Carlsdal
Hej! Vi har precis köpt ett gammalt hus med en snöbärshäck mot gatan i söder (sol-halvskugga), men det är stora "gluggar" i häcken. För att fylla ut dem, måste jag köpa nya plantor (och finns det i så fall olika varianter av vita snöbär så att jag måste artbestämma min först) eller går det att ta sticklingar på något vis?
Häcken är väldigt vildvuxen och jag har hört att man för att få den i form igen måste klippa ned den till bara någon decimeter. Hur lång tid tar det för den att växa upp sedan, åtminstone till midjehöjd vill man ju ha den? Vi bor i zon IV.
CillaM
CITAT (Carlsdal @ 09-03-2008, 17:44) *
Hej! Vi har precis köpt ett gammalt hus med en snöbärshäck mot gatan i söder (sol-halvskugga), men det är stora "gluggar" i häcken. För att fylla ut dem, måste jag köpa nya plantor (och finns det i så fall olika varianter av vita snöbär så att jag måste artbestämma min först) eller går det att ta sticklingar på något vis?
Häcken är väldigt vildvuxen och jag har hört att man för att få den i form igen måste klippa ned den till bara någon decimeter. Hur lång tid tar det för den att växa upp sedan, åtminstone till midjehöjd vill man ju ha den? Vi bor i zon IV.

Hej,

Varför inte plantera något annat som blickfång, ser det ofta just i snöbärshäckar. Annars är snöbär näst intill omöjliga att utrota, ger starka rotskott och det snabbt. Växer bra också.
Carlsdal
Hm, jag tycker det skulle se bättre ut med snöbär hela vägen. Vi försöker rekonstruera den gamla trädgården och på ett gammalt foto är det häck ända fram till grinden. Det finns också två stycken gullregn på var sin sida grinden som står kvar, däremot är det tomt mellan dem och grinden.
MariaS
Det går utmärkt att föröka snöbär med avläggare eller sticklingar och detta görs nästan som bäst just nu, strax innan buskarna börjar bli gröna.
Carlsdal
Tack för svaret! Jag har inte tagit sticklingar eller avläggare (vad är det?) förut. Är det bara att dela en planta och sätta ned de rötter som följer med på den nya växtplatsen? Eller ska man ta skott och lägga i hinkar med vatten tills nya rötter bildas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon