Full version: Vin
Thomas i Limhamn
Hej,

Vi har en stor (ca 30 år gammal) vinranka som klär vårt uterums tak. Sorten vet jag ej men den ger rikligt med små, gröna och kärnfria druvor. Dessvärre verkar den lida brist på något eftersom de flesta bladen är ljusgröna med synliga nervtrådar. Är det någon som har en aning om va den saknar. Om gödning, kan man bladgödsla eftersom jag inte har en aning om hur man skall komma åt dess rötter vilja går djupt under vår terrass?

Tacksam för svar!

Thomas
björnen
Låter som för lite eller för mkt kalk.
Alexander-VG-zon3
för lite ljuse eller för varmt under vintern ,, eller järnbrist . kalk däremot är både ock ,, en del vindruvor vill stå surt medans andra vill stå kalkigt .
Thomas i Limhamn
Hej Och tack för Era svar! Rankan står under plasttak men utomhus. Vad det gäller kalk så bor vi i Limhamn där jorden består av mycket kalk, Kan man kompensera detta på något sätt genom att tillföra rankan något annat tex via bladverk eller dyl? Att göra surare för den runt rötter är nog dessvärre inte att tänka på!

Hälsningar

Thomas
Alexander-VG-zon3
men så länge den ger bra med frukt hade jag inte oroat mig ,, jorden kan ju vara dålig med . kanske jordförbättra hade gjort susen och sedan gett den lite näring under sommaren .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon