|
JohannaR
11-03-2008, 09:30
Hej! Jag är en blivande pallkrageodlare (ska hämta mina fem pallkragar idag) som inte hunnit så långt i odlingen utan är mer i planeringsstadiet. Funderar just nu på placering i trädgården. Vilket avstånd är smart att ha mellan pallkragarna med tanke på åtkomlighet och smidig gräsklippning (med trimmer)?
Nu har ju inte jag gräs mellan mina utan grus. Men det viktigaste tycker jag är att du kommer runt dem ordenligt, rörelsefrihet med andra ord. Så här ser det ut där jag har mina:
[attachment=14806:100_1703_1.JPG]
Hannele
28-03-2008, 18:17
CITAT (JohannaR @ 11-03-2008, 09:30)  Vilket avstånd är smart att ha mellan pallkragarna Jag har skostorlek 39, så fötterna måste i alla fall få plats mellan pallkragarna.
astrantia
28-03-2008, 19:08
jag tycker det är bra om de inte står alltför långt isär. när man ska rensa eller greja i en pallkrage är det bekvämt om man kan sitta lite lätt på kanten till den bredvid sån är jag... (läs; bekväm och rätt lat)
Jag har krattans bredd som avstånd (den är smal). Då kan jag kratta för att störa ogräset (pallkragen står i landet) och sitta på den bredvid när jag grejjar i dem  .
kajsalisah
03-04-2008, 21:01
Jag har så pass brett emellan så vi kommer förbi med gräsklipparen.
ingrid fuxwall
03-04-2008, 21:13
Är det någon här som gjort egna pallkragar? Funderar på att starta tillverkning och undrar därför hur Ni gjorde.
ingrid
Elinzon1-2
24-04-2008, 11:41
Min man byggde lådor åt mig :-)
Till brädvaruhuset, köpte impregnerade plankor (12 x 105 x 4800) mm ca och sågade dem i 120 cm längder. De skruvades fast 4 i höjd på 4 impregnerade 50 x 50 mm "stolpar" med självgängande skruv (Grabber) fast han borrade hål i plankorna först för att undvika att de skulle spricka.
Lådorna är väl lite drygt 40 cm höga, men det gör man som man vill. Totalkostnad 150-200 spänn, arbetstid för händig person med bra verktyg ca 20 min, max. Inne på andra säsongen men ser ut att hålla bra. I år byggde vi en till med "hörnstolparna" stickande upp högt för att kunna dra stödtrådar för klättrare mellan.
Elin
CITAT (Elinzon1-2 @ 24-04-2008, 12:41)  Min man byggde lådor åt mig :-)
Till brädvaruhuset, köpte impregnerade plankor (12 x 105 x 4800) mm ca och sågade dem i 120 cm längder. De skruvades fast 4 i höjd på 4 impregnerade 50 x 50 mm "stolpar" med självgängande skruv (Grabber) fast han borrade hål i plankorna först för att undvika att de skulle spricka.
Lådorna är väl lite drygt 40 cm höga, men det gör man som man vill. Totalkostnad 150-200 spänn, arbetstid för händig person med bra verktyg ca 20 min, max. Inne på andra säsongen men ser ut att hålla bra. I år byggde vi en till med "hörnstolparna" stickande upp högt för att kunna dra stödtrådar för klättrare mellan.
Elin Men om man ska odla ätbara saker i dom ska man väl inte ha tryckat virke?
CITAT (Miro @ 04-05-2008, 23:14)  Men om man ska odla ätbara saker i dom ska man väl inte ha tryckat virke?  Vi har 2 stora, hembyggda pallkragar med tryckimpregnerat virke. Vi häftade fast plast på insidan av kragarna. Iår blir det jordgubbsplantor i kragarna. CITAT (Gillan @ 11-03-2008, 10:48)  Nu har ju inte jag gräs mellan mina utan grus. Men det viktigaste tycker jag är att du kommer runt dem ordenligt, rörelsefrihet med andra ord. Så här ser det ut där jag har mina:
[attachment=14806:100_1703_1.JPG] Vad prydligt det ser ut hos er, Gillan.
CITAT (Kathy @ 07-05-2008, 01:18)  Vi har 2 stora, hembyggda pallkragar med tryckimpregnerat virke. Vi häftade fast plast på insidan av kragarna. Iår blir det jordgubbsplantor i kragarna. Vad prydligt det ser ut hos er, Gillan.  Tack Kathy  . Det är ju tur du inte ser hela gården. Det ser inte lika prydligt ut överallt
Jag har precis haft samma fundering. Mina pallkragar kommer i veckan - exet kör ner dem från landet. Där låg de ganska tätt på en plats utan särskilt mycket gräsväxt. Nu tänkte jag lägga ut dem på en frodig gräsmatta och då blir det viktigt att gräsklipparen kommer emellan. Helst ska man väl kunna svänga runt den i hörnen också. Jag kommer att ha sex pallkragar, så det blilr två rader med tre i varje.
Lilla Selma
15-05-2008, 21:35
Vi har våra i en enda lång rad - 5 lådor som är 2 pallar höga - och sedan har Fridolf snickrat "sandlådekant" runt alltihop så att det är bekvämt att sitta och pillra med gallring och annat  . Sedan har vi två stycken stora lådor som vi snickrat av byggtimmer. De är 3 m x 1 m och cirka 0,5 m höga. Jag älskar mina odlingslådor! Har så attans styv lerjord här, så jag brukade få spetta upp morötterna... Kram från Selma
CITAT (Gillan @ 11-03-2008, 08:48)  Nu har ju inte jag gräs mellan mina utan grus. Men det viktigaste tycker jag är att du kommer runt dem ordenligt, rörelsefrihet med andra ord. Så här ser det ut där jag har mina:
[attachment=14806:100_1703_1.JPG] Oooohhh vad fint det ser ut. /Eva
Jag har ca 90cm mellan pallkragarna. Jag har 1.30m breda hemmasnickrade lådor så för att nå ända in till mitten tycker jag att det är trevligast att sitta på knä, så jag vill ha plats för ett underben och en fot.
Om du tycker att det är skönast att sitta på den andra pallen så tycker jag att du ska göra det, för du kommer ändå behöva klippa med kantgräsklipparen mot lådorna. Alltså, ett brett avstånd = gräsklippare + kantklippning, ett smalt avstånd = kantklipparen tar rubbet.
I mitt fall passade jag in lådorna för skottkärrans skull, jag har fyra lådor i korsgång, och man kan inte gå på sidorna för där har jag potatisland respektive böodling på störar, så jag måste använda mittgången för att ta mig till andra sidan huset.
Kanske inte så superpraktiskt alla gånger, men min trädgård vill hellre vara mystisk än praktisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|