Christer C
08-08-2003, 21:20
Förra sommaren hade jag gott om sniglar i trädgården här i Hässelby straxt väster om Stockholm. Jag bekämpade då med svindyrt snigelgift utan synbar framgång. I år har jag, peppar, peppar inte sett en enda snigel bara några snäckor. någon som har liknande erfarenhet eller kan ge en förklaring?
malinkamalej
08-08-2003, 23:41
Sniglarna är i mitt trädgårdsland och käkar den mangold som rådjuren missade. Du kan få komma hit och hämta några, om du saknar dem
...fast faktum är att det är mycket färre sniglar i år än förra året även hos mig. Det kanske beror på att det var rätt kallt rätt länge i vintras, även i Stockholmstrakten?
Malin
Adri-Anne
09-08-2003, 06:00
Dom är här! Är det några som saknar dom, så kom gärna hit och hämta dom.Ni får gärna några bonussniglar med Er. Men som tur är, är det inga mördarsniglar.
Monica M zon 4
09-08-2003, 06:13
Har inga mördarsniglar men brukar ha gott om snäckor och vanliga svarta skogssniglar. I år har jag dock knappt sett en enda en.

Undrar om den kalla vintern och våren decimerat dem?
Järfälla
09-08-2003, 11:01
Det var intressant.
Jag har också haft otroliga problem med sniglar i massor av år. Och sett deras slemmig spår här och där, förutom håliga blad. Och alltid har man upptäckt dem gömda i svalkan och fuktigheten blad bladen...
MEN INTE I ÅR. Och jag bor ju inte så långt från Hässelby...
Jag flyttade dock på en kompost i våras, och där upptäckte jag att det varit snigeluppfödning... Slängde då alla jag hittade... Men sånt brukar ju sällan hjälpa sååå effektivt. Kanske är det nåt med årets väder, eller kalla försommaren eller??
Gunilla i Skåne
09-08-2003, 13:26
Lugn och fin! Tror säkert sniglarna återkommer *ler*. Hade massor av sniglar i fjor, i våras inga alls, sen dök de upp, först enstaka så småningom fler, inte i samma utsträckning som i fjor men de finns...
Men njut så länge du slipper dem och dyker det upp någon enstaka så se till att "halshugga" den så fort du kan!
Tror det var antingen den torra sensommaren eller den kalla vintern som höll dem i schack här hos mig (sydvästra skåne).
Järfälla!
Menade du att du hittade någon sorts bo? Hur såg det i så fall ut? Låg det i komposten eller längs kanterna, hur djupt eller...
Jag tänker bara att du kanske har någon sorts kunskap som kan användas när man ska bekämpa sniglarna!!!
VÄNTA TILL DET BÖRJAR REGNA TORRKAN KLARAR DE INTE AV
DET ÄR FÅ HÄR I MIN TRÄDGÅRD OCHSÅ
Charlotte V
11-08-2003, 07:59
Hade MASSOR i våras (mördare alltså). Nu ser jag dock inga snäckor eller sniglar och gissar att det beror på torkan.
Grävde ner en ny planta här om dagen och då - en bra bit ner i jorden låg en stor brun mördare och sov. De har helt enkelt sökt sig neråt mot fukten. Skulle gissa att de väntar på regn. De finns där. Tyvärr!!!
Charlotte
Jag har tur med sniglar, för jag har massor och alla möjliga färgglada sorter, men de kommer mest ut i dagg och regn och de klarar inte att äta allt jag odlar. Jag tycker det är kul med den variation av sniglar man kan se i trädgården...
Klart jag blir sur när de äter upp saker, men jag har lärt mig vad de gillar bäst och jag sprider detta. Har sallad på flera ställen, solrosor, stockrosor och annat snigelmums likaså. Alltid blir några uppätna, men aldrig alla.
Och jodå, jag vet hur vidrigt det kan vara med tjocka lager av mördarsniglar i en gräsmatta. Det är synd att småsnäckor och andra sniglar som inte förekommer i sådana mängder kommer med i smutskastningen och giftbekämpningen av mördarsniglarna.
Charlotte V
11-08-2003, 13:38
Hur djupt snigeln låg?
Tja, det kan väl ha varit en 10-15 cm ner som den låg, det lilla kräket. Jag blev jätteförvånad när jag fick upp den!
Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.