Full version: Alchemilla mollis
Heda
Är det någon som har frösått Alchemilla mollis (Jättedaggkåpa)? Jag undrar hur lång tid det tar från frösått till rejäl planta? Försöker bestämma mig för om det är värt besväret då småplantor ju brukar vara ganska billiga. Jag köpte sist plantor i 9 cm kruka och de blev ganska rejäla redan första säsongen, andra var de "fullstora". Men då kostar de ju ca 25:- styck.
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar plocka upp självsådda plantor av Jättedaggkåpan, fullstora plantor får man på ca. 2-3år.... wink.gif och då är dom jättestora smile.gif
Siv i Bollnäs
Jag sådde Jättedaggkåpa i en drivbänk och hann glömma bort dom innan det blev något. Sen var plötsligt hela drivbänken full med plantor - men det hade nog tagit en tre, fyra år under vilken tid jag hunnit rota omkring i bänken och gjort en hel del andra saker. Men upp kom dom likväl.
Numera tar jag och delar på plantorna jag vill ha på andra ställen - dom blir ju jättestora så småningom och det är ingen konst att gräva bort en del av plantan och flytta till en annan plats.
Siv
Heda
Är de alltså svårgrodda? I min förra trädgård fröade de av sig en del...inte jättemycket. Undrar om jag skulle köpa en påse frön och prova...det kostar ju så lite. Tog det 3 - 4 år innan de grott, eller innan de blivit stora?
Anki V
Jag tror inte att de är speciellt svårgroda. Sådd i slutet av november och ställde ut. Jag tog in domi värme i början av februari och de grodde snällt till nära 150% efter någon vecka.

Jag skolade ut dem för någon vecka sedan med 1 karaktärsblad och det verkar utvecklas fint.

Jag har köpta plantor sedan tidigare men mina verkar inte vilja självså sig.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
nej, det tar några år innan dom är riktigt stoooora... fröna gror lätt och växer snabbt smile.gif Lycka till!
Heda
Tack för alla erfrenheter!! Vilket underbart forum, tänk att jag inte hittat hit tidigare wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon