JohannaR
Jag var och shoppade loss idag på Lidl som hade billiga (9,90 kr/st!!) rotknölar av bl a jättedaggkåpa, funkia och astilbe. På bipacksedeln står det att det ska sättas i jorden så snart som möjligt. Jag har ännu inte förberett planteringsplatserna och undrar om jag kan förodla dem i kruka och plantera ut dem lite längre fram i vår (april/maj)?
Använder jag vanlig såjord? Storlek på kruka?
Ska jag låta krukorna stå ute i skuggigt/halvskuggigt läge?
Hur mycket ska jag vattna?
Oj, det blev många frågor, hoppas att någon kan ge mig lite tips. Tack på förhand!
ewa zon 3
Förodla i kruka går jättebra. 2-3 literkrukor så att knölarna och rötterna får plats
Vanlig plantjord el blomkruksjord med små lecka kulor behöver de ha istället för såjord.
Växterna mår bäst av att stå ute i ett halvskuggitgt läge.
Vet inte hur kallt du har det där du bor men växterna bör stå frostfritt så att inte jorden fryser.
Vattna med strilen på vattenkannan efter plantering så att det blir fuktigt men inte mer. Sen när de kommit igång att växa ordentligt får du passa på med vattningen ordentligt till dess att du kan plantera. Blir det någon frostnatt så kan man slänga över lite fiberduk för att skydda de späda bladen.

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar plantera ner rotbitar av perenner i krukor med vanlig plantjord. Hos mig är det ju fortfarande vinter så jag får förvara krukorna svalt tills jag öppnar växthuset om 2veckor, då ställer jag krukorna där. Vattna med försiktighet.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon