Anic
Hej

För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunseeker 10 kvm, 6 mm isolerplast från willab. Som visserligen har gett mig många trevliga stunder, men nu börjar jag ångra många val kring det, på grund av en del problem och jag undrar om det är flera som haft liknade problem? Och hur ni löst det. Är det bara en himlans otur?

Bland annat valde jag monteringslister till växhuset(alla val jag gjorde gjorde, gjorde jag efter att ha rådfrågat willabs personal), men när det blåser lite lossnar listerna och hamnar på marken. Vet jag att det skall blåsa lite gran, får jag gå runt och trycka till listerna eftersom de lossnar i kanterna. Trots att jag tidigare tryckt fast dem ordentligt.
Jag brukar ha 2 skivor, en i dörren och en i enden på långsidan, som lossar när det det inte ens stormar. Jag har vid tre tillfällen prata med willab om detta, jag har fått svaret att silikona fast dem. Vilket jag tycker är ett tråkigt svar, eftersom det endå kostade extra att köpa dessa monteringslister istället för det andra allternativet där man skulle silikona.

För 1 1/2 vecka sedan blåste flera skivor i väg, hittade dem efter mycket letade (vissa över en km bort) men många var förstörda. Visserligen var det klass 2 varning, men växthuset blåste isär innan det hann blåsa till ordentligt. Nästa år skall jag packa in växthuset i gladpack(eller vad det heter som man packar pallar med) om jag kan få tag på det, då kanske växthuset överlever vintern. Efter som grannar sett växthuset blåsa iväg vid 15.00, och det enligt smhi blåste som mest 16.00(22 m/s) och garantigränsen är 21 m/s, tänkte jag att kanske garantin skulle gälla, men tyvärr delade inte willab min åsikt. Just nu står växthuset utan skivor, till jag bestämt om jag ska sätta fast de skivor som är delvis förstörda eller köpa nya. vet någon hur stor betydelse det har om det är intryck på en sidan av kanalen eller om de är vikta vid hörnen? De ser tråkiga ut när de är förstörda, men jag vill helst inte köpa nya skivoe då det är så dyrt, så fyller de sin funktion är jag nöjd för tillfället.

Sen har jag problem med vädringsluckorna som inte går att stänga, pga att de blåst åt sidan. Man får gå och slå dem rätt ganska ofta, så de går att stänga. Börjar bli rätt så trött på dem.

Det mest frustrerande problemet är med att extra sockeln börjat rosta. Vilket den absolut inte skall göra. När jag mailade willab tyckte de att jag skulle slipa rosten lite och måla med hammarlack, de ansåg att 300 kr är rimligt för material och eget arbete. Fast nu har jag fått dem till att istället skicka mig en ny sockel, efter som deras bud kändes som ett skambud.
Är det någon som bytt sockel innan?
Har ni då plockat isär hela växthuset eller kan man på något sätt lyfta hela växthuset från den gamla till den nya sockeln tror ni? Tycker inte att det lockar med alla timmar för att plocka isär det, för att sen sätta ihop västhuset.

Ett pronlem som jag antar många har (åtminstond enligt willab) med isolerplasten är att det blir väldigt mycket alger i kanalerna. Brukar ni ta loss skivorna för att göra rent? Eller hur löser ni det?

Ursäkta om jag låter gnällig, men jag känner mig besviken och trött på det, åtminstånde för tillfället.
Åsa zon 6
Usch vad tråkigt att höra! sad.gif Jag som dessutom just har beställt ett Juliana Sunseeker Plus på 10 kvm med 6 mm isolerplast, monteringslister och extra sockel. Med andra ord nästan identiskt med vad du har. Hos mig blåser det dessutom emellanåt rätt rejält så om det inte står emot blåst särskilt bra har jag nog gjort ett dåligt köp. -cry-.gif Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ... men jag kan återkomma och tala om hur mitt växthus fungerar! trostar.gif
Anic
Vi kan väl hoppas det går bättre för dig, och det måste ju finnas flera som är nöjda med det. Jag kanske har ett måndagsexemlar, eller bara otur.
uno
Mycket tråkigt att läsa om Ditt dåliga växthus. Själv har jag hela glas i mitt växthus fasthållna av gummilister så hur det fungerar med Dina trasiga isolerskivor det vet jag inte. Om jag hade Dina problem skulle jag fästa gummilisterna med silikonsträngar för att slippa springa runt omnejden letande skivor. Men först hade jag kontaktat
Willab och förmått dem att sända en ny uppsättning gummilister.
Digger
Kan man inte tejpa fast rutorna med sån där gaffatejp? Det blir ju superstarkt men jag vet inte hur mycket det tål väder och vind.
Anic
Vet inte vad gaffatejp är för något...?

Jag mailade till willab angånde monteringslisterna som lossar, och att de blivit stela med tiden. Men de valde skickligt att inte kommentera det utan svarde på andra frågor. Svarade något om att dörrarna och fönsterluckorna skulle vara ordentligt och att Växthuset är inte dimensionerat för att klara det övertryck som då bildas vid stark blåst ( trots att problemen fanns vid svagare blåst också).

Jag har silikon som jag ska använda för att sätta fast skivorna, fast det får bli bättre väder först. Vilket är på gott och ont. Skönt om skivorna håller sig på plats, tråkigt om det gör att det blir såarare att hålla ordning på algerna som bildas i kanalerna, nu kan jag ta loss skivorna och göra rent imellan, men med silikon ska det förhoppningsvis inte vara så lätt att lossa dem.
uno
Du bör nog försluta kortsidornas kanalöppningar med lämplig tape. Att ta bort silikonlimmade skivor är svårt och inget som Du gör varje säsong.
Knytt
Jag har det här växthuset och är väldigt nöjd faktiskt.
Men vi har ett tjockare lite frostat glas, kanske därför det håller bra. smile.gif
Digger
CITAT (Anic @ 11-03-2008, 21:56) *
Vet inte vad gaffatejp är för något...?

Gaffatejp är kraftig vävtejp i silver eller svart. Den svarta används av scenartister osv för att tejpa sladdarna på golvet. Kan köpas på Clas Olsson osv. Jättebra, kan användas till allt möjligt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Silvertejp
embees
CITAT (Digger @ 12-03-2008, 19:24) *
Gaffatejp är kraftig vävtejp i silver eller svart. Den svarta används av scenartister osv för att tejpa sladdarna på golvet. Kan köpas på Clas Olsson osv. Jättebra, kan användas till allt möjligt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Silvertejp

Har använt gaffatejp till att laga en presenning med, men den tålde inte UV-ljus utan trillade av så småningom. Silikona istället. Du har väl ändå inte tänkt hålla på att plocka ner skivorna vartenda år?
Anic
Ah, silvertejp vet jag vad det är, Använde det till att tejpa de kvarvarnde skivor när de andra blåst bort, funkar jättebra, MEN det blir fult på plasten efter man tagit bort det.
Åsa zon 6
Fula märken efter silvertejp tar jag bort med kemiskt ren bensin. smile.gif Men kolla först på någon liten bit så inte bensinen reagerar med plasten och löser upp den också. duh.gif
CCE
Stopp, Stopp..
Inga starka kemikalier på isolerplast av polycarbonat.

O lika löser förresten lika.
Olja->Plast
Olja->Bensin..

Isolerplast tvättas med Yes diskmedel eller vanlig såpa samt varmt vatten.

Kanalerna inuti plasten ska inte behöva tvättas då alla öppna ändar måste förseglas annars förlorar plasten sin isoleringsförmåga.

Men iaf inga starka kemikalier!

Och vad gäller hus som inte håller ihop när det blåser kan jag endast rekommendera en vänlig men bestämd dialog med Willab. Blir de sura på dig så säger de bara att du byggt fel o sen att det blåste för mycket..

Jag råder dig till att göra som du fått rådet så många gånger innan här: Använd silikon. Gärna Byggsilikon för den e lite starkare. Täta kanalerna med Aluminiumtejp innan så du aldrig behöver ta bort plasten mer.

MVH
Pius
Kära nån, jag som just har fått mitt Juliana med 10 mm isolerplast och här som blåser så in i bomben, ja det blir till att plocka skivor hos grannen förstår jag. Ska försöka placera det så det får lite skydd av träden och planket.

Det borde finnas något slags metallnät som man kunde trä över på höstarna så det håller ihop crazy.gif Sånt som riddarna hade yahoo.gif

Eller skulle man kunna gräva ner det lite grann? Jag har ännu inte hittat manualen men den skall tydligen ligga i ett visst paket fick jag reda på. Så jag vet inte ens hur jag ska sätta ihop det, eller rättare sagt hur min sambo ska sätta ihop det. biggrin.gif Men nog sjutton skulle man kunna bygga ett skal utanpå om det nu blåser så väldigt, hm, tål att tänka på.

Pius
Anic
Jag fick med en monteringvideo, väldigt bra och gör det lättare att sätta ihop det.

Att gräva ner det hjälper inte, on du inte sätter ner sidorna under marken, men då kommer du inte in, jag har grävt ner min grund ca 60 cm lekablock, som du ser på bilden.

Växthuset efter 2008-02-22 P2230001.JPG

Som sagt jag funderar på allvar att försöka få tag på sånt gladpack liknade man har till att packa pallar med, eftersom det inte lämnar några fula märken till skillnad från tejp. Annars funkar att tejp runt växthuset, det har jag gjort många gånger.
34an
Mina föräldrar har också ett juliana med plastskivor. Där blåser också rätt mkt. så varje höst gör de ett prydligt "paket" av huset.
Gammal matta över hela taket (för att täcka alla vassa kanter) och pressening över och nertill halva sidorna och massor av snören kors och tvärs samt under sockeln. Den inpackningen klarade både stormarna Gudrun och Per. (Efter båda dessa stormar fick grannen, som har ett liknande, hämta sina skivor i hela bygden). Inte så vackert, flirting.gif men riktigt bra.

mvh 34an
Majjijann
CITAT (CCE @ 15-03-2008, 09:21) *
Kanalerna inuti plasten ska inte behöva tvättas då alla öppna ändar måste förseglas annars förlorar plasten sin isoleringsförmåga.

Nu är jag alldeles borta. Ska man tejpa för ändarna på plastskivorna?? Isf, varför har man inte fått reda på det?
Jag har bara haft mitt hus i ett par månader, men sånt borde man väl ändå få reda på INFÖR monteringen och inte efteråt.. Jag vill inte ha massa alger i plasten. Visst ska huset vara grönt, men bara aluminiumprofilerna och det jag odlar inuti.

Jag har ett något mindre Juliana, men 6mm plast och monteringslister. Hittills har det inte blåst något vansinnigt, men badtunnelocket har flugit iväg och likaså ett par tunga metallstolar. Men ett mindre hus påverkas kanske inte lika mycket som ett stort. Ska man behöva ge huset kläder på vintern??

Nä, det blir väl till att flytta så jag får en anledning till att bygga nytt växthus. Och då blir det inte Willab. Har hittills bara haft krångel med dem. Usch!
Majjijann
Måste putta upp tråden lite. Vill ha fortsatt debatt kring detta.
Strixx
Jag har precis samma problem med växthus. Jag har alltså samma växthus. Varje vinter får jag springa och hämta skivor som blåst iväg.
Jag har även samma problem som du med mina fönster som inte går att stänga. JAg tror det beror på att fjäderarmen inte sitter exakt rätt.

Jag ska nog täcka in mitt växthus i vinter, verkar effektikvt.
lillkerstin
Hej!
Jag köpte ett Växthus Juliana Sunseeker förra våren, det kom upp efter många tårar och slit. Det har isolerplast 6 mm, med monteringslister. Monteringslisterna var jättesvåra att sätta på plastskivorna. Skivorna gick väl skapligt att få dit men vissa var jättesvåra alldeles för trångt. Inga skivor har blåst loss.
Dörrarna går nästan inte att öppna p.g.a. att de kärvar jättemycket. Har pratat med personal vid Willab vid ett antal tillfällen, ena gången vill de få mig att tro att jag monterat fel men då pratar de med fel person. Jag har läst manualen så att jag nästan blivit tokig. Nästa gång tycker man att jag ska montera loss skivorna ovanför dörren och skära om dem för att måttet kanske blivit fel, men måtten stämmer.
Jag har sagt till dem att monteringsmanualen är jättedålig då det inte finns några som helst skrivna kommentarer. De säger att för att manualen skall passa även Danmark så är det endast bilder!!!
Hade jag vetat det jag vet idag skulle jag aldrig ha köpt detta västhus. Ser i årets katalog att man tagit bort denna modell och ersatt det med en modell med riktig dörr.
GME
Hej smile.gif

Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kanalplast till.

Vad jag upptäckte vid montering av skivorna var att en del skivor hade en rundad sluten kant och just här vid den sidan var det mycket svårt att få liten att snäppa fast. Det var också mycket trångt. Eftersom jag nu har en bandsåg så sågade jag bort 1mm så att den rundare kanten försvan och vips snäpte listen fast.

Gissa om jag hade ont i tummarna efter dessa 2 dagar av fönster montering crying.gif

Kanalplast skivoprna sticks bara ned i en plast profil och hur detta ska ge någon isolerings förmåga igentligen kan ju diskuteras, det kommer ju in luft ifrån sidan i denna plast profil och det blir ganska snart en luftstöm.

Jag har funderat på om inte det vore på sin plats med lite silikon, det som fått mig att tveka är eventuell fukt som kan fångas i skivan hur den kommer att kondenseras m.m. men kanske kan jag försluta i underkant enbart.

Jag skulle använda sanitets silicon då det inte växer alger på den (anti mögelmedel).

Fönster konstruktionen är en tveksam historia, mina fönster sticks in i takås profilen där ett circulärt spår finns för detta, bildar då ett gångjärn. Preciss som beskrivits ovan i tråden så förskjuts fönstret när det blåser lite och det går inte igen sedan.

Jag har av axelstål tillverkat "ändstopp" som jag skjuter in i takås profilen fram till fönstret och som jag låser med en skruv. ( 15mm axelstål där jag borrat och gängat ett M3 hål mit på axeln vari jag sedan skruvar i en M3 insex skruv, bara så att den låser axeln i position mot fönster profilen). Jag har gjort så på ett av 4 fönster ock detta verkar fungera, ett stopp på varje sida av fönstrett. mycke mickel innan det är på plats men förhoppningsvis så ska jag slippa göra om det.

Notera att jag har målade profiler, stål och aliminium går inte så bra ihop annars p.g.a galvansik korrision så en rundstång i lämplig diameter av aliminium vore ju det bästa men det hade jag inte liggandes wink.gif

Så till de automatiska fönsterstängarna, typiskt två olika tillverkare och en 3 part som säljer det, upplagt för problem som ni kanske annar.
fann ganska snart att monteringsanvisningen till stängaren och husets design inte machade direkt så åter igen en heldel fissel med bormaskin o.s.v. men nu sitter det stadigt smile.gif

Något jag noterat är att de automatiska öppnarnas kolv där gastrycket alstas för själva öppningen är svart målade ( de blir dubbelst så varam som en vitmålad dito ), vilket gör att de öppnar så fort de får sol på sig oavsett om det är tilläckligt varmt (enl. min subjelktiva åsikt) i huset så jag har avskärmat kolven med aluminiumfolie på den sidan som vetter mot solen och fått ett mera lämpligt öppnings intervall, vem vet kanske detta måste justeras med årstiden, återstår att se wink.gif
Pius
Nu har jag haft mitt växthus i ett års tid och det har inte varit några problem sedan vi satt ihop det (då fattades det skruvar och var fel längd på plastlisterna).

Det är ett Juliana Premium som jag har.

I vinter har det varit vinterbonat med bubbelplast och värmefläkt så jag har haft större delen av min pelargonsamling där. Det har tack och lov inte blåst bort trots hårda stormar.

Så för mig har det varit ett riktigt bra köp, fast jag skulle ju ha köpt ett större, 12 kvm räcker inte långt. flirting.gif

Pius
pollenper
CITAT (GME @ 13-05-2009, 08:38) *
Hej smile.gif
Jag har av axelstål tillverkat "ändstopp" som jag skjuter in i takås profilen fram till fönstret och som jag låser med en skruv. ( 15mm axelstål där jag borrat och gängat ett M3 hål mit på axeln vari jag sedan skruvar i en M3 insex skruv, bara så att den låser axeln i position mot fönster profilen). Jag har gjort så på ett av 4 fönster ock detta verkar fungera, ett stopp på varje sida av fönstrett. mycke mickel innan det är på plats men förhoppningsvis så ska jag slippa göra om det.

Så till de automatiska fönsterstängarna, typiskt två olika tillverkare och en 3 part som säljer det, upplagt för problem som ni kanske annar.
fann ganska snart att monteringsanvisningen till stängaren och husets design inte machade direkt så åter igen en heldel fissel med bormaskin o.s.v. men nu sitter det stadigt smile.gif

Något jag noterat är att de automatiska öppnarnas kolv där gastrycket alstas för själva öppningen är svart målade ( de blir dubbelst så varam som en vitmålad dito ), vilket gör att de öppnar så fort de får sol på sig oavsett om det är tilläckligt varmt (enl. min subjelktiva åsikt) i huset så jag har avskärmat kolven med aluminiumfolie på den sidan som vetter mot solen och fått ett mera lämpligt öppnings intervall, vem vet kanske detta måste justeras med årstiden, återstår att se wink.gif

Jag har gjort små glidstyrningar som knuffar tillbaka rutan i läge när den fälls ned igen.
Ibland åker den inte ner frivilligt utan behöver hjälpande knackningar.
Konstigt att tillverkarna inte ska kunna lösa en sån sak. Det är väl teknik över deras nivå.?

Om öppnarna.
De svartmålade billiga som jag har fungerar perfekt, men så kompletterade jag med deluxvarianten som inte behöver tas in på vintern.
De blanka, och den kallnar i luftdraget så den öppnar aldrig mer än en tredjedel.
Fler såna blir det inte i växthuset.
Chamomille
CITAT (GME @ 13-05-2009, 08:38) *
Hej smile.gif

Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kanalplast till.

Vad jag upptäckte vid montering av skivorna var att en del skivor hade en rundad sluten kant och just här vid den sidan var det mycket svårt att få liten att snäppa fast. Det var också mycket trångt. Eftersom jag nu har en bandsåg så sågade jag bort 1mm så att den rundare kanten försvan och vips snäpte listen fast.

Gissa om jag hade ont i tummarna efter dessa 2 dagar av fönster montering crying.gif

Kanalplast skivoprna sticks bara ned i en plast profil och hur detta ska ge någon isolerings förmåga igentligen kan ju diskuteras, det kommer ju in luft ifrån sidan i denna plast profil och det blir ganska snart en luftstöm.

Jag har funderat på om inte det vore på sin plats med lite silikon, det som fått mig att tveka är eventuell fukt som kan fångas i skivan hur den kommer att kondenseras m.m. men kanske kan jag försluta i underkant enbart.

Jag skulle använda sanitets silicon då det inte växer alger på den (anti mögelmedel).

Fönster konstruktionen är en tveksam historia, mina fönster sticks in i takås profilen där ett circulärt spår finns för detta, bildar då ett gångjärn. Preciss som beskrivits ovan i tråden så förskjuts fönstret när det blåser lite och det går inte igen sedan.

Notera att jag har målade profiler, stål och aliminium går inte så bra ihop annars p.g.a galvansik korrision så en rundstång i lämplig diameter av aliminium vore ju det bästa men det hade jag inte liggandes wink.gif

Oh, herregud. Min stackars sambo höll på halva dagen igår att försöka få dit de automatiska öppnarna. Det GÅR inte! Hur gjorde du???
GME
CITAT (Chamomille @ 22-05-2009, 11:53) *
Oh, herregud. Min stackars sambo höll på halva dagen igår att försöka få dit de automatiska öppnarna. Det GÅR inte! Hur gjorde du???

[attachment=35152:f_nster.jpg]

I fönster delen borrade jag upp ett av de befintliga hålen så att skruven gick igenom, sedan fick jag borra ett nytt genom att använda stängaren som mall, i underdelen som sitter i själva huset fick jag borra två hål eftersom inga hål för att montera stängarna finns.

Innan kolven/pattronen sätts in i stängar armaturen är det en fördel om man har gängsnitt och gängtapp och gradar av gängorna, men framförallt glöm inte att smörja dessa gängor (aluminium mot aluminium smetar gärna och då nyper gängorna och man får sällan loss det i helt skick sedan), jag använde molbydendisulfid, säljs på tappen "mollyway" eller något liknande. men det kanske går lika bra med konsistensfett wink.gif
Chamomille
CITAT (GME @ 22-05-2009, 18:27) *
[attachment=35152:f_nster.jpg]

I fönster delen borrade jag upp ett av de befintliga hålen så att skruven gick igenom, sedan fick jag borra ett nytt genom att använda stängaren som mall, i underdelen som sitter i själva huset fick jag borra två hål eftersom inga hål för att montera stängarna finns.

Innan kolven/pattronen sätts in i stängar armaturen är det en fördel om man har gängsnitt och gängtapp och gradar av gängorna, men framförallt glöm inte att smörja dessa gängor (aluminium mot aluminium smetar gärna och då nyper gängorna och man får sällan loss det i helt skick sedan), jag använde molbydendisulfid, säljs på tappen "mollyway" eller något liknande. men det kanske går lika bra med konsistensfett wink.gif

Tack så mycket Odla-kompis! Pån igen i morrn!
kompiskram.gif
lisselbo
CITAT (Anic @ 10-03-2008, 20:19) *
Hej

För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunseeker 10 kvm, 6 mm isolerplast från willab. Som visserligen har gett mig många trevliga stunder, men nu börjar jag ångra många val kring det, på grund av en del problem och jag undrar om det är flera som haft liknade problem? Och hur ni löst det. Är det bara en himlans otur?

Bland annat valde jag monteringslister till växhuset(alla val jag gjorde gjorde, gjorde jag efter att ha rådfrågat willabs personal), men när det blåser lite lossnar listerna och hamnar på marken. Vet jag att det skall blåsa lite gran, får jag gå runt och trycka till listerna eftersom de lossnar i kanterna. Trots att jag tidigare tryckt fast dem ordentligt.
Jag brukar ha 2 skivor, en i dörren och en i enden på långsidan, som lossar när det det inte ens stormar. Jag har vid tre tillfällen prata med willab om detta, jag har fått svaret att silikona fast dem. Vilket jag tycker är ett tråkigt svar, eftersom det endå kostade extra att köpa dessa monteringslister istället för det andra allternativet där man skulle silikona.

För 1 1/2 vecka sedan blåste flera skivor i väg, hittade dem efter mycket letade (vissa över en km bort) men många var förstörda. Visserligen var det klass 2 varning, men växthuset blåste isär innan det hann blåsa till ordentligt. Nästa år skall jag packa in växthuset i gladpack(eller vad det heter som man packar pallar med) om jag kan få tag på det, då kanske växthuset överlever vintern. Efter som grannar sett växthuset blåsa iväg vid 15.00, och det enligt smhi blåste som mest 16.00(22 m/s) och garantigränsen är 21 m/s, tänkte jag att kanske garantin skulle gälla, men tyvärr delade inte willab min åsikt. Just nu står växthuset utan skivor, till jag bestämt om jag ska sätta fast de skivor som är delvis förstörda eller köpa nya. vet någon hur stor betydelse det har om det är intryck på en sidan av kanalen eller om de är vikta vid hörnen? De ser tråkiga ut när de är förstörda, men jag vill helst inte köpa nya skivoe då det är så dyrt, så fyller de sin funktion är jag nöjd för tillfället.

Sen har jag problem med vädringsluckorna som inte går att stänga, pga att de blåst åt sidan. Man får gå och slå dem rätt ganska ofta, så de går att stänga. Börjar bli rätt så trött på dem.

Det mest frustrerande problemet är med att extra sockeln börjat rosta. Vilket den absolut inte skall göra. När jag mailade willab tyckte de att jag skulle slipa rosten lite och måla med hammarlack, de ansåg att 300 kr är rimligt för material och eget arbete. Fast nu har jag fått dem till att istället skicka mig en ny sockel, efter som deras bud kändes som ett skambud.
Är det någon som bytt sockel innan?
Har ni då plockat isär hela växthuset eller kan man på något sätt lyfta hela växthuset från den gamla till den nya sockeln tror ni? Tycker inte att det lockar med alla timmar för att plocka isär det, för att sen sätta ihop västhuset.

Ett pronlem som jag antar många har (åtminstond enligt willab) med isolerplasten är att det blir väldigt mycket alger i kanalerna. Brukar ni ta loss skivorna för att göra rent? Eller hur löser ni det?

Ursäkta om jag låter gnällig, men jag känner mig besviken och trött på det, åtminstånde för tillfället.

Man skulle nästan kunna tro att det är mitt växthus du nämner här, förrutom att jag har inte behövt leta skivor.
Även fast flera lister har lossnat så har skivorna suttit kvar.
Vi har också pratat med Willab om dessa monteringslister som skulle vara så bra och lätta att montera. Här höll det på att sluta med skilsmässa, många svordomar var det.
Vi följde verkligen alla råd från Willab, bl a att låta listerna ligga i solen för att bli mjuka och lättare att montera.
Vi provade även att gnida in dom med diskmedel för att lättare få dom på plats.

Tycker det är synd att en sådan firma är så nonchalanta när man pratar med dom.
Känner inte riktigt för att rekommendera dom.

Så du är inte ensam om dessa problem.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon