Full version: Taybär
Monarda
Någon som kan berätta om taybär? Hur växer dom? Sprider dom sig som sina släktingar hallonen? Dom lär vara gångbara till zon 3, själv bor jag i zon 4 men tänkte sätta dom mot en södervägg.
MariaS
De är mer som björnbär i sitt växtsätt och sätter skott från roten. De bär frukt på fjolårsskotten som smakar fantastiskt gott. Kanon till pnnkakssylt.
De är också taggiga som f*n. Vet inte om de tagit fram någon taggfri sort ännu.
I mina uppgifter är taybär härdiga till zon 4 (5) och det tror jag att de klarar. Jag vet taybär i Gävle som är hur fina som helst.
Maja N
Vi har taybär i zon 4, i en ovårdad vildslänt vid en skuggad solvägg. De köptes i somras så deras vinter har inte varit hård men de ser jättefina ut. Jag har inte märkt ngra markskott men grenarna växte massor på bara en säsong! Bären är stora och goda!
Så det är bara att köra hårt! -Lycka till!
KURT
De blir betydligt större än både hallon och björnbär oh det kan bli mycket av dem .Däremot tycker jag att de smakmässigt passar bäst som sylt, inte så goda som t e hallon.
katah
Jag har några år gammal taybär.
Den har ingen tendens att sprida sig hos mig.
Den är taggig och det gillar jag inte, jag fattade det inte då när jag köpte -fear-.gif .
Jag liksom frågade efter plantan och fick den på min vagn , och sedan handlade jag glatt vidare, utan att titta närmare, urdumt !

Väl hemma planterade vi den ändå även om vi inte gillar taggar....

Jag funderar faktiskt att sälja den pga. taggar.
Vill någon köpa ?
Pata
CITAT (KURT @ 09-03-2008, 17:32) *
De blir betydligt större än både hallon och björnbär oh det kan bli mycket av dem .Däremot tycker jag att de smakmässigt passar bäst som sylt, inte så goda som t e hallon.

Håller med kurt, det blir stor skörd som ger en mycket god sylt. Färska tycker jag att de inte är lika goda som hallon.

/Patrik
Per-Erik
Hej!

Vi har också Tayberry här i kalmartarkten. Massor av blommor. Men det stora problemet är snytbaggar som knipsar av blomskotten strax under blomman. Tack vare upprepade sprutningar med pyreterumpreparat så räddas en hyfsad del av skörden.

Spridning sker på samma sätt som björnbär genom att de nya skotten söker jordkontakt och bildar rötter i skottspetsarna.

Det gäller att ha arbetshandskar på då man klipper ner eller binder upp p.g.a. de små sylvassa taggarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon