Betty
Hej! I somras byggde min man en altan (7m lång) i skyddat söderläge. Huskroppen ser ut som en hästsko och altanen är längst ner/in... förstår ni? Det blir mycket varmt och vindstilla där på sommaren (+40 till +50 grader mitt på dan om solen är framme ). Jag skulle vilja plantera klättrare framför de tre stolparna längst fram. Kan sag sätta rosen Flammentanz eller blir det för vindstilla? Ska jag välja klematis i stället? Klarar de våra kalla vintrar? Vilken sort är lämplig? Har ni andra förslag? ...säg inte kaktus i kruka...!
Louise i Göteborg
Kan bara svara på en liten lten del huh.gif

Jo det finns clematisar som klarar höga zoner. Tex c.sibirica (en underart till c. alpina) lär gå till zon 7. Samt c. tangutica anges till zon 6.
Dessa båda är småblommiga och kraftigväxande den första vit och tidig den andra gul och lite senare.

Jag har inga erfarenheter av att odla så varmt eller så kallt som du ohmy.gif , intressant dubbelproblem.
Lotta i Gbg
Hej Betty! Det finns nog mycket att välja på för dig men jag tror att det är bra att kolla med någon som kan just dina områden. Ett tips är Rydlinge plantskola som inte lär säla något som de inte vet går hos de själva. Där finns många förslag på Klematis och andra klätterväxter samt rosor.
Du hittar säkert många alternativ. http://www.rydlingeplantskola.se/
Betty
Tack för tipsen Louise och Lotta!
Tur att jag har hela vintern på mej att bestämma mej för vad jag ska välja! Det kommer jag att behöva! tongue.gif Fastnade alldeles på Rydinge plantskolas sida, länge..., länge... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon