Jowel
Hej alla glada! biggrin.gif
är ny här på forumet, men skulle jättegärna vilja ha hjälp med en slags okänd växt som vi har hemma!

Det är nog någon slags lilja, och den har inte blommat på länge sist var sju år sedan sad.gif

men jag har ett foto på när den faktiskt blommar, så kan ni hjälpa mig??? den är lite rosa - röd. Sist den blommade så var det i början av December. Snälla hjälp mig , hade vatt super kul!!..

Vad är detta för blomma?? Tacksam för alla förslag!!! ;D

Linis
Hej och välkommen hit!
Vilken jättefin lilja du har.
Vet tyvärr inte vilken sort det är. Den enda jag kan komma på som liknar den i färgerna är Lilium formosanum var pricei.
Tror inte att det är den dock dunno.gif

Ifall den inte blommar så brukar det hjälpa att ändra mycket på något. Ställ den svalt, plantera om eller byt fönster.
Hoppas att du får fart på den igen.
/Linis
Ophelia
Jag gissar på att det är en Hippeastrum (en amaryllisart alltså). Tror även att det kan vara en Hippeastrum vittatum (bandamaryllis) eller något liknande, finns en hel uppsjö av olika amaryllisarter och desto flera hybrider smile.gif
Jowel
Tackar jätte mycket för era svar och tips!!! biggrin.gif

Vi har tänkt att plantera om dem nu till våren, så vi får väll se ... händer det nått så lägger jag upp det. Men jag hade ingen aning om att det kunde kanske vara en amaryllis sort g.gif, men som sagt får väll se..

thanks.gif
Lemonne
Den påminner jättemycket om min Kapamaryllis, Äkta makar, fast min är orange.
Jowel
Hej, det skulle nog mycket väl kunna vara en så kallad äkta makar!! tack för tipset biggrin.gif
Men har du någon bild på din?? skulle varit roligt att se..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon