Full version: Femöring
Gertie
Har köpt och bytt till mig några olika sorter Achimenes-rhizomer.
Lycklig för alla mina nya rhizomer planterade jag dem så fort jag hade fått dem.
Det här var för 5 dagar sedan.

Idag har jag läst på Gesneriastsidan. Där står bl.a.
"När man ser att rhizomerna börjar skjuta skott så planterar man dem alldelens i jordytan med skottet uppåt."

Jag planterade mina "liggande" med spetsen in mot krukans mitt. Några hade börjat skjuta skott, andra inte.
Ska jag ta upp dem igen och "göra rätt", eller är det risk att jag bryter av skotten då?

Jag är SÅ arg och besviken på mig själv. ranting.gif
Finns det något hopp?
Lilla Birka
CITAT (Gertie @ 10-03-2008, 11:18) *
Har köpt och bytt till mig några olika sorter Achimenes-rhizomer.
Lycklig för alla mina nya rhizomer planterade jag dem så fort jag hade fått dem.
Det här var för 5 dagar sedan.

Idag har jag läst på Gesneriastsidan. Där står bl.a.
"När man ser att rhizomerna börjar skjuta skott så planterar man dem alldelens i jordytan med skottet uppåt."

Jag planterade mina "liggande" med spetsen in mot krukans mitt. Några hade börjat skjuta skott, andra inte.
Ska jag ta upp dem igen och "göra rätt", eller är det risk att jag bryter av skotten då?

Jag är SÅ arg och besviken på mig själv. ranting.gif
Finns det något hopp?

Ingen fara, Gertie!
Jag har alltid lagt mina rhizomer någon cm under jordytan, huller om buller, 5-7 st per kruka och de tycks inte ha läst den rådgivningen utan kommer snällt upp, även om det tar ett tag. Det kan ta några veckor och man ska inte vattna en massa under den tiden men jorden får inte stå snustorr för länge förstås. Bra att du påminde om detta förresten, nu måste jag plocka fram mina och ge dem en anständig miljö. tummenupp.gif
Betty
Jag brukar göra som du, det har alltid funkat. Kände inte ens till att man ska vänta på skott.
Brukar ha mina femöringskrukor på en hylla i förrådet över vintern och tar fram dem vid den här tiden (när jag ändå ska plantera om de andra krukväxterna) och planterar dem i ny jord, lägger rizomerna på ca 1 cm djup, vattnar och väntar. De skjuter skott snabbt när de fått ny jord och lite vatten.
Jag tycker inte du ska ta upp och göra om, låt dem vara, det blir bra ändå ska du se. tummenupp.gif
Gertie
Tack, Lilla Birka.
Nu kan jag andas lugnt igen.
Vill ju så gärna att det ska gå bra för mina rhizomer.
Det är ju fantastiska blommor. wub.gif

Tack till Betty också.
Det känns mycket bättre nu.
Wilmer
Jag har heller aldrig väntat på några skott. Rotar fram dem ur förra årets jord när jag kommer ihåg whistling.gif , sedan fördelar jag dem i nya krukor+ ger bort överskottet till behövande vänner. Det går säkert jättebra för dina!
Chivvie
Hej!

Har förgäves försökt köpa femöringsrhizomer i närliggande affärer. Har även kikat lite på nätet. Vet ni var man kan få tag på dem? Bor norr om Göteborg och trodde att det skulle finnas i de större affärerna med växtsortiment. När jag frågar efter dem ser de flesta ganska frågande ut. Är blomman "ute" nuförtiden? Jag tycker om den och har haft flera, men har dött ut för mig.

Ingela

emmas matte
jag fick en katalog från Värneds bär o trädgård, katalofen heter trädgårdslandet o i den säljer dom femöringar sid.109 har dom dem
Chivvie
Tack Emmas matte! Skall genast kolla.
Fågelvägen
Oj då, jag har i 15 år gjort fel vartenda år! rolleyes.gif Jag har planterat dem ca 1 cm djupt och rhizomerna har blivit bara flera och flera. Lika praktfulla blå femöringar varje år.

I fjol slog jag på stort och planterade dem i 3 krukor och jag blandade lite sand i köpejorden som jag tyckte såg alltför kompakt ut. Så verkade femöringarna rätt ynkliga hela förra sommaren. Och nu när jag tog fram krukorna fanns inte den minsta lilla rhizom i någon av dem. no.gif

Så är det sand de inte gillar, alltför väl dränerat?
Och nu är de tydligen omoderna också!
aldo
De vill ha jord som behåller fuktigheten .

Rhizomerna vilar i nästan precis 4 månader .
Fågelvägen
Nu har jag köpt nya Achimenes-rhizomer (blå) hos Weibulls i Stockholm. Det fanns också vita. Det var 3 st. i en förpackning och de såg mycket torra och döda ut! sad.gif De brukar vara rosiga och trinda. Jag fick löfte om att få returnera dem om de inte börjar växa. Kanske man borde köpa dem tidigare på våren.
joulanta

Som alla andra har jag också jagt mina rizmoner i blomjorden och det har alltid funkat.
Kolla på tradera där finns massor med rizmoner prova också (narrhuva) kohleria.
Dom tycker jag är lättare och finns i massor med olika färger sköts som femöringen
Elizabet coolgleam.gif
sqrulan
wink.gif Nu plockar jag fram denna gamla tråd för jag har blivit väldigt intresserad av dessa fina femöringar, jag undrar om någon här har några rhizomer till salu, någon rolig färg te.x. Ja även en helt vit vore fin att ha. Jag minns också dessa blommor då jag var i tonnåren och ägde själv en blå före 20 årsåldern, för lääänge sedan alltså. slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon