra info det där med Fuchsia och Änglatrumpet. Ska utöka mitt sortiment i trädgården med en massa växter, har jag planerat. Men Fuchsia och Änglatrumpet ska jag åtminstone ha. Har googlat och dräglat över vackra bilder på dom. Att dom ska in till vintern vet jag. Tänkte ha dom i min mans lite uppvärmda hobbyrum i garaget, där är 10-12 plusgrader på vintrarna. Hoppas dom kan stå ännu svalare? Ifall det blir en smällkall vinter så orkar nog inte hobbyrummet bli så varmt. Läste din "meritförteckning" på din medlemssida och du verkar definitivt veta vad du talar om.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
De klarar kallare förvaring än så, om man som jag förvarar växterna mörkt så ska det bara vara några plusgrader. (Har tidigare haft änglatrumpet som jag blev less att släpa på som övervintrade där så även de brukar klara sån förvaring). Mina fuchsior är helt i vila under vintern = utan blad. Viktigt är dock att ju kallare man har växterna desto torrare ska de hållas, det är lätt att man tar död på övervintrande växter genom övervattning.

Sähär ser många av mina fuchsior ut under vintern.

Under våren då det börjar bli lite varmare i förrådet brukar små bleka knoppar komma:

(Jag brukar inventera vilka fuchsior som visar liv innan trädgårdsmässan i älvsjö så jag inte köper på mig dubbletter, ganska ofta tror jag att någon har dött under vinterförvaringen och köper nya bara för att sedan längre fram se att det är liv i de gamla plantorna en del sorter går djupare in i vila än andra)

Så snart som det är möjligt ställer jag sedan ut fuchsiorna, jag tar aldrig in dem i stugvärmen.

tepa
Tack, Åsa. Och så ska de väl planteras om sen efter vintervilan. Få se om jag nu klarar det. Denna vinter har varit den första för mig att övervintra växter, ska bli spännande att se om de kommer att ta sig. Det är mest Gladiolus- och Dahlialökar, så någon växt som jag inte vet namnet på, men min granne har sagt att de inte tål frost. Har nog nästan helt glömt att vattna dem, fått vatten bara en par tre gånger, så de kanske är stendöda. Som sagt, ska bli spännande...
Tepa
blomkronan
Jag har hittat en ny wub.gif fuschia smile.gif
Tidigare har jag inte känt till att man kan övervintra dom no.gif så jag har slängt dom...
Föra året köpte jag en uppstammad som jag har övervintrat och nu i februari klippt ner ordentligt... Den har nu börjat knopa så den mår bra smile.gif

Min fråga gäller egentligen mina sticklingar som jag skaffat...
-Hur stor kan en fuschia bli på en säsong? från en liten stickling... smile.gif

Vad har ni för erfarenheter???? Bilder????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon