gammelnalle
Enär jag inte klarade att skilja Arabiska från Turkiska (http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68986 ) blir jag nyfiken på skillnaden.

Ett snabbt googlande gav MIG inget entydigt svar..

CITAT
Det talas idag av cirka 300 miljoner människor och är officiellt språk på den arabiska halvön och i Irak, Syrien, Jordanien, Libanon, Egypten, Sudan, Libyen, Tunisien, Algeriet, Marocko samt Mauritanien.

Arabiska är obligatoriskt ämne i skolan bland annat i Pakistan, Iran och Afghanistan

http://www.modersmal.lund.se/sidor/spraksi...ka/arabiska.htm

och att det finns ett antal dialekter...
Turkiska SKRIVS mestadels med latinska bokstäver ....

Men hur kan jag höra skillnaden???

b
MariaS
Man behöver kunna språken, för att höra skilnaderna.
Skilnaderna är ungefär desamma som mellan Ryska, tjeckiska, polska och serbokroatiska.
rahmat2
En jätte stor fråga!
Men varje språk som du nämner består i sig själv av gammal och ny, ty varje av dessa språk har under de senaste 100 åren genomgått stora förändringar.
Turkiskan som talas i turkiet har moderniserats under början av 1900-talet av Kemal Ata Turk efter Uthomaniska Iperiets nerfall. Så Turkiskan från turkiet står närmare Europeiska språk både ljudmässigt(uttal) och alfabetiskt.

Arabiskan uttalas i de flesta länder som du nämnde på ett sätt som kan vara igenkännande. Måga ljud bildas i halsen eller i bakre mun.

Persiskan innehåller ljudet(Je som finns i franskan). Det kan vara ett tecken. Men persiska som inte är så mycket influerad av islam och arabiska uttalas (ljuden bildas i munnen och inte i halsen).

Om du ska skillja på dessa får du ge dig på ders nyhetssändning som ofta har riksspråk, annars Youtube kan inte vara till hjälp. För sångare sjunger ju som h*n vill.
det var bara lite tumregel och mindre vetenskapligt.
Piccante
Egentligen är de inte lika alls, men har man inte hört språken mycket så är det kanske inte uppenbart. arabiskan har ljud som inte finns i europeiska språk, persiska ligger närmare de indoeuropeiska. men jag säger som rahmat, lyssna så hör du skillnaden.
gammelnalle
Tackar för intressanta svar!!

b
rahmat2
You`re wellcome!
gammelnalle
تتفضّل ???

b
rahmat2
CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 21:54) *
تتفضّل ???
b

Jo, prgrammet XP kan göra att vi kan använda oss ova sådana ord. Det var kul.
Piccante
CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 21:54) *
تتفضّل ???
b

???? confused.gif översatt till vårat alfabet så står det vad ??? slutar med ett "L" va ? Jag kan inte arabiska bokstäver så bra tyvärr.....
rahmat2
CITAT (Markus_H @ 09-03-2008, 22:13) *
???? confused.gif översatt till vårat alfabet så står det vad ??? slutar med ett "L" va ? Jag kan inte arabiska bokstäver så bra tyvärr.....

Nu får Gammelnalle en läxförhör. Han ska förklara vad han skrivit. giggle.gif
Myosotis
Detta är också fullkomligt ovetenskapligt, jag kan inget av språken. Men jag har hört mycket turkiska under min uppväxt, och jag tycker alltid jag känner igen det, det har en alldeles speciell klang och satsmelodi. Jag tycker inte alls det liknar arabiska etc.
rahmat2
CITAT (Myosotis @ 09-03-2008, 22:23) *
Detta är också fullkomligt ovetenskapligt, jag kan inget av språken. Men jag har hört mycket turkiska under min uppväxt, och jag tycker alltid jag känner igen det, det har en alldeles speciell klang och satsmelodi. Jag tycker inte alls det liknar arabiska etc.

Nej, Precis!
Folk med de tre språken kan inte kommunicera med varandra om de inte läst det andra språket.
Myosotis
Jag hade en klasskompis som hade arameiska som modersmål, det lät mycket annorlunda!
rahmat2
Vad är arameiska?
Myosotis
kolla på wikipedia. De skriver nyarameiska. Kanske finns det fler beteckningar?
KURT
Persiskan är ett indoeuropeiskt språk och är alltså närmare besläktat med t ex svenska, eller slaviska eller för den delen hindi än med t ex turkiska eller arabiska.

http://www.zompist.com/Langmaps.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon