|
Maria82a
10-03-2008, 14:44
För mig blir det någon tusenlapp för allt. Alltid något man vill köpa och plantera. Fröpåsar och perenner i krukor.
CITAT (Maria82a @ 10-03-2008, 14:44)  För mig blir det någon tusenlapp för allt. Alltid något man vill köpa och plantera. Fröpåsar och perenner i krukor.  Jag gjorde för några år sedan en beräkning på hur mycket pengar jag lagt ner på växter, från vår till höst. Jag slutade när jag insåg att jag låg långt över 3000:- och hade nästan lika mycket kvar att skriva upp. O detta var under en period när jag var sjukskriven för diskbråck och inte kunde gräva speciellt bra. Summan hade blivit bra mycket större OM jag hade kunnat gräva utan problem!
Eva i Höga
10-03-2008, 15:02
Det vill jag inte tänka på, men det blir några tusenlappar. Det är dock värt det, jag mår bra av mina växter och pysslandet med dem.
Det varierar. Men ganska många tusenlappar sedan kolonilotten införskaffades. Med en mer etablerad trädgård KANSKE det är lättare att låta bli?
Discogiraffen
10-03-2008, 15:40
CITAT (Wilmer @ 10-03-2008, 15:34)  Det varierar. Men ganska många tusenlappar sedan kolonilotten införskaffades. Med en mer etablerad trädgård KANSKE det är lättare att låta bli? Nä...
Några tusenlappar per år blir det nog, osäker på hur många... Jag resonerar som så: En hobby måste få kosta, annars går den ju inte att utöva!
Förresten så är det ju en relativt billig hobby i jämförelse med t.ex. golfresor, skidresor, veteranbilar m.fl. andra hobbies.
skogstroll
10-03-2008, 15:42
Förra året (första året med trädgård) köpte jag mest färdiga perenner för att få lite snabbt snyggt, men i år blir det mera frö så förhoppningsvis mer för pengarna i längden. Vågar inte tänka på hur mycket jag köper för  I år blir det damm o tillbehör, ett gäng clematisar.... förra året var det växthus så det varierar väl med alla tokidéer man får!
CITAT (Wilmer @ 10-03-2008, 15:34)  Det varierar. Men ganska många tusenlappar sedan kolonilotten införskaffades. Med en mer etablerad trädgård KANSKE det är lättare att låta bli? Tyvärr, tror inte det...
 Trode väl det... Jag har inte mattats av snarare tvärtom
Jan Lindgren
10-03-2008, 16:05
Hej! Jag vågar aldrig räkna. Jag köpte hostor för 13000:-, surjordsväxter ca 8000:-, frukt och bär ca 20000:- och lite annat ca 5000:-. En del är nog för lågt räknat. Undrar varför jag är så fattig? MVH Jan Lindgren
DragonLady
10-03-2008, 16:16
Oaaah... det ska vi absolut inte tänka mera på.. beställde en ny växtlampa till mina små grodder...  1600.. fick frågan av min make om vad jag köpt nu då.. Många nollor blir det..
Vågar inte räkna efter  Mycke antagligen...
emmas matte
10-03-2008, 18:13
Nja det variera men en och annan tusenlapp blir det väl varje år.
mamamaggan
10-03-2008, 22:28
CITAT (MariaS @ 10-03-2008, 17:29)  Vågar inte räkna efter  Mycke antagligen...  Exakt så är det ! Men jag kan inte göra av med pengar på så mycket annat och fröerna och plantorna är något jag fortfarande kan pyssla med. Den här hobbyn får mig att må bra !!!!!!!! Visserligen håller jag på med släktforskning också men det får det bli när man inte kan pyssla med växter.
Det har jag inte vågat räkna efter, antagligen alldeles för mycket, fröer, plantor, jord och allt annat, det är nog bäst att inte veta
MariaÖrebro
10-03-2008, 23:48
CITAT (Eva i Höga @ 10-03-2008, 15:02)  Det vill jag inte tänka på, men det blir några tusenlappar. Det är dock värt det, jag mår bra av mina växter och pysslandet med dem. Jag har kommit på att jag hellre köper växter och sånt som rör dem, än mat till mig själv! Kokar hellre 4 liter ärtsoppa på köpeärter och köper jord och Provado Plus än handlar lövbiff och pizza! Men jag mår, precis som Eva i Höga, bra av att ha växter omkring mig och av att hålla på med dem!
Jag tror att det brukar bli 3 - 4 000 plus fröer och annat jox, dvs prylar och tillbehör. Igår gick jag på att köpa en sån där Popup box, som jag sagt att ALDRIG en sån dyr!! Kostade 149:- på granngården och trädgårdstarmen kliar så otroligt. Jag brukar resonera så att plantor mm är ju något som man har glädje av i år efter år...det är ju inte som att äta ute för 1500:- och sen är det slut liksom...eller ännu värre folk som går på krogen och dricker upp en tusen lapp!! Hellre en underbar trädgård!! Det ger ju så otroligt mycket glädje! Fast det är ju så med alla hobbies antar jag är man biten så är det värt varenda krona! Faktum är att min sambo som mest går runt och "inspekterar" och konstaterar att det luktar gott och är fint, kan tycka att jag är snål när jag vill ha en växt som inte blir köpt för att jag tycker att den är för dyr! Däremot tycker han att jag är knäpp som kan betala 100:- för en gräsplanta!
Kostar och kostar Bilar och motorcycklar kostar mycket mer här. Gubben säger var inte så snål, när jag vill köpa något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|