Full version: vad kan passa?
jannika
Hej,
jag försöker sätta mig in i alla ros-sorter, men det finns för många....

tänkte ta chansen till en genväg och fråga er istället. smile.gif

jag har en plats i trädgården som är halvskugga med mossig mark. jag bor utanför nyköping, zon 2 eller 3...

låg sort, med fina blommor, gärna en lättskött sak, och inte kräver så mycket kunnighet...

vad rekommenderar ni, om något?? smile.gif

Tack på förhand!
Kajsa
Bäst om det är sol ca 6 tim. annars kan det bli för mörkt. Titta på Dagens Austin idag, Wild Edric, och i tråden Kanadarosor har du en härlig ros, Henry Hudson som jag har bilder på, båda doftar är lättskötta och blommar hela hösten. Vanliga rabattrosor tror jag inte går där. Titta också i mitt album/ Gallica rosor dom blir bara ca 1 - 1.20 m eller album / Pimpineller där har du en del att välja på.
Kajsa
Tittade just på Odlas erbjudande om rosor dom säljer Schneekoppe en underbar rugosahybrid från 1984. Rosen blir 1 - 1.20 m hög och ca 1 m bred. Helt frisk och blommar till sena hösten. Doftar starkt, man bör plocka bort vissna blommor annars ser den lite skräpig ut. Den rosen kan du ha.

Schneekoppe har en ovanlig färg, läcker.
( Får nog köpa till en, gillar den )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon