Katta
Har en stooor perennarabatt som ursprungligen anlades som "grusparti". Detta var kanske 15 år sedan, sen dess har den vuxit och bytt skepnad till vanlig perennarabbat med (för mig) oidentifierbar jord...

Den är inte lerig, men stenhård och torr. Mama kallar det för "mjäla", om det är ett talesätt här eller ngt somfinns på riktigt (ler) vet jag inte, har inte hittat ngt om just den sortens jord när jag sökt på nätet iaf.
Varje år måste vi gräva om ordentligt för att smula sönder den hårda jorden.

Därför funderar jag på att börja använda mig av marktäckning.

Hur ska jag gå till väga?
Ska jag grundgödsla ngt först. Lägga två lager första 2-3 åren och sedan inget. Eller kan jag lägga ett lager varje sommar?
Eller ska jag göra på ngt annat sätt?

I fjol gjorde vi en ganska ordentlig renovering på halva rabetten (med tanke att göra resten i år), dvs flyttade en hel del perenner till andra platser och satte in ett gäng nyuppdragna från frö.

Jan Lindgren
Hej!
Jag tror att den moderna beteckningen på mjäla är silt. Den består av partiklar som är något grövre än lerpartiklar. Vi hittade ett lager när vi grävde dammen. Jag har använt silten till att blanda i toven till vissa växter.
MVH
Jan Lindgren
Katta
Då ska jag ta och kolla upp Silt, tack för tipset!

Men hur är det med att marktäcka perenrabatter med gräsklipp?
Vill jordförbättra och slippa ogräs....

Är det dumt för att det blir för mkt kväve och hämmar blomningen?
cia73
Jag täcker mina rabatter med gräsklipp och det funkar utmärkt. tummenupp.gif
Jag lägger på ett lager på försommaren och sen ett nytt lager nån gång i juni/juli. Sen får rabatterna inget mer gräsklipp. Jag gödslar inte med nåt annat heller. smile.gif
Mjäla näms fortfarande i våra markkarteringspapper och det är faktiskt inte nån lätt mark att odla i. Organiskt material är bra att blanda ner och då passar det utmärkt med gräsklipp. Maskarna sköter om nerbrytningen. wink.gif
nina L
CITAT (Katta @ 14-03-2008, 11:26) *
Då ska jag ta och kolla upp Silt, tack för tipset!

Men hur är det med att marktäcka perenrabatter med gräsklipp?
Vill jordförbättra och slippa ogräs....

Är det dumt för att det blir för mkt kväve och hämmar blomningen?

Det går åt en del kväve till själva nedbrytningen av gräsklippet så du behöver inte oroa dig för att det ska bli förmycket kväve av enbart gräsklippet.
Lotta22
Jord som inte tillförs något organiskt material och bara gödslas med konstgödsel blir till slut utarmad och hård, liksom död eftersom mikrolivet i jorden upphör.

Marktäckning med gräsklipp fungerar utmärkt och du behöver inte någon annan gödsel. Gräsklipp, även kallat grönmassa, innehåller allt som dina växter behöver och har enligt forskningen en optimal sammansättning av mikroämnen.
Täck med ca 10 cm gräsklipp, helst uppblandat med hackade grövre örter som mjölkört, älggräs m m.
Ju fler örter som ingår i klippet desto bättre. Täck ett par gånger under sommaren men inte efter mitten på juli, så att perennerna hinner härda inför vintern.
Efter ett par år kan du minska på mängden men håll alltid jorden täckt.

Du kan också lagra grönmassa om du får mycket. Du kan passa på i augusti när du ändå inte använder klippet i rabatterna.
Om du vill vet hur man gör så kan du läsa allt om Ekoblandning (lagrad grönmassa med sand) och marktäckning på tidningen Natur & Trädgårds hemsida:
www.naturochtradgard.se

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon