|
Full version: Akut blodbrist
"Blodcentralerna i Stockholms län vädjar: Kom och lämna blod! - Situationen är mer akut än någonsin. Det handlar om liv eller död, säger Lottie Furugård på Blodcentralen i Stockholms län." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=750482Jag är gräsligt nålrädd, men jag ska lämna ändå. Fler som ställer upp?
Lilla Birka
10-03-2008, 20:14
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 20:11)  "Blodcentralerna i Stockholms län vädjar: Kom och lämna blod! - Situationen är mer akut än någonsin. Det handlar om liv eller död, säger Lottie Furugård på Blodcentralen i Stockholms län." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=750482Jag är gräsligt nålrädd, men jag ska lämna ändå. Fler som ställer upp? Skulle jag gärna göra, men får inte pga medicinering.
rahmat2
10-03-2008, 20:26
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 20:11)  ... Fler som ställer upp? Japp!
CITAT (Lilla Birka @ 10-03-2008, 20:14)  Skulle jag gärna göra, men får inte pga medicinering. Får man inte så får man inte, nyss givit blod eller medicin är ju klart giltigt förfall s a s  Men jag slår vad om att det finns fler härinne som skulle kunna. http://www.geblod.nu (De har schema för blodbussen där bland annat) För även om ni inte är i Stockholm så skickas överskott, om det blir något, till de områden som behöver. CITAT (rahmat2 @ 10-03-2008, 20:26)  Japp!
Lisaloppan
10-03-2008, 20:54
Självklart, alla som är friska borde försöka. Nästa gång kan det vara man själv eller barnen som behöver blod och då skulle man ju vara glad om det fanns något!! Vi går i morgon både gubben och jag.
CITAT Skulle jag gärna göra, men får inte pga medicinering. CITAT Ville ju börja ge men fick inte
Gossen Ruda
10-03-2008, 20:58
Portad också pga medicinering, blodcentralen gillar inte betablockerare i påsarna. Så tyvärr blev det inte 100 gånger, fast 99 är inte fy skam det heller.
rahmat2
10-03-2008, 21:00
Rubriken i tråden borde kanske tas med en annan färg än det svarta, till ex.röd.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2008, 20:58)  Portad också pga medicinering, blodcentralen gillar inte betablockerare i påsarna. Så tyvärr blev det inte 100 gånger, fast 99 är inte fy skam det heller. Imponerande! Du är då inte nålrädd iaf, det står ju helt klart  CITAT (rahmat2 @ 10-03-2008, 21:00)  Rubriken i tråden borde kanske tas med en annan färg än det svarta, till ex.röd. Om jag bara visste hur man gör så skulle jag gjort det, strålande idé ju  CITAT (ylvahi @ 10-03-2008, 20:57)  Ville ju börja ge men fick inte Synd, men väger man för lite, medicinerar eller nyss har lämnat blod så får man inte lämna blod. Fanns säkert fler skäl, men det är dem jag kommer ihåg på rak arm.
rahmat2
10-03-2008, 21:05
Det är ju bara starta en till.( fast glöm inte ändra färg!  )
CITAT (rahmat2 @ 10-03-2008, 21:05)  Det är ju bara starta en till.( fast glöm inte ändra färg!  ) Har suttit och pillat men jag hittar inte nånstans där man kan ändra rubrikfärgen, bara textfärg i själva meddelandet. Det ser ut som vi får klara oss utan bloddrypande rubriker idag  Hoppas inte nålen är stor. Har hört att den är det. *gulp*
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 21:12)  Har suttit och pillat men jag hittar inte nånstans där man kan ändra rubrikfärgen, bara textfärg i själva meddelandet. Det ser ut som vi får klara oss utan bloddrypande rubriker idag  Hoppas inte nålen är stor. Har hört att den är det. *gulp* Ingen fara LadyG. Den är så vass så det gör inte speciellt ont även om den ser grov ut. Annat var det förr när kanylerna var flergångs och slipades för hand mellan varven. Huvva! Här är en till som tyvärr inte har blod som duger längre men ni som kan är hedervärda.
Kajsa i Arvika
10-03-2008, 21:21
Beror inte grovheten på nålen om man lämnar plasma eller inte.. ? har nålskräck.. inga problem med att sticka andra men kan själv sitta och haussa upp mej till svimningsgränsen i väntrummet på lab..
CITAT (Cacki @ 10-03-2008, 21:18)  Ingen fara LadyG. Den är så vass så det gör inte speciellt ont även om den ser grov ut. Annat var det förr när kanylerna var flergångs och slipades för hand mellan varven. Huvva! Här är en till som tyvärr inte har blod som duger längre men ni som kan är hedervärda.  Oh jisses..! I min fantasi (som är skapligt bisarr ibland) är den stor som ett sugrör och lika vass...! Fast om jag inte tittar kanske det inte blir så läskigt. Avundas alla som inte är nålrädda, det måste vara skönt att kunna ta blodprov och sånt utan att kallsvettas.
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 21:29)  Oh jisses..! I min fantasi (som är skapligt bisarr ibland) är den stor som ett sugrör och lika vass...! Fast om jag inte tittar kanske det inte blir så läskigt.
Avundas alla som inte är nålrädda, det måste vara skönt att kunna ta blodprov och sånt utan att kallsvettas. Jag är inte det minsta lilla nålrädd och bra kärl att sticka i har jag också och till på köpet alltid bra blodvärde, men jag väger för lite för att få lämna blod.  Typiskt va!
rahmat2
10-03-2008, 21:43
Ville bara ta upp tråden igen
CITAT (Magdis @ 10-03-2008, 21:34)  Jag är inte det minsta lilla nålrädd och bra kärl att sticka i har jag också och till på köpet alltid bra blodvärde, men jag väger för lite för att få lämna blod.  Typiskt va! Men du ska väl inte lämna blod ändå heller, du har ju smått!
rahmat2
10-03-2008, 21:55
CITAT (Cacki @ 10-03-2008, 21:18)  ...Annat var det förr när kanylerna var flergångs och slipades för hand mellan varven. Huvva! ... De stackare tidigare generationerna!
jag är både fet nog å utan medikamenter i kroppen, men hur långt ska jag behöva fara för att lämna blod. ingen blodbuss kom förbi här
rahmat2
10-03-2008, 22:13
CITAT (tettan @ 10-03-2008, 22:05)  jag är både fet nog å utan medikamenter i kroppen, men hur långt ska jag behöva fara för att lämna blod. ingen blodbuss kom förbi här Kanske går att ställa frågan till närmaste vårdcentral. Det går säkert att årdna för er också.
MariaÖrebro
10-03-2008, 22:17
Har haft tidernas nålfobi, men efter en släng av cancer i hjärnan och epilepsi har jag tvingats vänja mig både vid infarter och blodprov. Skulle så gärna ge blod, nu när jag inte är rädd längre. Dock tror jag inte EP-medicinen och den tidigare cancerbehandlingen är så populär hos Blodcentralen. Jag tackar ödmjukast dem som bidragit med blod under min operation för 16 månader sedan!!! TACK!
Jag har många gånger tänkt att jag ska lämna blod, men har bara inte blivit av... Men nu så! Tyvärr kommer bussen hit först i maj, kanske kan jag samköra med något tillfälle jag ska till Uppsala. Att åka 7 mil enkel resa enbart för att ge blod känns inte så lockande.
Första gången man lämnar, kan man gå till bussen direkt, ellr ska kontroller göras på vårdcentral först?
CITAT (rahmat2 @ 10-03-2008, 22:13)  Kanske går att ställa frågan till närmaste vårdcentral. Det går säkert att årdna för er också. Eller se om http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=45 kan hjälpa?
MariaÖrebro
10-03-2008, 22:26
CITAT (Anma @ 10-03-2008, 22:19)  Jag har många gånger tänkt att jag ska lämna blod, men har bara inte blivit av... Men nu så! Tyvärr kommer bussen hit först i maj, kanske kan jag samköra med något tillfälle jag ska till Uppsala. Att åka 7 mil enkel resa enbart för att ge blod känns inte så lockande.
Första gången man lämnar, kan man gå till bussen direkt, ellr ska kontroller göras på vårdcentral först? Man måste testa blodet först, så att det inte innehåller baskilusker och så att du är frisk. Det blir ju en sorts gratis hälsokontroll också! Först därefter får du bli blodgivare.
Gossen Ruda
10-03-2008, 22:37
Ibland kunde det kännas innan dom stack, inbillning bara, men annars känns det knappt. Ett tag använde dom nån ny sorts nål som kändes lite men det gör knappast ont. När man lämnat många gånger kan det bli problem att få stopp på blodflödet i såret pga ärrvävnad på blodkärlet så det klokt att skifta arm. Jag började lämna 1976 och höll på fram till slutet av 90-talet. Det blir väl 45-50 liter sammanlagt, mängden skiftade lite. Fö är jag standardsvensk tror jag, A+.
