Full version: blodnäva
nina L
Hej
Köpte blodnäva geranium sangineum på lidl 3 för 9,90! Men när jag ska leta information så står det så olika. i vissa böcker står det att den ska ha sol och på olika ställen på nätet så står det att man kan ha den i skuggig rabatt. Har ni någon erfarenhet av detta?
Skulle vilja ha den i skugga för att lys a upp. Hur länge blommar den?
ewa zon 3
De blodnävor jag har, vita och två sorters rosa, står alla i full sol i torr och sandig jord, det verkar de trivas med.
Huvudblommningen är i juli men särskilt den rosaröda 'Max Frei' kommer med lite ströblommningar hela sommaren.
Det som kan hända när du planterar den i skugga är att den inte blommar lika mycket, att höstfärgen uteblir och att plantan blir lite ranglig. Men nu när du fyndat så billiga plantor så är det väl bara att prova. smile.gif

/Ewa
nina L
TAck ja det var väl det jag trodde att de var solälskare.
Ska nog ta och pröva sätte en knöl i skugga för att se hur det blir!
Betty
Jag har blodnävor både i full sol och i halskugga. De som står i full sol blommar mer och längre, är mer kompakta, kuddformade och har finare höstfärger. De som står skuggigare blommar sparsammare och är glesare. Jag har fet ganska lerhaltig jord i zon 6.
Nivestaahl
Hej! "Kidnappar "denna tråden lite. Har inför sommaren funderingar på att plantera en näva tillsammans med min honungsros i en stor kruka på balkongen. frågan e nu bara: gillar nävan rosjord??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon