jannika
11-03-2008, 12:23
Vad har ni för jord i pallkragarna?
Jag har nya kragar och ska fylla dem. Det bli ju lite dyrt att köpa plantjord för flera hundra... jag har även lite kompost, men inte så mycket och inget som har vilat klart...
byter ni varje säsong? eller blandar upp den gamla?
vad händer med alla rötter som ligger?
tackar för råd och hoppas att tråden blir lång!!
Jag köper "fem för hundra" säckar och bättrar på med brunnen hästskit och kompost.
skogstroll
11-03-2008, 18:29
Förra året blev det billigaste billiga jorden på OK + hästmoja, det blev mycket tomater
Jan Lindgren
11-03-2008, 20:37
Hej!
Jag använder torv som jag blandar med grus och sand.
MVH
Jan Lindgren
Hej!
Mitt första pallkrage-år köpte jag från ett grusbolag jättefin, härlig svart jord och
fyllde mina lådor med. Har 12 st som står med två kragar på varann så jag hade
lite att pyssla med.... men trots att den jorden säkert var den bästa och minst "förstörda"
(enligt grusbolaget) så följde en förtvivlad sommar där jag febrilt rensade mot
allt ogräs som finns att läsa om i alla böcker... kirskål, snårvinda, nässlor, jätte
balsamin osv osv osv. Blev knappt några sådder kvar... så efter det har det blivit
påsjord, blandat vanlig planteringsjord med påsko och så av den riktiga varan
som grannhästarna ger.. Det har funkat bra! Jag brukar odla bönor, ärtor, jordgubbar,
mangold, jordärtskockor, blommor, potatis, rödbetor, morötter mm mm..
Jag brukar försöka "mosa" ner allt på hösten/vintern som växt i lådorna så de
förmultnar och fyller på med ny jord varje år. Det sjunker liksom ihop...
Ja de var lite av mina erfarenheter! Lycka till!!
Vi blandar lerjorden som finns på lotten med den torv som jag gödslat ut från stallet. Växer och knakar. Lyfter upp pallkragarna och gör om proceduren nästa år. För att störa sniglarna. (i höstas).
Smart att lyfta kragarna, det måsta jag göra med ( när det finns tid för det!! )
Annars tar jag gödsel + lite av min leriga jord + grus elelr överblivna leka i kragarna.
Hannele
28-03-2008, 18:22
CITAT (MariaS @ 11-03-2008, 18:26)

Jag köper "fem för hundra" säckar och bättrar på med brunnen hästskit och kompost.
Men köp inte den torviga
Planteringsjorden,
Kogödsel är bästra jorden, blandat med befintlig jord.
Sommartjejen
01-04-2008, 11:23
Hej
Hänger på frågan. Har odlat i pallkragar ett par år och tja har väl blivit sådär. Har köpt 5 för hundra-säckar planteringsjord! Nu ser jag att du säger Hannele att det är bättre att köpa kogödsel?! Blandar man bara kodgödsel med befintlig jord, hur mycket/många påsar per pallkrage? Ska man gödsla mer? Tacksam för svar (nu är snön borta så snart är det dags

Sommartjejen
CITAT (Sommartjejen @ 01-04-2008, 12:23)

Blandar man bara kodgödsel med befintlig jord, hur mycket/många påsar per pallkrage? Ska man gödsla mer?
Kogödseln är redan blandad med torv så den behöver inte blandas ut ytterligare. När växtligheten kommit igång ordentligt kan man gödsla mer om det ser ut att behövas.
Sommartjejen
01-04-2008, 20:16
Ok, då får det blir kogödsel istället för planteringsjord. Tack för ditt svar.
Sommartjejen
I år bottnade jag med torrt gräs, sen hade jag på trädgårdskompost, sen ko på påse och överst ett 2 cm lager av en billig jord (jag tycker det blir bättre att så i än direkt i kogödseln som kan vara för kraftig för små frön).
Jag hade 1 påse ko, 2 påsar P-jord och en påse Yrkesodlarjord. (Dubbla kragar)
Det är första gången jag använder kragar så jag har inte en aning om det är en bra blandning.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.