Full version: Vilken TV har ni?
sqrulan
Jag måste köpa mej en ny tv för den jag har är urdålig.Så jag undrar om ni har nåt bra tips på vad man ska köpa och vilken storlek man ska satsa på?Jag har inget jätte stort vardagsrum så då ska man kanske inte ha så himla stor tv,eller vad säger ni?
Alla tips är välkomna,vilken tv har du?
gunvor
det är många som säger attt den moderna platta TVn är en energiskukare av stora mått- kanske värt att tänka på.
sqrulan
Jaha! g.gif
Bettis
Vi har en Samsung 42 tum plattTV och vi är jättenöjda.
Bee
Det sägs att lcd är något mindre elslukande än plasma. Jag tycker absolut att du skall gå på en platt-tv. Det frigör rumsyta och en sån tv kan man bära hem själv. Nästan, det beror förstås på hur stor tv du vill ha.

Underdimensionera inte storleken. Har du en vanlig tv idag på, säg 28 tum, så gå upp ett stycke i storlek. Du ångrar inte det smile.gif

Välj bland dom stora kända märkena. Ökar chansen att du kan ha tvn i många år utan krångel.

Mollis
Vi har en Panasonic 42-tums platt, vi är jättenöjda med den.

//Mollis
sqrulan
tummenupp.gif Tack för alla tips!Jag funderar på en 32 tum platt tv.Den är kanske tillräckligt stor.Men allt detta om HD tv,inbyggd
digitalbox??? -fear-.gif Jag är nog ett lätt lurat offer skulle jag tro,för jag begriper mej inte på allt detta nya i tv världen. slap.gif
henriks
En plasma platt tv drar en del ström, det är helt sant, men en LCD drar mindre än en konventionell "tjocktv"

MEN: varför ha tv? har du funderat på alternativet? Kasta ut den gamla och låt bli att köpa en ny. Under våren / sommaren har du trädgården att titta på, och jag lovar att till hösten har saknaden efter TVn gått över!

PS
kanske borde lägga till att i detta fallet lever jag som jag lär - jag har ingen tv, men väl dator som jag kan titta på en dvd film på någon gång emellanåt.
DS
sqrulan
giggle.gif Ja nog vore det skönt att vara utan tv men det är nog svårt att lära sig vara utan,sommaren går nog bättre än vintern.
embees
Vi har en 42tums LCD Philips HD-klar platt-tv. Den drar drygt 100w när du tittar och ett par watt i standby. Vi har med inbyggd digitalbox för att kunna titta på det digitala markbundna nätet och det är kanon. Vi ser på ganska många HD-kanaler via Canaldigitals kompletta utbud.
Vi är supernöjda och fattar inte hur vi kunde nöja oss med mindre innan
(som om man hade nåt val :-) ..fniss)

Ska tillägga att den kostade drygt 9000 efter lite prutande på El-Giganten.
embees
CITAT (gunvor @ 10-03-2008, 09:10) *
det är många som säger attt den moderna platta TVn är en energiskukare av stora mått- kanske värt att tänka på.

Det där är inte sant längre. Tillverkarna har fått större krav på sig för att konsumenterna efterfrågar snålare apparater vad gäller strömförbrukning.
mamamaggan
Har en LCD platt-TV och är jättenöjd. Drar väldigt lite ström både när den används och på stand-by. Är HD-ready och när man kan se HD så får man en helt fantastisk bild. Märket är Crosswood och den kostade c:a 10.000:- för ett år sedan , antar att den är billigare i dag.
Lilla Birka
Och vill man minska elförbrukningen så är det enkelt att skaffa en kopplingsdosa med strömbrytare på. Det har jag till alla apparater som står och drar ström i onödan när man inte använder dem. Dessutom minimerar man brandrisken. Inga batteriladdare heller får sitta kvar i urtagen men det är en annan fråga.
parksoffa
CITAT (sqrulan @ 10-03-2008, 09:08) *
Jag måste köpa mej en ny tv för den jag har är urdålig.Så jag undrar om ni har nåt bra tips på vad man ska köpa och vilken storlek man ska satsa på?Jag har inget jätte stort vardagsrum så då ska man kanske inte ha så himla stor tv,eller vad säger ni?
Alla tips är välkomna,vilken tv har du?

Mitt tips är att gå ner till loppis, och köp en begangnad tv, du kan få en för ca100kr tänk på att kolla att du får fjärkontroll till, 28tum är nog lagom.
KURT
Jag tycker också att tipset att dumpa TV:n är ett utmärkt förslag.

Annars är det ju intressant att vara lite fördomsfull och studera vad för TV folk har valt och hur de valt att placera den. Är TV:n vårt nya altare?
Anma
CITAT (KURT @ 10-03-2008, 17:02) *
Jag tycker också att tipset att dumpa TV:n är ett utmärkt förslag.

Annars är det ju intressant att vara lite fördomsfull och studera vad för TV folk har valt och hur de valt att placera den. Är TV:n vårt nya altare?

TV:n har varit vår nya latare i minst 30 år. Så det är ingen nyhet.
sqrulan
Nej,nog ska jag köpa mej en ny tv,inget loppis för min del.
embees
CITAT (Lilla Birka @ 10-03-2008, 12:36) *
Och vill man minska elförbrukningen så är det enkelt att skaffa en kopplingsdosa med strömbrytare på. Det har jag till alla apparater som står och drar ström i onödan när man inte använder dem. Dessutom minimerar man brandrisken. Inga batteriladdare heller får sitta kvar i urtagen men det är en annan fråga.

Man kan också enkelt stänga av standbyfunktionen genom att trycka på on/offknappen på själva teven.
Chamomille
CITAT (embees @ 11-03-2008, 10:35) *
Man kan också enkelt stänga av standbyfunktionen genom att trycka på on/offknappen på själva teven.

Det tråkiga är att det faktiskt inte alltid finns någon on/off knapp. no.gif
sqrulan
confused.gif Men vad?Finns det inte en on/off knapp på vissa tv apparater?Det måste jag kolla upp noga då jag köper.
embees
CITAT (Chamomille @ 11-03-2008, 10:57) *
Det tråkiga är att det faktiskt inte alltid finns någon on/off knapp. no.gif

Så kan det naturligtvis vara.
Den kan också sitta lite undangömd så att man inte hittar den. Så gör den på vår, den sitter på yttersidan och det är ju inte det första stället man tittar på precis.
Bee
På våra tre tv-apparater, samtliga platt-tv (en Sony 40", två Philips 26") så sitter on/off-knappen på vänster sida. Det är den nedersta knappen. Känn med fingrarna - det är inte självklart att man känner var den sitter. Jag misstänker att man har gjort så här för att folk i gemen faktiskt har sina apparater på standby.
Jämför med datorn - där syns on/off-knappen tydligt.
sqrulan
Tänkte bara visa er att nu har jag köpt en ny tv,det blev en Philips LCD platt tv.Jag köpte en ny
tvbänk också,det blev mycket tv tittande under Påsken ha,ha....
Jag fick också lära mej att om tv,n står på standby så håller den längre,den mår inte bra av att
stängas av helt enligt killen på affären!Varje gång man slår på den så får den en elchock eller
vad man ska kalla det för. g.gif

Aqvakul
har totalt tre tjockTV från medio 90-tal, när de ger upp så får det nog inhandlas något nytt som då väl är platt...
Chamomille
CITAT (sqrulan @ 26-03-2008, 10:58) *
Tänkte bara visa er att nu har jag köpt en ny tv,det blev en Philips LCD platt tv.Jag köpte en ny
tvbänk också,det blev mycket tv tittande under Påsken ha,ha....
Jag fick också lära mej att om tv,n står på standby så håller den längre,den mår inte bra av att
stängas av helt enligt killen på affären!Varje gång man slår på den så får den en elchock eller
vad man ska kalla det för. g.gif

Elchock confused.gif Det verkar ju vara fantastiska tv-apparater som tillverkas nu för tiden. Som inte tål att få el i sig. Mycket ska man höra.... Hur är det eg med miljötänkandet nu för tiden? Den drar ju el när den står i standby....
sqrulan
g.gif Ja precis så tänkte jag med,hur tänker dom egentligen?
Jag har hört att liknande kan hända med kylskåp och andra vitvaror om strömmen är borta
och då den kommer åter får dom en "elchock" och kan gå sönder?
Undrar om den ligger nån sanning i det?
Men nog tänker jag dra ur kontakten i sommar då åskan går,det sa jag smått irriterad på
affären.
skogstroll
En stor och en liten tjock har jag, om några månader tycker jag nån av dem får paja så man får köpa en platt smile.gif
Chamomille
CITAT (sqrulan @ 26-03-2008, 11:43) *
g.gif Ja precis så tänkte jag med,hur tänker dom egentligen?
Jag har hört att liknande kan hända med kylskåp och andra vitvaror om strömmen är borta
och då den kommer åter får dom en "elchock" och kan gå sönder?
Undrar om den ligger nån sanning i det?
Men nog tänker jag dra ur kontakten i sommar då åskan går,det sa jag smått irriterad på
affären.

Ja, det gör vi alltid, och om vi åker på semester. En nästan ny tv "poffade" hos mig när åskan gick en gång. angry.gif Sista gången pajade alla telefoner, modemet samt nåt nätverkskort i datorn sad.gif Det är nog bara att knäppa av huvudströmbrytaren när man går hemifrån....

CITAT (skogstroll @ 26-03-2008, 11:47) *
En stor och en liten tjock har jag, om några månader tycker jag nån av dem får paja så man får köpa en platt smile.gif

Vänta på åskan så ska du nog kunna köpa dig en ny tv. Du bor ju också på en bergknalle väl? Jag menar, dra inte ur kontakten då. Det kan smälla/blixtra till ganska friskt i tv:n... crying.gif Va beredd med brandsläckaren.
Bee
Grattis till nya tv:n Sqrulan! Ett gott val!
sqrulan
smiley_small_hug.gif Tack Bee!
rotfl.gif Inte tror jag att det är så lyckat att vänta tills det blixtrar och smäller i tv,n,nån
garanti finns väl inte kvar? slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon