Full version: Rhododendron
Rosita S
Vi har två st stora Rhododendron - busker utanför huset.
Dom gamla, torra fröställningarna (heter det så?) hänger kvar, ska jag ta bort dom eller ska jag låta dom va kvar?
Läste i "Trädgård för ovana" att man ska ta bort dom efter blomningen för att främja nästa års blomning.
Vi köpte huset i december, han som sålde huset visste att han sku flytta under vintern så han gjorde inget med trädgården innan vintern kom.
Styrax
För rhododendron från tropiska områden (undersläktet Vireya) är det viktigta att man tar bort vissna blomställningar ("deadheadar") eftersom de ofta blommar flera gånger under samma år. Dessa odlas dock i växthus och är inte relevanta för din fråga.

Att man tar bort fröställningarna från växter beror på att det tar mycket energi från plantan att producera de ofta feta och proteinrika fröerna. Ser man då ett rhododendronfrö, inser man att det inte går åt någon energi att tala om för att producera det, och inte minst för en stor, välvuxen planta. Och om man vill spara energi hos plantan skall de döda blomställningarna tas bort _innan_ de börjar producera frön. Nu är det för sent.

Ser man de riktig stora plantorna i parkerna runt i landet och utomlands, inser man ganska snart att ingen har möjlighet att deadheada de enorma buskarna. Man låter dem vara, och de blommar lika vackert varje år.
Rosita S
Ok, då får dom va kvar. unsure.gif
Då vet jag iaf vad jag har att göra efter blomningen.
Tack för svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon