Österlena
Det har strulat från dag 1 med mitt elbolag.

1. När jag flyttade in fick jag först efter två månader en räkning, beräknad konsumtion, men byggd på de gamla hyresgästerna. Jag frågar dem varför jag måste vänta så länge på en räkning - detta var på grund av att det hade varit byte av hyresgäst. Jag undrar ändå eftersom de har preliminär förbrukning, ingenting hade ju ändrats hos dem, mer än ett annat namn på räkningen. Fick ingen yttreligare förklaring. Jag sa att det var alldeles för högt kWh-tal eftersom elen hade varit avstängd under dessa två månader, eftersom jag hade dubbelt boende den första tiden och inte vistades i mitt nya hem. Jag fick reda på att det skulle jämna ut sig efterhand. Jag lät saken bero.

2 När jag väl flyttade in och i slutet på en månadad skulle meddela min elmätarställning får jag reda på att de inte behöver den för "de vet precis hur mycket el de lägenheterna drar". Jag envisas och vill verkligen tala om för dem vad min elmätare står på - men jag får inte lämna några uppgifter! Jag säger att de som bodde tidigare var ett äldre par där hustrun var cancersjuk och krävde mycket hög värme, + 27 grader, detta berättade den förra hyresgästen för mig. De var dessutom båda storrökare och hade alltid sovrumsfönstret lite på glänt. Damen på elbolaget säger att det gör inte så stor skillnad! De förra hyresgästerna förbrukade 15.000 kWh, jag förbrukar 7.500 kWh.

3 Skillnaden mellan det jag faktiskt förbrukar och vad jag blir debiterad för blir allt större. Jag meddelar nu via mail min mätarställning. Men nej, ingenting ändras. Jag skickar senare brev och meddelar min mätarställning - men nej, ingenting händer. När skillnaden mellan min förbrukning och vad man debiterar mig överstiger flera tusen kronor skriver jag ett oförskämt brev i plakatstora bokstäver till vd:n och undrar om det inte finns någon läskunnig person på företaget. Jag vill att man skickar mig en kopia på det avtal vi har slutit (man har aldrig skickat mig något avtal, jag har aldrig skrivit under något papper från företaget). Jag säger att jag har vid flera tillfällen bett att få ett avtal om rörligt pris, men ingenting har kommit. Jag hotar med pressen, jag bifogar information från Näringslivsdepartementets hemsida om regeringens kommande påbud att elföretagen ska bli skyldiga att läsa av elen varje månad. Jag får ett ampert svar av vd:n och de skickar tillbaka pengar till mig.

4 Jag byter elbolag. Hade jag kunnat byta nätbolag hade jag gjort det omedelbart. Jag hade tjänat flera tusen kronor på att ha eon t.ex för deras fasta avgift är så mycket lägre.

5 Men ingenting blir bra, ändå. Räkningarna kommer med fruktänsvärt olika belopp. Inför förra semestern fick jag en obehaglig räkning - mitt i sommaren - och jag vädjade till dem om jämna räkningar, att min ekonomi inte klarar sådana höga oväntade belopp. Den räkningen fick gå till inkasso, det struntade jag i, annars hade jag inte haft pengar till min semester alls.

6 Nu har det hänt igen. Jag har fått en räkning på 3.290 kr. Härav är kostnaden för elkonsumtion 85 kronor. De har beräknat att min årsavgift till dem är 4.840 kr. Vad har då hänt? Jo, jag har fått en räkning från första juli förra året och fram till och med sista mars på den fasta avgiften - jag har fått en räkning som omfattar en period på NIO månader. Är dom inte kloka?

Jag är förtvivlad. Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig?

Företaget? Österlens Kraft i Simrishamn
aanderss
men de du betalar fär mycket får du ju tilbaka i efterhand
160kvm stort hus
Kommunens konsumentombudsman kan nog hjälpa dig. Annars får man ju 15 min "gratis" med en advokat i varje kommun.

Fy fan vilka svin säger jag bara.. Usch.

Lycka till!
KURT
CITAT (16kvm stor balkong @ 10-03-2008, 14:19) *
Kommunens konsumentombudsman kan nog hjälpa dig. Annars får man ju 15 min "gratis" med en advokat i varje kommun.

Fy fan vilka svin säger jag bara.. Usch.

Lycka till!

Konsumentrådgivningen har lagts ned i många kommuner, den anses nog störa näringslivets verksamhet.
CillaM
Kontakta Konsumentverket Konsumentverket
parksoffa
CITAT (Österlena @ 10-03-2008, 13:12) *

1. När jag flyttade in fick jag först efter två månader en räkning, beräknad konsumtion, men byggd på de gamla hyresgästerna. Jag frågar dem varför jag måste vänta så länge på en räkning - detta var på grund av att det hade varit byte av hyresgäst. Jag undrar ändå eftersom de har preliminär förbrukning, ingenting hade ju ändrats hos dem, mer än ett annat namn på räkningen. Fick ingen yttreligare förklaring. Jag sa att det var alldeles för högt kWh-tal eftersom elen hade varit avstängd under dessa två månader, eftersom jag hade dubbelt boende den första tiden och inte vistades i mitt nya hem. Jag fick reda på att det skulle jämna ut sig efterhand. Jag lät saken bero.

2 När jag väl flyttade in och i slutet på en månadad skulle meddela min elmätarställning får jag reda på att de inte behöver den för "de vet precis hur mycket el de lägenheterna drar". Jag envisas och vill verkligen tala om för dem vad min elmätare står på - men jag får inte lämna några uppgifter! Jag säger att de som bodde tidigare var ett äldre par där hustrun var cancersjuk och krävde mycket hög värme, + 27 grader, detta berättade den förra hyresgästen för mig. De var dessutom båda storrökare och hade alltid sovrumsfönstret lite på glänt. Damen på elbolaget säger att det gör inte så stor skillnad! De förra hyresgästerna förbrukade 15.000 kWh, jag förbrukar 7.500 kWh.

3 Skillnaden mellan det jag faktiskt förbrukar och vad jag blir debiterad för blir allt större. Jag meddelar nu via mail min mätarställning. Men nej, ingenting ändras. Jag skickar senare brev och meddelar min mätarställning - men nej, ingenting händer. När skillnaden mellan min förbrukning och vad man debiterar mig överstiger flera tusen kronor skriver jag ett oförskämt brev i plakatstora bokstäver till vd:n och undrar om det inte finns någon läskunnig person på företaget. Jag vill att man skickar mig en kopia på det avtal vi har slutit (man har aldrig skickat mig något avtal, jag har aldrig skrivit under något papper från företaget). Jag säger att jag har vid flera tillfällen bett att få ett avtal om rörligt pris, men ingenting har kommit. Jag hotar med pressen, jag bifogar information från Näringslivsdepartementets hemsida om regeringens kommande påbud att elföretagen ska bli skyldiga att läsa av elen varje månad. Jag får ett ampert svar av vd:n och de skickar tillbaka pengar till mig.

4 Jag byter elbolag. Hade jag kunnat byta nätbolag hade jag gjort det omedelbart. Jag hade tjänat flera tusen kronor på att ha eon t.ex för deras fasta avgift är så mycket lägre.

5 Men ingenting blir bra, ändå. Räkningarna kommer med fruktänsvärt olika belopp. Inför förra semestern fick jag en obehaglig räkning - mitt i sommaren - och jag vädjade till dem om jämna räkningar, att min ekonomi inte klarar sådana höga oväntade belopp. Den räkningen fick gå till inkasso, det struntade jag i, annars hade jag inte haft pengar till min semester alls.

6 Nu har det hänt igen. Jag har fått en räkning på 3.290 kr. Härav är kostnaden för elkonsumtion 85 kronor. De har beräknat att min årsavgift till dem är 4.840 kr. Vad har då hänt? Jo, jag har fått en räkning från första juli förra året och fram till och med sista mars på den fasta avgiften - jag har fått en räkning som omfattar en period på NIO månader. Är dom inte kloka?

Det är väll bara att betala, och om du har betalt för mycket så är väll det inte hela världen, dom pengarna får du ju tillbaka senare....

Att låta räkningar gå till inkasso är mindre bra, jag hadde avstått semester istället för att få betalnings anmärkning på mej.
Anma
CITAT (parksoffa @ 10-03-2008, 15:57) *
/.../

Att låta räkningar gå till inkasso är mindre bra, jag hadde avstått semester istället för att få betalnings anmärkning på mej.

Man får ingen betalningsanmärkning av inkasso. Det får man först hos kronofogden. Däremot lägger inkasso på en massa avgifter, och det blir en onödig kostnad.
Anma
CITAT (Österlena @ 10-03-2008, 13:12) *

1. De flesta elbolag får man räkningen kvartalsvis. När vi flyttade hit tog det fem månader innan första räkningen kom, så jag ringde då och det visade sig att de inte registrerat in mig.

2. Man ska meddela mätarställningen när man får tillgång till lägenheten, inte när man flyttar in om det inte sker i samband med tillgång. Normalt gör både den gamla och nya hyresgästen det. Elbolaget borde ha minskat den beräknade förbrukningen. Men å andra sidan får man ju tillbaka pengarna när det sker en avläsning.

3. Bra att du kontaktade VD:n.

4.Är man inte nöjd är det vettigt att byta bolag.

5. Ett bra sätt att undvika överraskningar är att gå igenom sina räkningar (Alla räkningarna) för ett helt år och göra ett genomsnitt på hur mycket det blir per månad. Sedan lägger man undan den summan varje månad till ett räkningskonto, gärna någon extra hundralapp så blir det en liten buffert av det tillslut. Räkningarna kommer ju ofta ojämt över månaderna. På så sätt har man bättre kontroll på sin ekonomi och vet precis hur mycket man har att röra sig med. Ännu bättre är att om man har pengar kvar när nästa lön kommer lägger man undan dem till sparande, det blir ett extra tillskott till semestern tillexempel.
På detta sätt klarade vi av vår ekonomi då det var väldigt knapert. Jag är ganska övertygad om att vi annars hade hamnat i kronofogdens register under de åren.

6. Det betyder att du inte betalt fasta avgiften på 9 månader. Tråkigt att du inte haft koll på et. Tråkigt att elbolaget är så nonchalant.
Grå
Ja se dessa elbolag med sin eviga storebrorsjargong... *suck*
Klart att de kan göra som de vill eftersom folk är beroende av dem och de har ensamrätt på skiten! Självklart ska du kunna lämna mätarställning närhelst du som kund behagar, oavsett om damen i växeln är upptagen med att fila sina naglar som hon inte vill knacka sönder mot tangentbordet för att trycka in dina siffror, eller om det är mitt i jäkla natten.

Bra att du kontaktade VD'n, men jag tycker du ska fortsätta med att föra ett jäkla hallå. Det började jag med själv hos E-on nu sist, tills jag insåg att jag läst fakturan fel. Hade jag inte insett det hade jag blivit en jäkligt jobbig kund biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon