Maja N
Vi har köpt ett underbart litet soldattorp som permanentboende. I det nybyggda badrummet finns en ny separett-toalett med 3-4 st bytbara tunnor.
Jag har bara inte bestämt mig för hur jag känner för att hälla ut den förmultnade massan i landen.... Har både "matland" och "blomsterland", (oxo lite rädd att andra ska tycka - "Gud vad äckligt!")

Vad tycker ni? Hur har ni gjort?
Hans i Värmland
Jag har haft en likadan.
Naturligtvis häller man ut komposten på lämpliga ställen och blandar ner den i jorden,
dock inte direkt på salladsblad ocg liknande
Har man pumpa och squash kan man gräva en liten grop bredvid och läggga komposten eller ett långt grunt dike som sedan täcks över, du behöver inte vara äckelmagad inför kompost, det finns många varelser i matjorden som man helst inte tittar på.
mamamaggan
Vi har mulltoa vid sommarstugan. Vi häller aldrig komposten direkt på landen utan har fått rådet att efterkompostera i trädgårdskomposten ett år.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 09-03-2008, 23:45) *
Vi har mulltoa vid sommarstugan. Vi häller aldrig komposten direkt på landen utan har fått rådet att efterkompostera i trädgårdskomposten ett år.

Så gjorde vi också
Eva 33c
Vi har en förmultningstoalett i vårt hus som vi bor i permanent. Personlign lägger jag aldrig innehållet på tädgårdslanden utan på rosor och pioner. Det är ungefär så långt det räcker också. Det känns som ett "för kort" kretslopp att lägga det direkt på det som ska ätas... Men jag har ingen vetenskaplig avhandling att luta mig mot, bara min egen "känsla".
Jan Lindgren
Hej!
När det gäller rötslam från reningsverk så har man hittat skadliga bakterier efter spridning så använd inte komposten på ätliga växter. Om jag hade småbarn som leker överallt skulle jag gräva ner komposten.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Eva 33c @ 10-03-2008, 08:51) *
Vi har en förmultningstoalett i vårt hus som vi bor i permanent. Personlign lägger jag aldrig innehållet på tädgårdslanden utan på rosor och pioner. Det är ungefär så långt det räcker också. Det känns som ett "för kort" kretslopp att lägga det direkt på det som ska ätas... Men jag har ingen vetenskaplig avhandling att luta mig mot, bara min egen "känsla".

Förstår dig, för samma känsla hade jag alltid.

Eller att vattna grönsaker med "guldvatten" , då hade jag inte ätit något jag odlade.

Elisabeth
puskas5
Jag har en urinseparerande TC vid ett fritidshus där vi mest är på sommarhalvåret. I maj 2007 ställde jag en tunna till kompostering och blandade i trädgårdskompost för att ge förmultningen en skjuts. Efter sex månader (nov) blandade jag latrinkomposten med färdig hushållskompost. I april tänker jag lägga alltihop i botten på pallkragar där jag inte ska odla rotfrukter. Då har det gått ungefär ett år sedan latrinkomposteringen påbörjades. Jag räknar med att det räcker men för säkerhets skull lägger jag ett rejält lager trädgårdskompost överst.
De tunnor som jag satte till kompostering i höstas har inte kommit så långt eftersom kylan bromsar komposteringen. Innehållet kommer jag att gräva ner i trädgårdskomposten och gräva upp igen till hösten och lägga på rosor och perenner.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att finns ingen risk för att använda komposten eller guld vatten till grönsaker, för att de insekter eller bakterie som kommer med urin och kiss, de kan leva bara på djuren eller människor om dem hitta inte djuren eller människor . så de ska dö under tider som växter behöver för att blir färdiga,
OBS: annan naturligtverket i Sverige ska förbjuda folk att göra eller använda urin och kiss och komposten .
Lycka till, H: Bassam

CITAT (Bassam @ 11-03-2008, 20:14) *
Hej
Jag tycker att säga att finns ingen risk för att använda komposten eller guld vatten till grönsaker, för att de insekter eller bakterie som kommer med urin och kiss, de kan leva bara på djuren eller människor om dem hitta inte djuren eller människor . så de ska dö under tider som växter behöver för att blir färdiga,
OBS: annan naturligtverket i Sverige ska förbjuda folk att göra eller använda urin och kiss och komposten .

Men Bassam tänk vad äckligt der är om hade hade kiss på grönsakerna jag sedan vill äta, usch....

Och den medicinen jag är tvungen att äta finns säkert också spår av i jorden sen

Elisabeth
Anders Roslagen
Latrinkomposten ute vid stugan använder jag inte i trädgårdslandet, men det är ingen vetenskap, bara känsla. Antroposoferna använder det aldrig till ätbara ting tror jag, man låter mänskligt avfall gå ett varv i andra växter först och den inställningen finns i stora delar av det kontinentala Europa. Jag har däremot gödslat körsbärsträden med det, det känns Ok.
puskas5
Antroposoferna är väl knappast några profeter att följa. Problemet med latrinkompost skulle vara bakterier men säg den tarmbakterie som överlever sex månader i komposteringskärl och sedan nedblandning i trädgårdsjorden. Och om någon bakterie skulle överleva, hur skulle den kunna ta sig in i exempelvis ett salladsblad eller en ärta? Genom rotsystemet? Jag har respekt för att folk rent subjektivt tycker att det är äckligt att äta något som har odlats i latrinkompost men att det skulle innebära någon hälsorisk efter 6-12 månaders kompostering har jag svårt att tro på. Det är snarare uttryck för den moderna människans rädsla för det som är naturligt.
Bassam
hej
jag tycker att säga att min mamma var bonder hela livet i Palestina, de har stora mark med med grönsaker och träd, hon sa till mtg på¨somras att de använder bara kogödsel och höstgödsel de är alla mår bra, och min mamma blir 86år, och pappa dog när han blir 80 år. också före 20år i Asien , den har flod som kommer från toaletten som vattna växter, det var ingen problem men nu företaget som sälja kemi näring, de gör sämre reklam på naturliga material, men det är sant med livet går på den här sätt, vi äter sen avföring och urin och sem växter ta mina avföring och urin och vända dem till frukt och sallad,

Bassam
Hej
Jag tycker att säga att tarmbakterie som någon pratade om kan inte gå inne i växter, så kan man bli fri från dem genom att baddar grönsaker så bra.
Piccante
Naturvårdsverket har säkert rekomendationer för hur länge latrin ska lagras innan den är "säker" att använda.

Tarmbakterier ggår inte in i växterna men man riskerar att skvätta iväg av komposten och få det på grönsaker när man gödslar. Jag skulle nog undvika att användadet på grönsaker som man äter färska.
krullan
Hej
All latrinkompost måste lagras viss tid, jag minns inte hur länge, men ett eller två år, för att döda av bakterier, virus och biologiska smittor. Även urin ska komposteras/lagras sex månader innan man gödslar med den. Det finns tom särskilda munstycken till slangen, som är gjorda för att blanda rätt mängd urin/vatten när urinen finns på dunk.
Man kan också sprida latrinkompost, det finns även kombinerade komposter för latrin/matavfall. Detta senare tycker jag låter fantastiskt äckligt. Där ligger morotsblasten och där ligger... och så ska man dit och röra runt. Blä.
Men det finns bra info på nätet om detta med latrinkompostering o många återförsäljare av toaletter säljer även latrinkomposter.
Har dock aldrig testat detta, bara tagit del av väldigt mycket info i ärendet.
puskas5
Bassam,
Det är så uppfriskande att läsa dina inlägg, grundade på erfarenheter från ett jordbruk där man inte är rädd för det som är naturligt. Om man kan använda kogödsel och hönsgödsel kan man naturligtvis också använda gödsel från människan. Det handlar bara om hur man hanterar latrinen. I komposterat skick är den ett bra gödningsmedel (om det är latrin med både avföring och urin) eller jordförbättring (om det bara är avföring).
När jag växte upp på 50-talet hade vi grannar med utedass. De tömde tunnan i upprättstående cementrör, täckte med jord och planterade blommor överst. Efter ett år tömde de rören och spred ut innehållet i sina rabatter. Nästan genialiskt enkelt och mig veterligt inget som de tog skada av. Samtidigt rann skiten från nästan alla andra hushåll i stan rakt ut i ån med stank, fiskdöd och badförbud som följd. Det moderna är inte alltid det mest naturvänliga.
Åsa zon 6
Vilket skitsnack! a0a.gif
Bassam
Hej
Jag tycker om att skicka till er vad andra mina kompisar har skrivit idag:
Hur gödsla tomater?
Guldvatten = 1 del människourin (använder man färsk urin doftar det just inget) + ca 9 delar vatten
Ja! Guld- och nässelvatten på en gång! Smart!
det bästa måste ju va att sätta sig o kissa på en hög brännässlor
Ex. på icke konstgödning är: ekologisk flytande krukväxt eller köksväxtgödningar, pelleterad hönsgödsel, chrysan, guldvatten (urin + vatten), nässelvatten, gräsklipp.
OBS: jag tycker att det är roligt att jag kommer överens med mina duktiga kompisar som skriver på det här rummet men det är viktigare att vi kommer på resultaten.
Obs: man kan säga att växter är den största industrin som använder sig av kemiska material som de tar från marken till natur material som de bjuder till människorna och djuren,
_ jag kommer på resultaten nu att man ska vänta mellan 1 och två år före att använda komposten och urin,
Och ibland händer några konstiga saker när man använder dem, och man kan säga att komposten och urinen är orsaken, till exempel om katten inte haft en bra hälsa brukar folk skylla på kompost och urin när det egentligen inte har något med det att göra. Vi ska respektera forskare och miljö förvaltning, och Sverige är inte landet som är slarviga med sitt folk. Annars skulle de förbjuda svenskarna att använder komposten och urin.
Lycka till, H. Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa zon 6 @ 14-03-2008, 21:37) *
Vilket skitsnack! a0a.gif

biggrin.gif eller hur , både skojigt å uppfriskande . känns som man dricker en exotisk drink .
Maja N
Tack alla! Så roligt att läsa era inlägg!!
Jag gör nog så att jag låter massan förmultna VÄL och sedan gräver jag ner den i perenn och rosrabatterna.
Anna-Karin Lundberg
Intressant läsning - jag är ju ny här och inte insatt än!
Jag har ganska nyligt köpt hus med stor naturtomt och har sen två år en rätt stor kompost. I den lägger jag trädgårdsrens, rens från kaninhagen (kaninbajs, spån och halm), rens från kattlådan, köksavfall (typ kaffesump och grönsaksrester) samt hundbajs från mina fyra hundar som jag rensar efter på tomten.

Jag inbillar mig att det blir mycket näring från djurbajset - men vet inte säkert om det är så... Hur som helst så har jag vänt komposten från det ena facket över till det andra och redan i höstas så var det superfin fluffig, svart frisk mylla som jag spritt över mina rabatter. Jag har inte grönsaksland men ett litet jordgubbsland som fått smaka på kompost. Jag är inte skraj för bajset efterom det ju är nedblandat i komposten och legat där rätt länge innan det kommer på landen. Naturen har väl gjort sitt under tiden, och som Bassam säger så "vänder naturen urinen och avföringen till frukt och sallad"!

Jag har septitank för toan men har inte varit där och fiskat. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att vattna i komposten med det som finns i tanken, men avstår. För otrevligt att försöka hinka upp nåt och jag tror det redan finns bajs i komposten så det räcker från mina husdjur...
morris matte
Hej,
vilka trevliga inlägg. Man lär sig så mycket här på Ödla-skolan. smiley_small_hug.gif
Jag brukar göra förhöjda bäddar med multrum-kompost som en ingrediens. Jag gräver ett 120 cm brett ca 25 cm djupt 'dike'. På botten lägger jag kvistar, förra årets tomat-, solros- och andra stjälkar som tar lång tid i komposten ca 20 cm på dem ev. grästovor som vuxit där med grässidan neråt. Sedan ett lager fjolårslöv kanske en 15 - 30 cm, sedan multrum-produkten blandat ev. med häst-, höns- eller koskit också en 15 - 20 cm. Därpå lägger jag ett nytt lager löv blandat ev. med höspellets och överst jord minst 10 cm. Detta blir ju en typ av kompostlimpa. Man vinner upp till 2 odlingszoner. Växterna har varmt om fötterna och kvickroten som växte under 'limpan' får abdikera.
Jag läste receptet i en tysk bok från biblan och för oss har det funkat. Tomat och squash viste inte att vihade kall sommar förra året.
'Limpan' sjunker givetvis m,ed tiden men maskarna har bearbetat leran under den och vi har fått mycket fin jord med åren.
puskas5
Det som finns i septitanken skulle jag inte använda. Det är ju inte komposterat utan där hamnar färsk avföring med bakterier.
Färsk urin utan inblandning av avföring kan man däremot använda, i utspädd form, 1 del urin och 9 delar vatten. Innehåller mycket näring till skillnad från avföring (utan inblandning av urin) som är näringsfattigt. Kroppen har ju tagit upp det mesta av näringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon