Full version: klena pelargoner
Alexandra
Hej!

Förra årets och även årets pelargonsticklingar vägrar att växa. De som är ett år gamla (lite drygt) är fortfarande som små ppinnar. De blommar visserligen men är verkligen klena (typ som en stjälk med en blomklase i toppen). Årets sticklinar är fortfarande pyttesmå. De står i lerkrukot i vänlig blomjord, vattnas lagom (mer åt det torra hållet) och står i olika fönster eller utomhus nu på sommaren. Det verkar som om det inte heller spelar roll spelar någon roll i vilket väderstreck de står - jag har plantor i alla väderstreck samt utomhus! Jag har en mängd olika sorter - allt från olika rosenknopp till dvärgpelargoner, mårbacka, denise, doftpellisar - attar of rose, dr. westerlund, citronella, bothams surprise ..........

Hjälp mina pellisar att bli stora och starka!!!!

Ledsen Pellisälsare sad.gif
Ingrid på Västkusten
Har Du planterat om dem i år? Låter som ev ett problem med jorden och näringen - vad göder Du med?

Hälsar ingrid
anne
CITAT (Alexandra @ 09-08-2003, 00:37)
Hej!

Förra årets och även årets pelargonsticklingar vägrar att växa. De som är ett år gamla (lite drygt) är fortfarande som små ppinnar. De blommar visserligen men är verkligen klena (typ som en stjälk med en blomklase i toppen). Årets sticklinar är fortfarande pyttesmå. De står i lerkrukot i vänlig blomjord, vattnas lagom (mer åt det torra hållet) och står i olika fönster eller utomhus nu på sommaren. Det verkar som om det inte heller spelar roll spelar någon roll i vilket väderstreck de står - jag har plantor i alla väderstreck samt utomhus! Jag har en mängd olika sorter - allt från olika rosenknopp till dvärgpelargoner, mårbacka, denise, doftpellisar - attar of rose, dr. westerlund, citronella, bothams surprise ..........

Hjälp mina pellisar att bli stora och starka!!!!

Ledsen Pellisälsare sad.gif

Hur stora krukor har du. Stora = mycket rötter och ingenting ovanför Små= bättre tillväxt ovanför jord. Sen var det näringen ja, vad ger du för något, får de visstas lite ute nu under sommaren?
Sticklingarna kan ha fått för stor kruka och då mår de gott och rötterna utvecklas men det blir ingenting ovanför. Är också lite nyfiken på vilken doft pellis du har.
Hälsar Anne
lolo
Hej! Mina erfarenheter från pelargoner är dessa: De vill stå ljust, luftigt (helst utomhus på sommaren med frisk luft runtom), inte för varmt och i väldränerad, näringsrik jord i inte alltför stor kruka. Pelargoner verkar också trivas i blomlådor, där de får "trängas" med andra växter, t.ex. murgrönor. Själv planterade jag ihop flera "sticklingar" med murgrönor och först därefter (kanske tre veckor sen) växer samtliga växter och pelargonerna (inkl min lilla mårbackastickling som stått still inomhus) blommar äntligen!!!

mvh

Ann-Louise i Umeå
Alexandra
Japp, jag har små krukor, de står ljust och jag sköter de verkligen efter konstens alla regler. En del har jag planterat om (mars) och en del är från förra året. Det finns också nya små sticklingar från i år ....Förresten ...så har jag faktiskt EN pelargon som växer: ett mårbackaskott (gammalt) från Småland! Konstigt va? smile.gif
Mariann
Jag har använt Hasselfors bevattningsgödsel minst en gång i veckan till mina pellisar och de var alla sticklingar i våras. De är verkligen bamsiga och blommar så jag tror de blommar "sönder" sig. Har aldrig haft så bamsiga pellisar med så många blommor någon gång. Det måste vara gödslet som gjort det. TACK INGRID för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon