Full version: sticklingarna dör...
jannika
vad gör jag för fel??

1. jag knipsar av en gren/topp av plantan (provat basilika, koriander och rosmarin) precis ovan ett bladpar.
2. ser till att stängeln är fri från blad.
3. a) sätter i vatten, eller
b) sätter i planteringsjord
4. sätter ljust, men inte i direkt sol

5. tar bort visset och dött stickling och börjar om.....

vad gör jag för fel?? det SKA ju gå!! särskilt rosmarinen måste ju tas sticklingar på....

Eva 33c
Jag funderar lite på din punkt 1. Du bör knipsa av under ett bladpar, sen tar du bort bladen. Oftast växer rötterna ut just från den där lilla "knölen" där bladen suttit. Mycket sällan (aldrig?) bildas rötter direkt på stjälken. I övrigt verkar det inte vara något fel på din hantering.
Du kanske får fler tips.
nina L
Försökatt ta en lite grovare själk av basilikan (eller har du gjort så?) JAg brukar ha ett par noder med dvs där bladparen har suttit och ser till att det finns minst ett par bladpar i toppen.
basilikan sätter jag i vatten. På rosmarinen är det bra att ha en klack! När du tar sticklingen så dra av den så att den får en liten flärp från grenvecket eller hur ska jag förklara det? stick sedan i såord.

vad gör jag för fel?? det SKA ju gå!! särskilt rosmarinen måste ju tas sticklingar på....
[/quote]

Du kan så rosmarin

p.s
Det bildas rötter på basilikastjälken också.
KURT
Blanda gärna planterinmgsjorden med 50% sand, grus eller torv, så att den väldränerande. Sticklingar måste att hög luftfuktighet, men det får inte vara blött i jorden. Oftast är det bäst att sätta sticklingarna i kanten av krukan, där dräneringen är bäst.
jannika
oj, vad snabba ni var! smile.gif Tack!!

jag var också snabb, nu har jag tagit ny stickling på rosmarinen, med klack och satt i såjord i fönstret. eller vill den stå mörkt till en början?

fråga: grenar sig rosmarin självmant, eller måste jag gör ngt för buska till den?

jag trodde lavendel och rosmarin förökades med sticklingar? inte så? då är det ju hopp om det! smile.gif jag verkar ha mer tur med sådd än med sticklingar... :S

vad gäller baslikan, så är jag på snodd att ge upp! stänglarna är långa och bara och har bara två bladpar i toppen, ganska tätt ihop, sen är det bara hjärtbladen. och jag måste ju lämna ett riktigt bladpar, så det lämnar typ ½-1 cm stängel mellan bladparen. och måste jag ta bort ett par blad, så lämnar det inga kvar på orginalet.... nej, jag får nog hoppas på min sådd istället....

koriandern är så vek och vinglig att jag nog ger upp pga det! och köper ny varje gång istället... ville ju ha lite örter hemma, men verkar kosta mer i tid och frustration än vad det smakar...
nina L
Jannika!
Ska du på älvsjömässan? då kan du hämta korianderfrön av mig. Jag ska stå i en monter som säljer Baralith stenmjöl. Kolla Anderssons, Håkan Trädgård monter AO1:255
Frideborg
Hej!
Vad använder du stenmjöl till?
thanks.gif Birgitta W
KoloniLottie
Man ska knippsa av precis under ett bladpar då det är där de mesta tillväxthormonerna finns, Minst 10 cm stjälk! och sedan en plastpåse över. Sticklingen får aldrig torka och som sagt sand i jorden. Lycka till:)
jannika
tack för svar!! gott om goda råd.

undrar en sak... om jag knipsar av sticklingen precis under ett bladpar, så blir det ju en en lång stjälk på orginal-plantan i toppen. ska jag knipsa av den? så att det blir ett bladpar längst upp i toppen på plantan? annars blir den väl dålig, den biten utan blad, elelr?
Maria S i Skåne
CITAT (jannika @ 24-03-2008, 11:19) *
tack för svar!! gott om goda råd.

undrar en sak... om jag knipsar av sticklingen precis under ett bladpar, så blir det ju en en lång stjälk på orginal-plantan i toppen. ska jag knipsa av den? så att det blir ett bladpar längst upp i toppen på plantan? annars blir den väl dålig, den biten utan blad, elelr?

Ja knipsa av den, lite svinn får man räkna med! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon