HEj
Om man har en solros i för liten kruka länge så slutar den ju att växa på höjden för att prioritera blommningen. Hur är det med exempelvis ipomoean? slutar den också att växa då? eller är det skillnad på blommor som blommar i toppen (solros) och andra som blommar längsmed (blomman för dagen)
De flesta växter slutar nog att växa om de står i för små kärl, dessutom kan blomningen utebli helt.
Blomma för dagen mår bäst i stora krukor och med gott om gödsel.
Mvh
Fenja
Glömde skriva att jag senare kommer att omplantera ipomoean i rabbatten med mycket jord och näring. Frågan är om den tar skada av att vara i en litenkruka tills dess (pga platsbrist )
Irene_L
12-03-2008, 12:08
När jag omskolar ipomoean sätter jag 4 i varje kruka (storlek 8 cm gånger 8 cm). Jag har också platsbrist och det brukar funka jättebra att göra så tills det blir dags att sätta dom ute.
ewa zon 3
12-03-2008, 12:22
Starkväxande växter i för små krukor brukar leda till rotsnurr el en kompakt rotklump som gör att växten får en dålig start även sen när den får gott om plats och god tillgång på gödsel. Växten kan också bli mer motaglig för ohyra mm. Visst kan du få till en fin planta som blommar bra till slut men bättre förutsättningar ger naturligtvis bättre planta, men det där vet du redan.
Alternativ till större krukor är högre krukor typ höga fyrkantiga mjölk- youghurt förpackningar.
/Ewa
CITAT (Irene_L @ 12-03-2008, 12:08)

När jag omskolar ipomoean sätter jag 4 i varje kruka (storlek 8 cm gånger 8 cm). Jag har också platsbrist och det brukar funka jättebra att göra så tills det blir dags att sätta dom ute.

hur höga?
Irene_L
18-03-2008, 11:43
Undrar du hur höga krukorna är? Dom är 7 cm höga. Här är en bild:
[attachment=15249:Bfd_odla.JPG]
Det är nog lite trångt men vad gör man när det gror som bara den och man inte vill kasta något!
ja det blir väl lite trångt, men de växer väl till sig sen när du sätter ut dem? Om man har solrosor i så trånga byttor länge så slutar de växa och sätter blomma istället och sen är det kört. den växer inte alls mer på höjden. Men det gört väl ipomoeorna?
Irene_L
18-03-2008, 20:14
Ja dom brukar växa som bara den.( Men det är kanske andra som har andra erfarenheter, så här gör jag.)
Jag brukar vattna med flytande blåkorn ibland. Det gillar dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.