Full version: ligusterhäck
Lisaloppan
Hej!
Någon som vet vad man ska gödsla vintergrön liguster med. Den planterades förra våren och har varit fin hela tiden . Den var något glesare de sista 5 metrarna då jag tror jorden är "grundare" där. Den är nu nyklippt och fin men jag vill hjälpa den att få tillräckligt med näring, men hur? Jag bor i zon 4.
MariaS
Är den fin nu, så behöver du inte bekymra dig. Liguster är känd för att ha små krav på livet. Växer lika gärna i en grusbacke som i matjord.
Styrax
Även om liguster är tålig måste man ju inte pröva dess tålamod! All odling utan tillförsel av gödning ger en utarmning av jorden. Gödsla med omkring en halvliter pelleterad hönsgödsel per kvadratmeter odlingsyta under din häck (eller följ anvisning på förpackningen), strax efter årets tillväxt har börjat.
Lisaloppan
Hej igen! Tack för tipset , då ska jag prova det.
/Caroline
Big Gardener
CITAT (Styrax @ 10-03-2008, 09:44) *
All odling utan tillförsel av gödning ger en utarmning av jorden.

Det beror på. Tar man något ut av jorden i form av skörd eller bortklippta grenar som man därefter inte för tillbaka till jorden kan den på sikt bli mer näringsfattig. Utarmning är ett starkt ord och det ska väldigt mycket till för att "utarma" t.ex. en finstrukturerad lerjord eftersom den är så näringsrik.

Hönsgödsel är väldigt kväverikt och allmänt kraftigt gödsel, speciellt för en nyplanterade växter. För långsiktigheten är det betydligt bättre att återföra det avklippta materialet i form av välnedbruten kompost uppblandat med vanlig matjord och/eller flis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon