Full version: clematis armandi
Alexander-VG-zon3
hej hej

var ute i trädgården å vår städade ,, så tittade jag till denna hur den mådde efter vintern ,, trist !!! dom kraftiga stormvindarna hade knäckt av den på mitten . men jag klippte rent den ,å klippte av efter dom friska noderna,, och den var grön och frisk och såg välmående ut (lägst -9,4c +kraftiga vindar och ingen snö så + barmark på -5c -7c ) men så nu till frågorna

på vilken ved blommar den på ??
och vilken jord trivs den i ?? den är nu i sand och sten jord vilket jag inte tror den vill ha ( dock är där lätt inslag av lera )
om den inte tål sådan jord , när kan jag då flytta den ??
kommer den blomma denna sommar tror ni ??

tusen tack för svar
Styrax
Jag är ganska säker på att C. armandii blommar på årsskotten, den är inhemsk bland annat i Kinesiska Yunnan och växer där i buskage och flodkanter. En rik mulljord är det bästa, med ganska surt pH. Men flytta inte den nödvändigtvis, utan toppa med kompost. Eftersom den igentligen inte borde vara härdig är din sandiga, steniga jord säkert väldränerande, vilket gynnar plantan under dåliga vintrar. Jag är tveksam till att den blommar under de första åren, den kräver varma somrar och mycket vatten. Men som mogen planta kan den nog ge dig vacker bomning. Trivs du med C. armandii, kan jag tipsa dig om sorten C. armandii 'Apple Blossom', som har rodnande kronblad, bleknande mot kronbladets spetsar, doftande.
Alexander-VG-zon3
tusen tack för ditt svar !!! precis vad jag ville veta

är så glad att jag hittade denna ,, och det är en Apple blossom jag köpte tror jag .

surt Ph var också en lycko träff då där växer en barrväxt bredvid som ger av sig en surare jord .

jodå jorden är väldränerad plus har jag satt skuggande stenar runt dom neder delarna så jag kan kanske lägga ny jord bakom dom stenarna eller gräva ner i ytlagret så får man hoppas den trivs med det .

ett problem kan vara mycket vatten !! ,, men jag får försöka hålla den fuktig ,, jorden innehåller ju även lite lätt lera ,, och att den blommar på årskotten lätt helt jätte bra ,, blev glad för det och plantan jag köpt är ju en äldre planta med välutvecklad ovan och under tillväxt .

ja då får jag hoppas på en bra sommar

tack igen
Finn Klematis
Hej!

Clematis armandi. Läderartade städsegröna blad. Blommar på förra årets rankor.
Klarar normalt inte vårt klimat. Flytta den inte,den måste stå väldigt skyddat där
den står.

Lycka Till.
Finn.
Alexander-VG-zon3
nu står den bredvid fikon,dadelpalmer i ett skyddat läge så jag tror den kommer klara sig bra där jag får se hur den utvecklar sig,, då kanske den nog inte blommar så mycket i år har dock kvar rankor från förra året .

tack för svaret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon