Full version: Vågar jag?
Margaretha
Har två stora som växer på höga konformade spaljéer på balkongen och övervintrar där med hjälp av en fläkt som håller +4 grader. Nu börjar de inre delarna - jag snurrar rankorna upp och ner runt, runt och de blommar rikligt och trivs - bli risiga. Där kommer ju inte ljuset åt så de blir bladlösa och risiga med åren.
Läste i en tidning att de kan behandlas som pelargonior, klippas ner på hösten och förvaras svalt och frostfritt. Men jag tänkte klippa mina jättar nu. Så det är bara ett par decimeter kvar där det förhoppningsvis kan bryta nya skott.

Vågar jag?

Jag har tagit sticklingar som redan är rotade och växer i kruka - ifall det inte går - men det känns ändå dramatiskt på något sätt!
Som sagt, finns det hopp? Kan det gå? confused.gif
Margaretha
Glömde berätta att den ena är den vanliga blå och den andra heter Passiflora violacea "Victoria" och har rosa blommor.
Cilla999
Hej. Se min fråga överst, och svaret nedan....Jag såg, när jag klippte ner mina passionsblommor att det redan hade kommit ett litet nytt skott, då vågade jag klippa..... sweatingbullets.gif

CITAT (Cilla999 @ 08-03-2008, 13:43)
Förra våren sådde jag flera passionsblommor, bara en kom upp. Den växte så det knakade hela sommaren. Under vintern har fram till slutet av januari stått i uppvärmt växthus, minst +5 grader. Sedan tyckte min man att det blev för dyrt (!) så vi flyttade in allt i ett gammalt duchrum i källaren, under lysrör. Det håller +12- +15 grader. Jag började vattna på mina blommor, också passionsblomman, och man såg hur den piggnade till. Men nu,efter ca 5 veckor, så har bladen börjat vissna ihop, allt krullar ihop sig och torkar, trots att jag har vattnat. Kan inte se någon ohyra. Fick lite bladlöss på mina Änglatrumpeter som stod i samma utrymme, men det fick jag snabbt bukt på, med såpvatten. Så aldrig några löss på passionsblomman.

Någon som kan tala om varför bladen vissnar?? Är det kanske normalt??

Hej Cilla,

Ingen fara med dina passionsblommor, det är en helt normalt sätt för passionsblommorna. Nu är det snart dags att klippa ner dom till ungefär 1 dm ovan jord, kan variera lite beroende på hur mycket grönt du har. Efter det vattnar du med näring och lite senare så planterar du om den, rensar bort lite döda rötter, krafsar bort ytjorden och på med ny fin jord. Ljus är ett måste, värme är väldigt relativt, jag har mina i ett svalt rum med extra ljus på vintern. Det är när du tar ut dom som de börjar växa i värmen, om vi har tur med värme i år vill säga.

//CillaM

Margaretha
Tack för det! Det som oroar mig är att det inte finns något grönt alls upp till betydligt mer än en meter ovan jord, men jag får nog ta mod till mig i alla fall. Går det så går det! Det är ju inte vackert som det är!
Maja N
Hej Margaretha. Min blå passionsblomma tog jag in under vintern (ända in i vardagsrumsvärmen). Den blev oxo helt kal nertill på stjälkarna ca 1m, löven skrumpnade ihop och lossnade.... sad.gif Men jag provade att klippa ner en gren på prov, inte ända ner men strax över de nedersta bladen. Den förgrenade sig och fick fina nya blad. Ska nog våga mig på att klippa nästan ända ner till våren när den kommer ut och solen är framme.

Den avklippta grenen klippte jag i bitar och satte i vatten - de fick nya rötter och tog sig bra i krukan sen....så skulle nedklippningen misslyckas så har jag massor av små livskraftiga plantor!!

Lycka till! Maja
lissa
Ni är så modiga.. Jag frågade någonstans, just om nerklippning, och fick till svar att inte alla vill bli avklippta. Det gjorde att jag inte vågade, och nu är min Edulis alldeles kal nertill, men högre upp har den fått ett par skott..så jag ska kanske också våga mig på den..Är det Edulis ni talar om ?? Min har aldrig blommat, så jag vet inte vilken färg det är på den , och nu blir den 2 år...

Caerulan ser inte heller så rolig ut dom första meterna, men, eftersom den har fått knoppar på dom små NYA grenarna/årskotten högre upp, så därför verkar det som om Caerulan blommar på årskotten, och att man kan klippa ner den i höst eller nästa vår, för att få den lite lummigare nertill Vad tror ni .?.
Margaretha
Nu är det gjort! Och det ser bra ut. Under bladlagret och det vissna lagret fanns kraftiga, gröna "stammar", där det skjuter överallt, så jag tror att det kommer att gå jättebra! Känner mig mycket lättad! yes.gif
Margaretha
Lissa, caerulea heter min robusta blå passionsblomma. Den rosa ska enligt medföljande lapp vara lite känsligare, men jag behandlar dem lika och det går bra!
lissa
Tack Magaeta..Nästa år klipper jag ner den en bra bit, mina första bladpar sitter nog på över 1 meters höjd, så det kan jag ju inte ta som mått...ca 20 cm får det nog bli..Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon