Full version: Riddarsporre bebisar?
Heda
Hej alla kunniga "trädgårdstomtar"!
Jag undrar om någon har bilder på groddplanta (fröbebis) av Riddarsporre? Något har kommit upp men det är så litet att jag undrar om det kan vara ogräs. Har tyvärr inte kamera... confused.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så här smile.gif

http://www.odla.nu/forums/uploads/12051816..._1707_49222.jpg
Heda
Aha, tack så jättemycket!!! smile.gif
Anki V
Jag har några nygrodda om du är intresserad. I så fall kan jag fota i kväll.

/Anki
Heda
Hemskt gäran Anki!! Skulle vara jättesnällt smile.gif
Irene_L
Här är en jättebra sida där man kan se hur småplantor ser ut:
http://theseedsite.co.uk/db6c.html
Heda
Tack Irene, jag hittade länken i en anna tråd (kanske var det du som lagt den där)...den var kanonbra! Men Riddarsporren var lite för vuxen...då vet jag hur den ser ut....
Anki V
CITAT (Anki V @ 11-03-2008, 08:48) *
Jag har några nygrodda om du är intresserad. I så fall kan jag fota i kväll.

/Anki

Nu har jag fotat. smile.gif
[attachment=14825:odla_037__Large_.jpg]

De här sådde jag den 2/2 och de har varit tvärtjuriga att gro. Jag tror/hoppas att det kommer att fortsätta att gro några frön till.
Lägg märke till den lilla "albinoplantan". Jag sådde samma sort i fjol också....nästan lika tjuriga och det kom några små vita plantor då också, som naturligtvis inte överlevde. Sorten är DELPHINIUM New Millennium `Sunny Skies` från Jelitto.

/Anki

Heda
Hej Anki,
tack! Jag har sått Delphinium cultorum 'Astolat' från Raraväxter. Hade en i min förra trädgård, helt underbar färg..."jeans lila". Mina har inte grott:( men än tänker jag inte ge upp. Har kvar några fröer...har du haft dina i rumstemperatur?
Anki V
Jag sådde 4 olika ”riddare”. Två sorter grodde snällt i mörkret på badrumsgolvets värme. Den som är på bilden, grodde den första i mörkret men sedan måste jag ju ta fram dem i ljuset och då grodde 5 till. Jag sådde även en Delphinium hybridum 'Green Twist' från Rara växter och där har det inte hänt ett dugg.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon