L8 B.
Hej igen!
Lite bilder på andra djurgrupper...

fixerbilder - var är djuret...
a)

b)

Fågelvägen
Fina bilder Låtta!
Vi har också sett en snok klättra - i en spaljé, ungefär 120 cm över marken, satt den och solade sig.
Är det en snäppa av något slag på bild b?

Koltrasten äter grodyngel om det finns lagom grunt vatten att stå och speja i. nono.gif
I fjol hade vi två ganska små snokar i vår damm. De såg ut att vara ute i samma ärende.
Mot slutet av sommaren var det mycket få grodyngel kvar. Det var inte så att de fick framben, tappade svansen och kröp iväg, utan snarare: de fick bakben och sedan åt någon upp dem.

Jag undrar om trollsländans larver också äter grodyngel? Nån som vet?
L8 B.
Fler bevingade saker... Är inte så bra på dessa heller. Lärde mig bara en indelning stora = ankor små = spörvar... och det kommer jag inte så långt med. Men här finns vad det verkar en otrolig kunskapsbank. Jag är imponerad! Likaväl att ni hittar djuret... smile.gif

c)

d)

e)

f)

g)

h)

i)
Gossen Ruda
Om vi dom första bilderna så äter huggormen inte så ofta grodor men det förekommer. Snoken gör det desto mer. Huggormen äter även djur nummer 4, kopparödlor. Fixeringsbilden tog en stund att klara av men vad är för fågel vete fåglarna, nån sångare tror jag. Vadaren blir det pass på. Beträffande frågan om trollsländelarver äter grodyngel så är svaret ja, dom äter nästan allt levande som inte äter dom själva.
MariaS
Trollsländelarver är väl asätare också, om jag inte minns fel.
Gossen Ruda
Jag gillar mer att titta och lyssna på fåglar än att bestämma dom och här går jag bet utom på f och troligen i som är en Rödstjärt.

CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 17:12) *
Trollsländelarver är väl asätare också, om jag inte minns fel.

Vill minnas att dom bara tar föda som rör sig.
L8 B.
Angående orm (Väster- och norrbotten), vi brukar i arbetslaget kolla hur många av huggisarna som är a) svarta b) med mönster (bruna) c) gråaktiga med och utan mönster. De första åren 1990-talets början var det flest brunaktiga men nu är det nästan bara helsvarta och ljust grå med tydligt zigzag mönster. I somras såg den största orm jag sett i Sverige den var betydligt längre än en meter (under 1,5) och tämligen tjock. Den låg på vägen och jag gick ut för att fota den, men som en oljad blixt (mitt i den varma sommarn) for den iväg ner i diket. men jag såg den, så jag kastade iväg en kotte mot den för att se om den kunde komma fram igen. Jo, jag vet det var onödigt att stressa den, men jag bara gjorde. Kan dock säga att jag inte kommer att göra om det för ormen "hoppade" flera decimeter upp i luften flera gånger och snirklade och studsade säkert en halv minut. Det var läbbigt att se - jag tror inte att jag skadade dem men den blev helt klart förbannad. Så skagig åkte jag därifrån och hem, utan foton på "jätte-ormen".
Gossen Ruda
Var den snabb var det en snok. Svenskt längdrekord 1,42 m, utomlands upp till 2 meter. Den har diverse försvarsmekanismer, spela död, rulla ihop sig på rygg mm och så tydligen då hoppa upp.
Jan Lindgren
Hej!
Bruna huggormar är honor.
Grå är hannar.
MVH
Jan Lindgren
L8 B.
Jaha, tänk vad ovetande jag har varit *vissel* trodde det var olika varianter... och det kanske man kan säga, men inte av den anledningen.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2008, 18:37) *
Var den snabb var det en snok. Svenskt längdrekord 1,42 m, utomlands upp till 2 meter. Den har diverse försvarsmekanismer, spela död, rulla ihop sig på rygg mm och så tydligen då hoppa upp.

Huggormar blir som blir över 1 m skulle vara svenskt rekord, då är det snok i stället.
L8 B.
Har hört talas om att Sveriges största huggormar bor uppe i Torneträsk området. Stora för att det bara parar sig varannat år och dessemellen lägger på sig. Men det har jag bara hört - så jag vet inte om det är sant. När jag såg den trodde jag att det var en sådan. Men snok, ser de ut som huggormar (de enfärgade då)?
Lars-Olof Arvids
Fina bilder, Låtta!
De här fåglarna lyckas jag artbestämma:

c = lavskrika?
d = tofsvipa
e = lavskrika
f = rödstjärt
g = stenskvätta
h = tjäderhöna
i = buskskvätta

Olle
KURT
CITAT (L8 B. @ 10-03-2008, 09:46) *
Har hört talas om att Sveriges största huggormar bor uppe i Torneträsk området. Stora för att det bara parar sig varannat år och dessemellen lägger på sig. Men det har jag bara hört - så jag vet inte om det är sant. När jag såg den trodde jag att det var en sådan. Men snok, ser de ut som huggormar (de enfärgade då)?

Det stämmer att ormar, och många andra djur blir större norrut, men det beror på att en större kroppsvolym är effektivare att behålla värmen. Snokar kan sakna de gula prickarna, och de kan ha en rad prickar som kan se ut lite som en sick-sack rand. Man skiljer dem bäst på huvudet (snoken har stora fjäll på huvudet) och pupillens form (men då får man vara nära!).

http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/ormar.htm
Jan Lindgren
Hej!
Det är rätt att huggormar bara parar sig vartannat år. Parade honor brukar inte äta så hon behöver ett år för att lägga på sig lite fett. I Norrland där sommaren är kort brukar de bara para sig vart tredje år.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon