Grå
Har kollat favoriten arlaköket, men de dillar bara om lamm och lax... ingen större inspirationskälla där inte..

Jag är näst intill militant motståndare till julmat vid påsk, midsommar och kräftskiva, så jansson och köttbullar blir det inga av. Jag är lite nyfiken på vad ni andra äter - har ni några roliga recept man kan pröva?

Hittills har jag kommit fram till några småsaker bara, t.ex Apelsinmarinerade kycklingben (super, supergoda), ugnsomelett med nässelstuvning eftersom jag sett att de små gynnarna precis tittat upp bredvid ladugårdsväggen nu, så de borde bli lagom stora till nästa helg (har längtat efter dem hela vintern), nybakta Olivbröd och så ägg och sill förstås... men sen är det stopp!! Snacka om idétorka...

Red: Hittade en liten fin Ruccola & avocadosallad som jag lade till på listan... hmm...
Betty
För mig är påsken tid för grillpremiären!
Förrutom att jag dukar fram den klassiska sillen och äggen så pulsar jag i några decimeter djup snö ut till redskapsboden och plockar fram grillen. Efter att ha skottat upp en lagom stor ruta för grillen att stå på så är det då äntligen dags för säsongens första grillning. biggrin.gif
Till påskens middagar adderas på så sätt favoriten honungsmarinerad fläskfilé med tzatziki, klyftpotatis och en krispig sallad. Till det dricker vi gärna ett gott rosévin, det känns vårigt.
Honungsmarinaden gör jag av
1 dl olivolja
1 msk honung (jag har en god grekisk sort)
1 tsk senapspulver
1 krm kryddpeppar
2 msk soya
1 msk färsk riven ingefära
½ dl vatten
Jag marinerar filén i plastpåse i kylen i några (3-4) timmar före grillningen.
Grå
CITAT (Betty @ 11-03-2008, 13:49) *
För mig är påsken tid för [size=3][color=#ff8c00][b]grillpremiären!

Oh jösses amalia... nja, jag väntar nog till maj med grillen, men tack för en rolig idé!
EKLO
Det är ju alltid gott att äta, och särskilt såna där helger, om man är flera runt bordet. Jag brukar tänka att det ska vara så vårlikt som möjligt på påsk (men nu ligger den ju otroligt tidigt i år). Rabarber, första gräslöken, ja --- sånt där. Förra året gjorde jag några väldigt goda småpannkakor med mängder av färska hackade örter + spenat i smeten - de blev trevligt gröna och väldigt goda med lite romröra inuti - som förrätt. Små söta vaktelägg är ju fina att ha kokta på eller runt det gröna. Nässlor finns i södra delarna redan, såg jag i helgen - jag bor i södra bohuslän.

mvh Eklo

Grå
CITAT (EKLO @ 11-03-2008, 14:04) *
Jag brukar tänka att det ska vara så vårlikt som möjligt på påsk (men nu ligger den ju otroligt tidigt i år). Rabarber, första gräslöken, ja --- sånt där.

Ja, jag är lite inne på det också - det är ju alltid roligt att kalasa på det som är nytt för säsongen. Gräslöke har tittat upp också, och persiljan. Timjan och myntan har stått grön hela vintern. Rabarberna har jag inte tittat på än...
Jag tar gärna emot fler tips à la dina örtplättar.. dem har jag redan lagt till på listan - få se om jag kan röra ihop någon god liten cremefraichesås till dem också..
rahmat2
Sill & ägg? vad gott!
Olivbröd, är det gruvbröd(med kli alltså)?
skogstroll
CITAT (Betty @ 11-03-2008, 13:49) *
För mig är påsken tid för grillpremiären!
Förrutom att jag dukar fram den klassiska sillen och äggen så pulsar jag i några decimeter djup snö ut till redskapsboden och plockar fram grillen. Efter att ha skottat upp en lagom stor ruta för grillen att stå på så är det då äntligen dags för säsongens första grillning. biggrin.gif
Till påskens middagar adderas på så sätt favoriten honungsmarinerad fläskfilé med tzatziki, klyftpotatis och en krispig sallad. Till det dricker vi gärna ett gott rosévin, det känns vårigt.
Honungsmarinaden gör jag av
1 dl olivolja
1 msk honung (jag har en god grekisk sort)
1 tsk senapspulver
1 krm kryddpeppar
2 msk soya
1 msk färsk riven ingefära
½ dl vatten
Jag marinerar filén i plastpåse i kylen i några (3-4) timmar före grillningen.

Grill! Bra idé det måste jag fundelera på smile.gif Tack för marinadreceptet oxå!

CITAT (Grå @ 11-03-2008, 14:14) *
Ja, jag är lite inne på det också - det är ju alltid roligt att kalasa på det som är nytt för säsongen. Gräslöke har tittat upp också, och persiljan. Timjan och myntan har stått grön hela vintern. Rabarberna har jag inte tittat på än...
Jag tar gärna emot fler tips à la dina örtplättar.. dem har jag redan lagt till på listan - få se om jag kan röra ihop någon god liten cremefraichesås till dem också..

ja hos mig har oxå gräslöken börjat titta upp, det vore ju ett trevligt inslag smile.gif
Grå
CITAT (rahmat2 @ 11-03-2008, 16:24) *
Sill & ägg? vad gott!
Olivbröd, är det gruvbröd(med kli alltså)?

Ja, sill & ägg är bra smaskens smile.gif
Klicka på länken till olivbrödet (i ordet) så får du se själv, jag tycker det är gott med vad som, bara det är oliver i! smile.gif
Rapchic
jag brukar göra terökt kyckling till jul och påsk det är enkelt att göra
och man kan frysa ner det så man kan göra det i förväg
och man kan äta det som kallskuret
Netha
Vi har en tradition sen många år tillbaka ... familjen samlas till frukost på påskaftonsmorgon.
Då serveras mannagrynsgröt, hembakt bröd, kokta ägg, rökt lammstek, gravad lax, kallrökt lax, basturökt skinka,
rökt renstek, torkat renkött, torkat nötkött och grönsallad.
Dito Verde
CITAT (Rapchic @ 11-03-2008, 21:33) *
jag brukar göra terökt kyckling till jul och påsk det är enkelt att göra
och man kan frysa ner det så man kan göra det i förväg
och man kan äta det som kallskuret

Hur gör du?
rahmat2
CITAT (Netha @ 11-03-2008, 22:15) *
Vi har en tradition sen många år tillbaka ... familjen samlas till frukost på påskaftonsmorgon.
Då serveras mannagrynsgröt, hembakt bröd, kokta ägg, rökt lammstek, gravad lax, kallrökt lax, basturökt skinka,
rökt renstek, torkat renkött, torkat nötkött och grönsallad.

Hur överlever man efter att ätit upp allt detta? confused.gif
Netha
CITAT (rahmat2 @ 11-03-2008, 22:19) *

Ja säg det ohmy.gif

Nämen, så här är det ... alla gillar inte t.ex gravad lax.. då tar de av annat osv. tongue.gif
Grå
CITAT (rahmat2 @ 11-03-2008, 22:19) *

Man ringer på alla läkarna och sjuksköterskorna som man har i släkten, så kommer de i ett nafs med ett glas samarin och en alvedon och säger att man ska sitta ner och vänta tills någon kommer.

Netha
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 22:25) *
Man ringer på alla läkarna och sjuksköterskorna som man har i släkten, så kommer de i ett nafs med ett glas samarin och en alvedon och säger att man ska sitta ner och vänta tills någon kommer.

Men herregud... vad är det som fattas dig?
Du ser för mig att vara en som är otroligt bítter ... en som inte ser sig vara sedd.

Snälla... se inte detta som negativt inlägg. smiley_small_hug.gif
Thomas Wahlqvist
? Nu fattar jag inte mycket.........

Här äts det lamm, gött och fint, sen en del godis, får sån vitlöksångest efter all vitlök i lammet, driver igång sötsuget.

Bitter e gött till Gin och i snappsglaset.
Grå
CITAT (Netha @ 11-03-2008, 22:36) *
Men herregud... vad är det som fattas dig?
Du ser för mig att vara en som är otroligt bítter ... en som inte ser sig vara sedd.

Snälla... se inte detta som negativt inlägg. smiley_small_hug.gif

Det som fattas mig i ditt fall är svaret på en fråga som jag har ställt, som du vägrar att svara på av någon anledning. Påståendet som föranledde frågan gick däremot alldeles utmärkt att haspla ur sig?

Har aldrig sett dig som bitter, eller ens påstått det - ta gärna fram det inlägget isåfall. En del av er är rätt duktiga på att komma med diverse personangrepp och projiceringar och sedan yla om att ni i er tur blir så oerhört provocerade, nedtryckta och stampade på - så - vad är det som fattas, egentligen?

(Red:) Kanske bäst att jag påminner om frågan : Om inte vårdyrket och därmed sköterska är ett serviceyrke, vad är det då? Jag vill ha ett svar på det ifrån dig, eftersom du påstår att jag gjort ett grovt övertramp i frågan och dessutom anser att jag varit elak och du är alldeles lite för snabb med att räcka upp tummen och heja på. Akta så att inte någon biter av den nästa gång. crazy.gif
Rapchic
CITAT (Dito Verde @ 11-03-2008, 22:16) *
Hur gör du?

för 6 pers om man äter det som varmrökt,
eller ungefär hela släkten om man har det som en kallskuret rätt bland många andra rätter

först (dagen före man ska röka den) tar man och rostar, 1 ½ tsk sichuanpeppar, 1 ½ msk havssalt
2 hela stjärnanis och en kanelstång bruten i bitar i en het stekpanna
tills saltet blir ljusbrunt och pepparn börjat dofta
då tar man bort anisen och kanelen och mortlar saltet och pepparn
tar fram kycklingen ( 6 st skinn och benfria kycklingbröst)
gnider in den med kryddblandningen täcker kycklingen m. folie
och låter stå över natten i kylskåpet. sen nästa dag tar man fram
antingen en wokpanna med lock eller en stor gryta med lock
lägger två lager med folie i botten och häller rökblandningen där
( 100 g vitt ris, 100 g vitt socker och 2 msk svart te)
sen tar man en nät ställning om man är så lyxig att man har det
själv tar jag en billig aluminiumfolieform för pajer som jag med kniven höjd
hackar massa hål i den (det är den roliga delen man får ut sina aggressioner)
och med hjälp av folien lägger den hålhackade formen så att kycklingen inte kan ta i rök blandningen
(det är baad, jag röker altså inte i wook för jag har ingen med lock)
man tar ut kycklingen ur kylskåpet och häller ca 2 msk soja på dom
sen lägger man dom på nätet (eller den sönderhackade pajformen)
(jag brukar måsta göra detta i omgångar)
säter ett tätslutande lock på och hä på plattan med stark värme (jag har den högsta värmen)
när man ser rök komma ut från locketsänker man till svag värme
i 15 minutersen stänger man av plattan och låter den röka i 15 minuter till
sen kan man kolla om kycklingen är klar annars kan man fortsätta röka den
(lyft ut fileen du kollar och stäng locket annans finns inge rök kvar för om den inte är kvar

man kan äta den varm direkt från röken med ris och wok grönsaker eller kall i skivor som kallskuret
Eva i Höga
Rapchic, vilket spännande recept! Och så utförligt du skrev, jag måste prova nån gång!
*Stintan*
På mitt påskmeny måste det finnas laxpudding smile.gif
Grå
CITAT (Stintan43 @ 12-03-2008, 12:25) *
På mitt påskmeny måste det finnas laxpudding smile.gif

Och den görs enligt ett mycket hemlighetsfullt familjerecept...? eller skulle man kunna få tillgång? wink.gif
*Stintan*
Visst hade det inte i huvudet bara men här kommer det blush.gif

Portioner: 4-6
1 gul lök
2 msk smör
2 kg potatis
400 g skivad, rimmad lax
1 dl hackad dill
4 ägg
4 dl mjölk
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 175°C. Skala och finhacka löken. Stek den mjuk i smöret och låt svalna.
2. Skala och koka potatisen. Låt svalna. Skär i ca ½ cm tjocka skivor.
3. Täck en smord ugnsäker form (ca 30 x 24 cm) med potatis. Lägg på lax, dill och lök. Täck med ett lager till med potatis, lax, hackad dill och lök. Avsluta med ett lager potatis.
4. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar och häll det i formen. Grädda laxpuddingen i nedre delen av ugnen i 50-60 minuter.
5. Ta ut laxpuddingen och låt den vila en stund före servering.

Serveras med skirat smör (kan såklart uteslutas)

Tips!
Gratinera hårt tunnbröd med riven lagrad kryddost och servera till laxpuddingen som ett frasigt tillbehör.

Dito Verde
CITAT (Stintan43 @ 12-03-2008, 12:51) *
1 gul lök
2 msk smör
2 kg potatis
400 g skivad, rimmad lax
1 dl hackad dill
4 ägg
4 dl mjölk
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

Det lät inta alls dumt, men jag vet inte vad rimmad lax är. Har bara köpt rå, rökt eller gravad lax. Var finns rimmad lax?
/p
*Stintan*
Man kan rimma laxen själv om det inte finns i affären annars går det bra att använda gravad lax.

Skillnaden mellan rimmad och gravad är att att man använder enbart salt (man kan ha lite socker också) när man rimmar medan när man gravar använder en blandning av socker, salt, krossad vitpeppar och hackad dill.

Rimmad lax är också väldigt gott med dillstuvad potatis.
Grå
CITAT (Stintan43 @ 12-03-2008, 19:26) *
Rimmad lax är också väldigt gott med dillstuvad potatis.

Åh gud... dillstuvad potatis är gott till allt!! *slurp*
Magdis
Jag är betydligt mer ovan att fixa mat till påsk än till jul men det hoppas jag ska ändras. Än så länge vet jag bara att jag kommer att ha ägg på bordet och att jag ska göra en klassisk påsktårta. smile.gif
herkules
jag satt och kollade på tv, kanal 8, i reklampausen var det två tjejer som rörde ihop creme fraiche med smulad ädelost, la det på laxfileér, ringlade på lite olja och så in i ugnen, kan tänka mig det blir gott. ska provlaga i helgen, med grovmalen rosépeppar och lite pressad citron på så.. pressad potatis till? eller en rotfruktsgratäng.
jaja, återkommer om det blir gott. smile.gif
Netha
CITAT (Magdis @ 12-03-2008, 20:08) *
Jag är betydligt mer ovan att fixa mat till påsk än till jul men det hoppas jag ska ändras. Än så länge vet jag bara att jag kommer att ha ägg på bordet och att jag ska göra en klassisk påsktårta. smile.gif

Vi har aldrig någonsin haft tårta till påsk!
Fattar inte riktigt varför man ska ha sån... eller kanske för att bottnarna innehåller ägg..
el näää jag får fortsätta fundera över sambandet. g.gif
Magdis
CITAT (Netha @ 12-03-2008, 23:01) *
Fattar inte riktigt varför man ska ha sån... eller kanske för att bottnarna innehåller ägg..

För att det är gott med tårta! biggrin.gif Nämen jag vet inte riktigt. Det är nog för att vi alltid haft det i mitt hem...mamma brukade göra tårta med persikohalvor på och nåt år hjälpte jag till och gjorde marsipanrosor och kycklingar till en marsipantårta.
Netha
CITAT (Magdis @ 12-03-2008, 23:07) *
För att det är gott med tårta! biggrin.gif Nämen jag vet inte riktigt. Det är nog för att vi alltid haft det i mitt hem...mamma brukade göra tårta med persikohalvor på och nåt år hjälpte jag till och gjorde marsipanrosor och kycklingar till en marsipantårta.

Jamen kanske beror det på att jag inte är vän av tårta. tongue.gif
Tar en pytteliten bit av ren hövlighet och sväljer (med viss möda) om jag är bortbjuden till annnan än familjen. laugh.gif
Grå
Memma med mycket socker och grädde.....

Fast det är ju bara jag som tycker om det i den här familjen :/
Dito Verde
CITAT (Eva i Höga @ 12-03-2008, 11:32) *
Rapchic, vilket spännande recept! Och så utförligt du skrev, jag måste prova nån gång!

Jaaa, det var då ett avancerat recept. Jag blev riktigt nyfiken på den tillagningsmetoden. Har aldrig hört om det tidigare. Vet du var metoden kommer ifrån?
/p
Rapchic
CITAT (Dito Verde @ 12-03-2008, 23:27) *
Jaaa, det var då ett avancerat recept. Jag blev riktigt nyfiken på den tillagningsmetoden. Har aldrig hört om det tidigare. Vet du var metoden kommer ifrån?
/p

glömde säga att man kan röka andra saker också men det har jag inte testat...
tex tofu men då kanske man måste ändra tiderna litegrann
Kestad
Hej,
På mitt påskbord iår kommer jag ha Citron & Vitlöksmarinerad Kyckling samt ljummen potatissallad.

Kycklingen
Kycklingfiléerna kryddar jag med salt o peppar och genomsteker hela. När dom fortfarande är varma, skär jag upp dom i centimeter tjocka skivor, lägg i en skål och pressa vitlök efter tycke, citronsaft (ganska mycket ca 3 citroner till 6 filéer) å krydda sedan med aromat. Gör detta dagen innan, så det kan stå å gotta sej i kylen. Rör om då och då.
Denna rätt serveras kallt.

Potatissallad
Tärna kalla kokta potatisar, purjolök & gräslök, lägg i en skål. Blanda i en gryta Cremefraish, pressad vitlök och kycklingbuljongtärning, koka upp och slå över potatisen. (till i liten burk creme fraish använder jag 1 buljongtärning & 1-2 vitlöksklyftor)
Servera genast, då den skall vara lite ljummen (även om den är god även kall)

Som du ser har jag inga exakta mått, utan allt är beroende av dina smaklökar!

Glad Påsk på dej!
Kestad
netaave
CITAT (Netha @ 12-03-2008, 23:01) *

Tårta nåt jag är van vid också, vi har sen urminnes tider haft en chokladtårta till kaffet på påskafton med kycklingar och påskliljor av mandelmassa på.

Den här påsken ska jag tillbringa i husvagnen på Hjo camping smile.gif så matmässigt blir det nog för enkelhetens skull nåt grillat, men ägg o gravlax ska jag nog få med mig, och Elle får göra sin laxröra. Och en brk senapssill måste man ju ha biggrin.gif
ZaraP

Hallo!
Va många smarriga recept!! 000.gif
Är det någon som har sånt här gott recept på "mat-cheesecake"? Tror det ska
vara ansjovis, rödlök och dill i... men själva "mojset" är jag lite osäker på, eller
ska man följa ett vanligt recept och utesluta allt socker... rätt?
Mvh ZaraP
Mollis
CITAT (Grå @ 12-03-2008, 23:19) *
Memma med mycket socker och grädde.....

Fast det är ju bara jag som tycker om det i den här familjen :/

Huvva! Minns med rysningar Memma från min barndom.
På vårt påskbord har vi bara (ja förutom ägg då) senapsgravad strömming som självklar rätt, om vi har nåt Rådjur i frysen brukar det också dyka upp. Annars tycker jag också att det ska vara mycket grönt och fräscht.
Rapchic
det har visat sig att jag och min sambo ska fira påsk ensamma
för första gången.. funderar på en kväll med terökt kyckling
och en kväll med lammkotletter (om jag hittar det vill ha lamm men har alldrig gjort det förut)
löksill och nån go bönsallad och ägg förståss... (och fruktsallad till efterrätt shh säg inget)
tror ni det bli bra och vilken dag äre man ska äta lammet?
strepp
Påskekaka det viktigaste på vårt kaffebord-.Från den trakten där jag bor brukade man ofta förr göra Påskekaka,
Man bakade bröd som var en rätt tjock vetekaka.
Det gör inte jag utan köper Hönökaka,
Kokar 6 ägg till 2 halvor av Hönökaka,
Mosar äggen medan dessa är varma med lite smör+ lite grädde och riven ost smaksätt med lite salt och peppar,Äggröran ska vara fast.Bred ut detta på hönökakan och sedan garnerar man med ansjovis och dill.
Jag har en egen variant eftersom jag inte äter ansjovis jag tar garnerar med räkor,lax,dill,gurka och tomat.Vi brukar bara ha ett lager men man kan lägga på dubbelt med hönokaka och dubbel sats av äggröran ,blir som smörgåstårta .
Kanonfort att göra och passar bra om man får oväntat besök med påsk.tokfian
Solstorm
Påskekaka låter jättegott. Det ska jag pröva med löksill istället för anjovis.
Mica548
Kräftstjärtstårta!
Var på kalas med stalltjejerna för någon månad sedan och Eva bjöd på http://www.ica.se/FrontServlet?state=recep...19673&frm=1 men hade bytt ut matjesillen mot kokta ägg och kräftstjärtar och det var mums fillibabba!

Har något liknade från ICA som jag har gjort till nyår, typ "räksmörgåstårtssnittar":

Korrekt namn är: Räkbakelser
4 port. Tid ca 45 min.
12 skivor formfranska
500 gr räkor med skal
2 ågg
2 dl gräddfil
1/2 dl lättmajonäs
2 krm salt
1 krm mald vitpeppar
2 msk finhackad rödlök
1 1/2 dl hackad dill

Garnering:
50-100 gr löj- eller stenbitsrom
4 citronskivor
dillkvistar

1) Ta ut 12 st 7 cm rundlar ur bröden, med tex ett glas
2) Skala räkorna. Hacka alla utom 12 (för garneringen).
3) Hårdkoka och hacka äggen
4) Blanda gräddfil och majjo. Smaka av med salt och peppar. Spara 1/4 av röran. Blanda resten med lök, räkor och ägg.
5) Fördelar räkröran på bröden och lägg ihop bröden tre och tre.
6) Bre på resterande röra runt om och tryck fast dillen.
7) Garnera med kvarvarande räkor, rom, citron och dillkvistar.

Himla gott och festligt, men jag skulle nog ta mindre bröd nästa gg, för det blir himla mastigt om det är på en buffé!

/Mica
Mollis
Nåt som passar bra på påskbordet är Ceviche, kall citronmarinerad fisk (t ex torsk, hoki, Lax) med bl a chili. Har inte receptet just nu men kan lägga upp om nån är intresserad.

//Mollis
zissi
Mollis: Är intresserad av receptet om du har tid o lust o dela med dig.
Mollis
Javisst!

400 g fisk
1 1/2 tsk salt
3-4 citroner
1 stor eller 2 små lökar
1 kryddmått svartpeppar
1 chilifrukt och/eller tabasco/cayennepappar/piripiri (smaksak)

(1/2 röd, gul eller orange paprika och ev en bit stjälkselleri)

Använd halvtinad fisk och skär i ca 1 cm stora kuber och skär löken i små bitar.
Lägg i en glasskål, salta och pressa ur saften av 3 citroner, tillsätt peppar.
Blanda och låt stå kallt 2 timmar, blanda runt och låt stå ytterligare 2 timmar.
Smaka av salt- och citronhalt och tillsätt mer om du tycker det behövs.
Tillsätt chilifrukten skuren i pyttebitar eller tabascon/cayennpepparn och blanda.
Till sist lägger du ev i paprika och selleri.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon