gunvor
Jag vet att det varit bebott - mren har aldrig sett av vem.
Vilket konstverk det är som nu ligger och regnar bort på min gräsmatta.

det är byggt av små pinnar o lera
Myosotis
Hur stort är det? Det ser ut som ett bo av en ganska liten fågel, och de bygger nytt varje år. Ingen skada skedd!
gunvor
CITAT (Myosotis @ 11-03-2008, 09:47) *
Hur stort är det? Det ser ut som ett bo av en ganska liten fågel, och de bygger nytt varje år. Ingen skada skedd!

diameter ca 25-30 centimeter- tror att det varit runt som en boll - det finns en del som serr ut som ngt slags lock
Gossen Ruda
Jag gissar på ekorre.
Fågelvägen
Vad består det ljusaste bomaterialet av? Är det leran som du nämnde? Det ser ut som ull eller hår av något slag. Det övriga, frånsett tunna kvistar, verkar vara mest grässtrån. Men ingen mossa? I så fall är det inte ett bofinksbo, de brukar fodra boet mycket fint med mossa.

Ekorrar bygger sina bon av ris, kvistar och mossa (när de inte övertar en fågelholk eller ett hål i ett träd). Och ingången ska vara från sidan, vilket inte går att avgöra när boet fallit ner.

(Lade till en fråga?)
Fågelvägen
gunvor, du skrev "lera". Jag läste någonstans att nötväckan använder lera för att förminska ingångshålet på fågelholkar. Någon som vet hur nötväckans bo ser ut om den inte bor i holk?
Myosotis
Nötväckor bygger aldrig fristående bon, utan alltid i håligheter. Boet består av tallbarksflagor.
gunvor
CITAT (Fågelvägen @ 11-03-2008, 18:55) *
Vad består det ljusaste bomaterialet av? Är det leran som du nämnde? Det ser ut som ull eller hår av något slag. Det övriga, frånsett tunna kvistar, verkar vara mest grässtrån. Men ingen mossa? I så fall är det inte ett bofinksbo, de brukar fodra boet mycket fint med mossa.

Ekorrar bygger sina bon av ris, kvistar och mossa (när de inte övertar en fågelholk eller ett hål i ett träd). Och ingången ska vara från sidan, vilket inte går att avgöra när boet fallit ner.

(Lade till en fråga?)

det ljusa materialet är lera.
massor av småpinnar
lite fint grän - kanske lite hundhår

har inte sette n enda ekorre här på alla mina 7 år så det tror jag inte på.
det brukar finnas en del duvor i granhäcken - kan det vara dom som byggt??
Myosotis
nej duvor bygger slarviga bon, man kan se äggen genom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon