dallepistolen
Ja vad e skillnaden och e en tex sallad odlad av ett ekologiskt frö nyttigare att äta?
Eva i Västerås
Ekologiska frön kommer från plantor som odlats ekologiskt!
Det är dessutom oftast sorter som visat sig fungera bra för ekologisk odling. Men att det är sorter som passar för ekologisk odling betyder alltså inte automatiskt att fröna kommer från ekologiska fröodlingar.

Jag försöker ta frön själv av det som inte är för svårt att fixa. T.ex sallat, dill, persilja(2:a året).
dallepistolen
CITAT (Eva i Västerås @ 10-03-2008, 08:24) *
Det är dessutom oftast sorter som visat sig fungera bra för ekologisk odling. Men att det är sorter som passar för ekologisk odling betyder alltså inte automatiskt att fröna kommer från ekologiska fröodlingar.

Jag försöker ta frön själv av det som inte är för svårt att fixa. T.ex sallat, dill, persilja(2:a året).

Ok! Tack för ditt svar. Men e det nyttigare att äta grönsakerna om det kommer från ett kravfrö?

CITAT (Eva i Västerås @ 10-03-2008, 08:24) *

Asså kan man ta frö själv? Hur gör man då? Nu blir jag nyfiken smile.gif
nina L
låt sallaten gå i blom och sen tar du fröna, likaså med dillen. Persiljan blommar först andra året så lämna kvar plantor som får gå i blom år två.
Piccante
CITAT (dallepistolen @ 09-03-2008, 23:59) *
Ja vad e skillnaden och e en tex sallad odlad av ett ekologiskt frö nyttigare att äta?

odlingen av fröet har nog mkt liten påverkan på hur din sallad blir. det påverkar du mmest själv när du odlar den.
Jan Lindgren
Hej!
Om salladen blir nyttigare med ekologiska frön anser jag vara en religiös fråga. Är man ekologiskt troende så är det nyttigare annars är det fullkomligt likgiltigt hur fröet är producerat.
MVH
Jan Lindgren
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (nina L @ 10-03-2008, 14:10) *
låt sallaten gå i blom och sen tar du fröna, likaså med dillen. Persiljan blommar först andra året så lämna kvar plantor som får gå i blom år två.

Japp man kan ofta ta egna frön av det mesta men är det F1 hybrider eller växter som lätt korsar sig är det inte säkert att den nya plantan blir lik den man tog fröerna ifrån.

Angående ekofröerna: Det är nog ingen skillnad i nyttigheten i grönsakerna man odlat om man väljer ekofrö eller ej utan mera en fråga för miljön. De plantor som odlas för icke ekofröproduktion besprutas ganska ofta väldigt mycket, och det är ju inte bra för miljön.
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-03-2008, 18:38) *
Japp man kan ofta ta egna frön av det mesta men är det F1 hybrider eller växter som lätt korsar sig är det inte säkert att den nya plantan blir lik den man tog fröerna ifrån.
Angående ekofröerna: Det är nog ingen skillnad i nyttigheten i grönsakerna man odlat om man väljer ekofrö eller ej utan mera en fråga för miljön. De plantor som odlas för icke ekofröproduktion besprutas ganska ofta väldigt mycket, och det är ju inte bra för miljön.

En skillnad även om den är marginell är att ekologisk odling (enligt KRAV) inte godkänner avloppsslam som gödning (innehåller tyvärr för mkt tungmmetalller och läkemedelsrester för att jag vill ha det i maten) och de har förbud mot genetiskt moodifierade organismer (GMO). Fast det finns inte så många godkäda gm-grödor än så det är nog ett mindre problem ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon