Full version: Lille skutt!
pialia
Jag planterade så fina tulpaner i höstas, de har börjat att titta upp ur jorden vilket är roligt.
Men nu så är det någon som tycker att det är väldigt gott att äta, troligen en hare/kanin??

Är det någon som har tips på hur man kan hindra djuren från att mumsa på bladen?
Jag har försökt att lägga nät på, men antagligen så lägger sig djuret på nätet o lyckas ändå!
Jag hörde av en granne att de trodde att kaffesump skulle hjälpa, men har inte sett själv att det hjälper.

rose.gif
KURT
Att bjuda dem på kaffe hjälper knappast. Försök att ta reda på om det verkligen är hare/kanin eller rådjur? Mekaniskt hinder är det bästa, men det är inte snyggt. Kanske kan man hålla dem undan genom att erbjuda dem alternativ mat en bit bort i det vilda?
Betty
Jag kryddar bort maten för både rådjuren och hararna. Sprayar på starkt tabascovatten på de spröda gröna bladen allt efter som de kommer upp i rabatterna. Fick faktiskt behålla alla mina tulpaner förra våren med denna metod.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns fällor att köpa. Ett bra luftgevär kan också fungera. Olagligt! Vildkanin smakar gott.
MVH
Jan Lindgren
Bee
CITAT (Betty @ 10-03-2008, 10:15) *
Jag kryddar bort maten för både rådjuren och hararna. Sprayar på starkt tabascovatten på de spröda gröna bladen allt efter som de kommer upp i rabatterna. Fick faktiskt behålla alla mina tulpaner förra våren med denna metod.

Kan det tänkas hjälpa mot snigeläcklen också tro?
Betty
CITAT (Bee @ 10-03-2008, 11:24) *
Kan det tänkas hjälpa mot snigeläcklen också tro?

Ingen aning dunno.gif , såna äckel har vi inte här uppe i Norrbotten - ännu...
CillaM
Tack Betty för tabascotipset! Det ska inhandlas några såna flaskor i morgon av den här varan för att testa. Kaffesump funkar lita halvt om halvt mot spanska snigeln, har testat några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon