Full version: Flytta magnolia
JohannaR
Jag bor i Stockholm och har en mycket vindskyddad tomt där förra ägaren planterade en Magnolia kobus som är ca. 1,5 meter hög. Jag vet inte hur gammal den är men på etiketten står det att den är från Växus, alltså gamla Plantagen (vet inte när de bytte namn). Nu vill jag gärna flytta den endast några meter men där jag tror att den kan komma bättre till sin rätt. Jag tänkte plantera den i en grop där det tidigare stått en barrväxt (stubben är bortfräst). Jordmånen i min trädgård är sandig med underliggande berg. Nu undrar jag:

1) Kan jag flytta magnolian nu (rätt tid på våren)?

2) Vad ska jag tänka på vid flytten? Hur stor diameter ska jag gräva vid uppgrävning och för planteringshålet?

3) Jag har hört att magnolior har ytliga rotsystem och att man inte får trampa runt nära dem. Är det ändå ok att plantera något som undervegetation eller kan man sätta något annat dekorativt under? Bark/Flis? Dekorationssten?

4) Vad ska jag använda för jord/jordblandning vid omplanteringen?

Tusen tack på förhand! Detta forum är ju toppen för en nybliven trädgårdsägare som jag!
Styrax
1-2) När du flyttar en magnolia skall du se det som en nyplantering, det skall göras under sen vår, när jorden är så varm att du kan ta iden utan att du blir kall om händerna. Magnolians rötter är känsliga och går lätt av vid all hantering, de är tjocka, saftspända och vita. Var därför noga med att få med mycket rötter och hela rötter, gräv en vid grop när du tar upp plantan och var observant på att de flesta rötter är mycket ytliga.

Vid så sen plantering är det givetvis mycket viktigt att du är noga med vattningen, åk inte på semester direkt efter du har planterat om! Lite vatten dagligen är den bästa metoden vid plantering - inte som många säger att det skall vattnas en gång ordentligt! Skvätt lite vatten var dag, och om du lägger på ett lager med kompost eller torv efter planteringen håller det fukten längre.

3) Magnolia kobus växer i de japanska skogarna och är van vid en mycket mullrik jord, skyddad av busk- och örtvegetation. Därför rimmar det dåligt att lägga dekorationsgrus under plantan, eftersom du bör tillföra omkring 10 cm kompost eller torv varje år under plantan. Det går dock alldeles utmärkt att plantera några marktäckande surjordväxter under din magnolia, vad sägs om vaktelbär, funkior, eller någon näva.

4) Vid plantering/omplantering använder du befintlig jord uppblandad med ren okalkad torv men en bra trädgårdskompost går lika bra.
Styrax
PS. Exoter, växter som är känsliga och dåligt härdiga, bör generellt planteras om våren. På så sätt hinner de etablera sig innan vintern, och chansen är större att de klarar sig. Hit räknas bla magnolior. DS.
Jan af Lisö
1. Jag skulle flytta magnolia NU när den är fortfarande i dvala och jorden är fuktig.

2. Ta med en så stor (=bred) jordklump som du klarar av, en bamsegrävskopa vore idealet, men det låter sig troligen inte göras. Samla några vänner eller grannar, gräv ca 40 cm under magnolian så att du får in en presenning under och dra sedan magnolian på presenningen till nya gropen, som skall vara grävd någon vecka innan. Se till att magnolian hamnar på en kulle, ca 20 cm hög.

3. Nya planteringshålet skall vara så brett som möjligt, ju bredare dessto bättre. Bredden är viktigare än djupet.

I min album har jag beskrivit hur jag planterar magnolior, mycket av det gäller även för flyttning. Rejäl vattning det första året är mycket viktigt, det skall vara mycket vatten så att det sjuker på djupet och rötterna växer neråt, annars är risken stor att rötterna växer uppåt och då torkar magnolian ut den dagen du slutar vattna !!!
Lotta i Gbg
Som jag ser det är det alldeles för kallt i jorden för att flytta en magnolia nu. Jag håller med Styrax i det som skrivits.
Styrax
Mmm, tack Lotta. Därtill vill jag poängtera att vi aldrig kommer att få magnolians rötter att gå på djupet, hur vi än vattnar. Som woodlandväxt har den ytliga rötter, anpassade för att ta del av det årliga förnatillskottet som sker om hösten när träden fäller sina blad. Har man svårt att hålla jorden runt sin planta fuktig-frisk bör man nog se sig om efter en annan växt.
jegi
Svårt kanske att få rötter att gå dit man vill. Men nog tror jag att bevattning tvärtom stimulerar ytliga rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon