|
flingan
10-03-2008, 20:19
Jag har sått rädisor kan man prova nåt mer nu redan i mars ?
Sallat kanske? Den vill ju inte ha så varmt, fast inte frost heller. Men det kan vara värt att prova, det går ju att täcka med väv om det skulle bli kallt.
flingan
10-03-2008, 22:53
Imorgon blir det till att så salad ( jag har pallkragar så det är smidigt att täcka)
jannika
11-03-2008, 11:53
jag har bara vågat mig på att så inomhus, dels för förkultivering men också i kruka för att förbli där.
kanske man ska våga sig på att odla i pallkragarna?? morötter ska väl också vara ok?
KoloniLottie
12-03-2008, 07:23
Sockerärtor o bönor borde också gå?
flingan
12-03-2008, 08:44
jag har nu provat med att så salad och sockerärtor också ska återkomma senare och tala om hur dåligt det gick, för att jag glömde täcka en kväll
CITAT (KoloniLottie @ 12-03-2008, 07:23)  Sockerärtor o bönor borde också gå? Sockerärter kanske funkar, men inte bönor. De vill ha varmare jord än de flesta! mvh Eklo
karlsdal
12-03-2008, 13:02
I söndags petade jag ner:
Gul lök Tomat [Black plum] Körsbärstomat Grönmynta Gyllenbär Plocksallat (hälften, resten sår jag direkt i landet sen) Akleja Fefferoni (mest på skoj, har tagit frön från en kebab-fefferoni...)
Allt utom aklejan är från Runåbergs.
Igår (tisdag) hade salladen tittat upp...
Vad tror ni om att sätta sättlök i zon 1? Ute alltså, rödlök och schalotten...
karlsdal
13-03-2008, 21:04
 Idag har tomaterna tittat upp, både körsbär och de andra.
flingan
05-04-2008, 18:16
Jag sådde ju sallad ärtor o rädisor utomhus i mars innan det blev kallt nu har salladen och rädisorna tittat upp , men ärtorna gick nog åt under kallperioden. Nu hoppas jag att det räcker med fiberduk för att hålla dom vid liv också
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2008, 20:35
CITAT (flingan @ 05-04-2008, 19:16)  Jag sådde ju sallad ärtor o rädisor utomhus i mars innan det blev kallt nu har salladen och rädisorna tittat upp , men ärtorna gick nog åt under kallperioden. Nu hoppas jag att det räcker med fiberduk för att hålla dom vid liv också Det är inte säkert att ärtorna gick åt under kylan. Jag sådde ärtor i februari i kallväxthuset och sedan blev det ju kallt så marken frös, jag sådde nytt på platsen och vad såg jag när jag var ute i växthuset, det kommer upp några ärtor bland grönsaksrybsen. Det är mycket man kan så nu när jorden tinat ex. spenat, asiatiska kålväxter, persilja, dill, morot, palsternacka, sallat (mina sallatsplantor överlevde natten med -15C i växthuset, marken frös så det var kallt därinne), ruccola men mera värmekrävande fröer typ gurka, mangold, bönor måste man vänta med. CITAT (Eleena @ 12-03-2008, 16:03)  Vad tror ni om att sätta sättlök i zon 1? Ute alltså, rödlök och schalotten... Tror inte på idén ifall det inte är blommor du vill ha. Lök brukar ofta stocklöpa ifall de utsätts för låga temperaturer.
Svartrötter! Ska sås tidigt, likaså persilja.
Nu har vi kommit in i april, vad kan man då så här nere i zon 1? Jag tänkte idag så: morötter, rädisor, plocksallat och sockerärtor.
Hur är det med ringblommor? Och huvudsallad, jag har en frisé variant och på påsen står det att man ska akta sig för att så för tidigt eftersom de kan gå i blom. Menar man då att de kan gå i blom tack vare ev köldknäppar?
Fru fet
14-04-2008, 11:22
Ja nu kliar det i såfingrarna!  Här har det varit frost på nätterna ett par gånger den senaste veckan men nog borde man kunna bredså lite sallad i växthuset om man fiberdukar ordentligt? Bor i zon 2-3, Älvsjö jenny
Jag odlar i zon 1-2 och har i helgen petat ner olika sallatsfröer + spenat + morot + rädisa + sockerärt + brytärt + koriander i jorden. Täckduk över och hålla tummen.
I helgen sådde jag salladslök och satte röd sättlök. Sen sådde jag morötter, rödbetor, sallat, dill och rädisor och täckte med fiberduk...borde väl gå bra? Zon 1  har också petat ned en hel del sommarblommor i rabatterna  kunde ju inte hålla mig
ulrika falkman
14-04-2008, 15:54
Hur är det med rödbeta, kan man så den nu? (Stockholm)
//ulrika
Marit O
15-04-2008, 11:55
CITAT (ulrika falkman @ 14-04-2008, 16:54)  Hur är det med rödbeta, kan man så den nu? (Stockholm)
//ulrika Ja det ska nog gå bra. Det är såpass sent på våren att det nog inte blir fler köld-bakslag (som kan göra att rödbetorna går i blom direkt). Lycka till! Trots att jag har ganska lätt jord har det varit för blött för att så hittills. Grävde ett av de land som har allra lättast jord i går och det var på gränsen till för blött. Satte lite potatis i alla fall. Får se om jag hinner/orkar gräva mer i eftermiddag.
Hmmm kan man så brytbönor och sockerärtor nu i zon 1 om man täcker med fiberduk?
Jag sådde sockerärta i helgen, men bönorna väntar jag med. De vill ha sisådär 12 grader i jorden, och det är det inte förrän om ett par veckor här (zon1-2). Tror jag.
mvh Eklo
EKLO: Sockerärtor utomhus? Nu alltså? Jag trodde man skulle så dem en bit in i Juni.
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2008, 09:57
Sockerärtor går bra att så nu man kan börja så dem när jorden har en temp på runt +4-5grader (bönor kräver dock mycket högre jordtemp), sockerärtor brukar man ofta så i omgångar.
eugenia
17-04-2008, 12:51
Jag har ca 5 april sått ringblomma, krasse, piplök, gurkört som jag tror klarar det. Jag sådde också rosenskära, ettårig vallmo, vit praktmalva, rosmarin och mejram utan några garantier eller så om det var rätt eller fel, jag chansade. Kryddorna gror så sakta så jag tänkte att de skulle få mycket tid på sig.
17 april sådde jag solrosor, satte jag ut sättlök, flyttade jordätsskockor, vitlök och piplök och egyptisk luftlök till bättre ställen än de växte på (de övervintrar alltså ute).
Ska ut och förbereda sådd av morot, kål, sallad och rödbetor. Väntar och längtar till värmen och solen.
Sockerärterna jag sådde i helgen har fått täckduk på sig, liksom de andra frösådderna. Tar bort en hel del risk för kylslag.
Täckduk? Duger skuggväg, bevattningsmatta som täckduk för att hålla värmen tro?
Köp du lite täckduk, den är vit och släpper igenom både ljus och regn så att allt växer prima under den. Men hungriga kryp släpper den inte igenom (om man ser till att förankra täckduken bra) och som sagt ger den ett bättre mikroklimat på våren när nätterna kan gå ner till nollan och kanske klarar den ett par grader minus också (man kan ha flera lager också, om det är risk för mer kyla). Jag odlar i zon 1-2, hade det varit kallare skulle jag ha väntat förstås. Tänk på att klippa till dubbla bredden, så att du har något att veckla fram när växterna börjar sträcka på sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|