Stina-Vi
Har nyligen köpt ett litet hus fr 1920 o framför det huset finns en rundel, med grusgång fram till o runt. Här står idag en konstig statyett av något slag, på en "piedestal" som inte matchar. I rundeln växer i dag massor av olika växter i en salig röra - nån liten rosbuske, nåt som liknar en vassrugge, blandade blommor osv. Jag vill rensa upp där o har planer på att plantera ett litet träd - gärna något "kringelikrokigt" och inte alltför högt träd, i mitten av rundeln, å så marktäckare (typ taklök) o stenar under trädet.

Har ni några förslag på träd som skulle passa? Önskedrömmen vore ngt lite "bonsaiinspirerat"... Tycker att trollhassel har jättefina grenar, men har ingen uppfattning om hur själva stammen ser ut... Rundeln är i syd-syd-västligt läge, med sol under hela dagen.

Tacksam för förslag om vad som skulle passa, och även hur man hanterar/planterar trädtipsen! blomma.gif
Rafael
Några frågor:
Vad är det för zon?
Vad är det för diameter på rondellen?
Vad kan du tänka dig för höjd på trädet?
Räcker det om det är vackert, eller bör det ge något nyttigt också?
Är det någon i de närmaste hushållen som har allergiproblem?
Är det rör eller liknande i närheten som gör aggresiva rötter opassande?
Mycket att tänka på... g.gif
Stina-Vi
CITAT (Rafael @ 11-03-2008, 13:24) *
Några frågor:
Vad är det för zon?
Vad är det för diameter på rondellen?
Vad kan du tänka dig för höjd på trädet?
Räcker det om det är vackert, eller bör det ge något nyttigt också?
Är det någon i de närmaste hushållen som har allergiproblem?
Är det rör eller liknande i närheten som gör aggresiva rötter opassande?
Mycket att tänka på... g.gif

Rafael - tack för input! ÄR som sagt var ny på detta så jag kommer gladeligen med mer info med hopp om mer hjälp thanks.gif
Väster om Örebro, så zon 3 eller 4 tror jag
Diameter, ca 2,5-3 meter, tror jag
Höjd - max 3 meter (bakom rundeln, längre upp i backen står huset och jag vill inte att den gamla entren ska försvinna bakom ett stort o högt träd, utan att det mer ska vara något "dekorativt" i förgrunden... svårt att förklara...) g.gif
Vackert räcker - vi har massor av fruktträd o annat i trädgården.
Allergier - ja, jag är "lätt" pollenallergiker - men det är så mkt annat som blommar så ett träd till gör nog ingen skillnad wink.gif
Nej - det är (nog) inga rör precis i närheten - men vill gärna ha tips på träd med inte allför aggresiva rötter.

Tack på förhand!
Mollis
CITAT (Stina-Vi @ 11-03-2008, 13:05) *
Har nyligen köpt ett litet hus fr 1920 o framför det huset finns en rundel, med grusgång fram till o runt. Här står idag en konstig statyett av något slag, på en "piedestal" som inte matchar. I rundeln växer i dag massor av olika växter i en salig röra - nån liten rosbuske, nåt som liknar en vassrugge, blandade blommor osv. Jag vill rensa upp där o har planer på att plantera ett litet träd - gärna något "kringelikrokigt" och inte alltför högt träd, i mitten av rundeln, å så marktäckare (typ taklök) o stenar under trädet.

Har ni några förslag på träd som skulle passa? Önskedrömmen vore ngt lite "bonsaiinspirerat"... Tycker att trollhassel har jättefina grenar, men har ingen uppfattning om hur själva stammen ser ut... Rundeln är i syd-syd-västligt läge, med sol under hela dagen.

Tacksam för förslag om vad som skulle passa, och även hur man hanterar/planterar trädtipsen! blomma.gif

Du nämner Trollhassel, du har inte funderat på Ormhassel? Jag har en, den är så dekorativ, ska försöka få en bild på den o lägga upp.

Mvh
Mollis
Rafael
Ett förslag: japansk blodlönn. Jag har en Acer Palmatum Bloodgood; tror inte de blir särskilt stora. De är väldigt vackra med sina tunna, långflikiga, knall röda blad. Men det är förstås en smaksak...
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...si&img=4159 kan du se den som nyplanterad.
Sylvia
Hur skulle silverpron, "Nordens oliv", passa? Blir krokig och vindig och kan hjälpas genom klippning till bonzaiform.
Blommar vackert på våren med vita blommor, de små frukterna är däremot inget att ha, plocka bort eller låt hänga kvar som "oliver".
Viburnum
Eller Sorbus Dodong eller Sorbus ´Chinese lace´, eller Malus ´Red jade´ eller det som är mitt bästa förslag Prunus ´Kiku-shidare´på 150-180 stam.
Anna i Åkarp
En vacker syren kanske kan passa? Den får ju rätt mycket karaktär efter ett tag och du kan själv stamma upp den efter tycke och smak.

Stammen på ormhasseln blir lika krokig och fin som grenarna. De är alldeles underbara, jag ska själv skaffa en.
Rafael
Är inte ormhassel starkt allergiframkallande som andra hasselsorter?
Hängena verkar avskräckande...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:2006-10-18Corylus04.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormhassel
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, jag har förslag (BOXBOM ), det är mycket vacker och man kan klippa den hela året och lättodlad.
Lycka till, H: BASSAM
Stina-Vi
Tack snälla alla ni som gett mig förslag - helt plötsligt insåg jag att jag nog måste köpa fler träd o placera på andra ställen i trädgården. Den japanska blodlönnen var ju fantastiskt fin! Å boxboum hade jag inte ens tänkt på thanks.gif

Tror att det lutar åt en hassel ändå - men jag får kolla upp det där med att de ev. är allergiframkallande! "Nordens oliv"låter oxå mycket intressant - roligt med ett ovanligt träd! Eller Prunus - ååååå vad mycket spännande träd det finns. Roligt när ett nytt intresse gör att en helt ny värld öppnar sig. bravo.gif

Åter igen tack - jag kommer snart igen med fler frågor - det här forumet är ju fantastisk! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon