Full version: Krolliljor
Johan, zon II
Från en beskrivning av veckans Gröna rum på SVT:

CITAT
Hannu fjällar krolliljor
En krollilja gör ingen sommar, hundratals vill han ha, Hannu. Och hundratals ska han få. Fröså krolliljor är förstås ett sätt. Men det tar tid innan de blommar och blomman blir kanske inte som originalet. Nej, då är det bättre med "fjällmetoden". Gräv upp en rejäl lök. Bryt av ett fjäll ända intill basen. Ur detta fjäll gror sedan en nya planta. Och den blir exakt som originalet!
Lycka till!

Jag såg det inslaget och har nu fjällat av ett par vilda lökar. Jag minns inte riktigt vad man skulle göra sedan och de hemsidor jag hittar som nämner metoden säger olika saker. http://www.odla.nu/artiklar/lilium.shtml säger t.ex att jag ska låta de ligga i en påse och bilda smålökar som sedan ska sitta i kruka ett par år. Vad sa Hannu? Går det inte lika bra att köra ner fjällen i ett fint land och låta allt sköta sig där?
Hannele
Enklast att låta den självså sej.
Johan, zon II
Det tar 8 år... och liljorna växte tidigare precis utanför tomten.. nu stoppade jag ner lökarna minus några fjäll, fjäll som ligger och ska gro i en påse med lite blöt mossa.
Ingrid på Västkusten
Fjäll åsså i kruka/ påse så att fjällen bildar smålökar.

Man kan även köpa nya lökar-men det blir itne samma som står där redan!

Tänk vad Hannu skall plocka liljebaggar!!!!

Hälsar ingrid
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-08-2003, 21:56)
Tänk vad Hannu skall plocka liljebaggar!!!!

Vi kan väl åka dit och hjälpa han och hjälpa han och hjälpa han....! biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon