Irmeli
Gjorde ett test förra sommaren, runt mina tomatplantor som planterades fritt utomhus. Sniglarna älskar ju tomater (grannens fina kraftiga tomaplantor var helt plötsligt "borta" en morgon, hon gav upp kampen fr.o.m. då) och jag har massor av mördarsniglar på tomten. Nöden är uppfinningarnas moder ju. Kilade ner trästag i jorden runtom som stod ganska stadigt.
Tog tjock byggplast som jag råkade ha på rulle, spände runtom och fäste med häftpistol. Blev lite sladdrigt, men det verkade som om sniglarna inte klarade av att krypa uppåt, då plasten är lite hal och inte så stabil. Kilade också ner plasten i jorden så at det inte glipade längst ner. Försökte få en snigel att vandra uppåt, men den vägrade. Höll på i flera timmar att studera den. Hittade 2-3 sniglar innanför plasten under hela säsongen. Skall pröva i år runt mitt lilla potatisland. ganska billig metod ändå.
Finns ngt tvålaktigt att köpa också så man kan göra det ännu halare för dem, vet ej vad det heter.

Snigelhataren Maysan
KURT
Utmärkt att fler enkla idéer provas, och jag tror också att det här skulle fungera.

Men snälla ni hata inte så mycket, hata är ett mycket starkt ord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon