Det kommer alltid upp en massa spännande saker i rabatterna så här års och det är ack så lätt att ta miste. Finns det någon bra bok med rejäla bilder på ogräs, både som små plantor om våren och hur dom ser ut som fullt utväxta?
Jag har en liten tunn gammal bok men det finns inga bilder i den och absolut ingen vägledning så här års.
CITAT (Bee @ 10-03-2008, 13:15)

Det kommer alltid upp en massa spännande saker i rabatterna så här års och det är ack så lätt att ta miste. Finns det någon bra bok med rejäla bilder på ogräs, både som små plantor om våren och hur dom ser ut som fullt utväxta?
Jag har en liten tunn gammal bok men det finns inga bilder i den och absolut ingen vägledning så här års.
Jag letade också ett tag efter ogräsböcker, kom dock alltid hem med böcker innehållande beskrivningar av växter som man VILLE ha. Jag kan rekommendera att gå på bokloppisar eller second-hand butiker för att hitta sådana böcker som du efterlyser. Inte de nyaste precis, många är från 70-talet eller 80-talet men med beskrivningar och bilder.
Lemonne
10-03-2008, 15:26
Återförsäljare och tillverkare av bekämpningsmedel har ofta både ogräs- och skadedjursböcker som jag har haft otroligt mycket användning av! Du hittar ju samma skadedjur och samma ogräs på åkern som i trädgården. Kolla de vanligaste återförsäljarna av bekämpningsmedel som har butiker, t.ex. Lantmännen eller Granngården!
Piccante
10-03-2008, 15:47
Det brukar finnas någonl iten ogräsbok på bokrean ibland, minns inte författaren. Men jag skulle nog hellre rekomendera en vanlig flora istället för en "ogräsbok". Definitionen är ju lite flytande för ogräs så jag vet inte om alla är med. kolla på antikvariat så finns kanske både floror och ogräsböcker till överkomligt pris.
Hej
Jag tycker att säga om du har ogräs namn bara . så du kan gå på internet googla och skriva ogräsnamnet, sen kan du trycka på bilder, jag kan garantera att flera bilder kommer.
Obs: man kan gå till Biblioteket informationen och ber hjälp, personal är jätte duktiga och de kan hjälpa er att hittar bra böcker om ogräs.
Lycka till, H: Bassam
Själv är jag väldigt glad i boken "Ogräs på åker och i trädgård" av Bengt Weidow. Tydliga bilder på ogräset när de är små fröplantor, när de har blivit lite större och sedan en bild på när växten är i blom. Vidare står det lite om varje ogräs, förekomst osv och så är där med en tecknad bild på fullvuxet ogräs. Boken är utgiven av Natur och Kultur och är i häftat format.
CITAT (Nutten @ 10-03-2008, 20:32)

Själv är jag väldigt glad i boken "Ogräs på åker och i trädgård" av Bengt Weidow. Tydliga bilder på ogräset när de är små fröplantor, när de har blivit lite större och sedan en bild på när växten är i blom. Vidare står det lite om varje ogräs, förekomst osv och så är där med en tecknad bild på fullvuxet ogräs. Boken är utgiven av Natur och Kultur och är i häftat format.
Tack för tipset! Det var något sånt här jag var ute efter. Boken är nu beställd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.