Fick aldrig problem efter lämnandet utom två gånger. Ena gången gick jag direkt från blodcentralen och kutade runt på Tingsrätten och lagade telefoner när benen plötsligt inte ville vara med längre. Fick sitta och vila mig hos telefonisterna i nästan en timme. Andra gången lämnade jag på fredags-em. Nästa dag gick jag på ett stekhett hygge och plockade lingon ett par timmar. Resten av dagen var jag sängliggande med ett dånande huvud. Så man bör ta det lugnt ett par dar men man behöver inte överdriva. Och dricka måttligt mycket, åtminstone halvlitern som försvunnit.
Använder man inte numera "fjärilsnål" ni som jobbar inom sjukvården vet väl.
 Jag fick ju inte lämna sist pga. dåliga blodvärden... Annars lämnar jag regelbundet, men detta i trollhättan. Vi har aldrig brist på blod, det har däremot gbg.
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 22:26)  Man måste testa blodet först, så att det inte innehåller baskilusker och så att du är frisk. Det blir ju en sorts gratis hälsokontroll också! Först därefter får du bli blodgivare. Det vet jag, men gör man det på bussen, blocentral eller vårdcentral? Kan man bara knalla till bussen som föstagångare, menar jag.
Gossen Ruda
11-03-2008, 07:51
CITAT (Anma @ 11-03-2008, 00:39)  Det vet jag, men gör man det på bussen, blocentral eller vårdcentral? Kan man bara knalla till bussen som föstagångare, menar jag. Jag vet inte hur det är nu men jag vill minnas att man tog lite prover först och det var ok så jag fick återkomma och lämna första gången, men nu kan man ju kolla blodvärde och annat direkt. Sen finns det andra tester beträffande hiv och annat som också görs men det går ju alltid att kassera blodet om något inte stämmer. Inget blod används otestat.
emmas matte
11-03-2008, 10:36
STORT TACK , till er som kan lämna blod, har fått MASSOR av blod på grund av blödande tarmsår när jag var i tonåren,hade det inte funnits blodgivare hade jag inte funnits i dag. Så snälla ni som kan, ge. många med mig har ju fått leva för att ni skänkt ert blod. STORT TACK IGEN. monica
CITAT (Netha @ 10-03-2008, 22:51)  Använder man inte numera "fjärilsnål" ni som jobbar inom sjukvården vet väl. Jag har iofs aldrig tappat blod för blodgivning, men jag tror inte de använder fjärilsnålar till det. De är ju så tunna att man skulle få vänta en evighet innan blodet runnit klart. Jag gillar fjärilsnålarna annars, jag använder dem gärna på gamla patienter med tunna blodkärl och det känns nästan ingenting när man sticks med dem. Men som sagt kan man få sitta och vänta ett tag på att blodet ska komma ut då.
Man får inte lämna blod när man är förkyld (doh, det kunde man ju räkna ut) så jag får vänta tills jag inte smittar längre.
Men jag ska dit.
Jag har försökt att bli blodgivare tidigare, men fick nobben för att mina ådror var för tunna och rullande. Efter några år försökte jag igen, men medicinen som jag äter gör att det inte gick då heller.  Attans!
Skulle gärna vara en medmänsklig medbogare och lämna blod men får inte jag heller. Mina mediciner är inte poppis i blodpåsarna de heller. Dessutom är jag dödligt nålrädd. Tror att det kom sig av en gång jag skulle ta blodprov och sköterskan letade och letade och letade i min högerarms armveck men inte hittade något att sticka i. Jag bad henne byta arm och då hittade hon minsann en men innan detta hade jag blivit stucken säkert 7 ggr i samma armveck...
Numera sträcker jag alltid fram vänsterarmen och pekar på en tydlig ådra. Märkligt nog har jag gömda ådror i armarna men på benen ser det ut som om nån har ritat på mig så ytliga de är...
Ciczi
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 20:11)  "Blodcentralerna i Stockholms län vädjar: Kom och lämna blod! - Situationen är mer akut än någonsin. Det handlar om liv eller död, säger Lottie Furugård på Blodcentralen i Stockholms län." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=750482Jag är gräsligt nålrädd, men jag ska lämna ändå. Fler som ställer upp? Har varit aktiv blodgivare i ca 25 år - tror det finns ngn övre åldersgräns! Har ingen blodgivarcentral inom räckhåll.
Det fanns en tid när jag var på gränsen till för liten. Den gränsen har jag passerat  Mina mediciner verkar vara ok, men däremot håller jag ju på att äta mig upp till bättre blodvärde igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|