Liljor gillar riktigt porös jord. Enligt gamla trädgårdsmästare så ska man kunna köra ner armen till armbågen i jorden utan problem - då trivs liljorna som bäst. Risken är att lecan ger ett för hårt underlag ändå. Tyvärr brukar leran "äta" upp allt som man försöker blanda i den. Jag har samma bekymmersamma jord som du. Har under flera år försökt få den mer genomsläpplig genom mängder med grus men det gör inte stor nytta efter ett tag. Gruset försvinner bara i underjorden

Kan ju också berätta hur jag gjort för att få liljorna att trivas .Jag gör numer enbart upphöjda rabatter till alla växter. På så sätt slipper jag ta mig ner i den eländiga leran.Jag bygger upp med det som finns till hands, antingen torvblock, sten eller trä. Ibland grunadar jag det hela med massor av tidningar för att hålla ev ogräs borta. Fyller sedan med lämpligt material beroende på vad jag vill odla. Många liljor trivs i surare jord och de får bo bland mina Rhododendron t.ex. Jag komposterar allt som jag kan komma över för att få gott om lämplig mull.