Sommartjejen
11-03-2008, 13:27
Hej
Fick nyss ett erbjudnde från Odla om rosor. (Vill ha

) Om man beställer rosor från odla (eller någon annan stans ifrån) vad är det man får? Enda gången jag köpt en ros är i en handelsträdgård och då stod den i en kruka. Förmodar att den inte levereras så via post. Blir jätteglad om någon som har erfarenhet att handla via nätet vill svara. Är det något annat att tänka på? Hur snabbt måste dom ned i jord? Är plantorna mindre än om man köper via en handelsträdgård.
Sommartjejen
titti49zon6
11-03-2008, 13:33
Jag har köpt rosor från Odla flera år och det är bra kvalité på dom
Dom är barrotade när dom kommer (dom flesta rosor man beställer är det)
och dom behöver komma i jord så snabbt som möjligt, det går även bra att ha dom i en
hink med vatten någon dag
Rosorna brukar levereras när det blir dags att plantera dom i jorden, man börjar
leverera till södra Sverige först och sen eftersom det våras så levererar dom upp till norr
Jag ska beställa men har inte bestämmt vad ännu
Sommartjejen
11-03-2008, 13:51
Hej
Tack för ditt svar. Barrotade vs planterade i kruka, är något att föredra?
Om man beställer här, eller på de andra stora rosfirmorna kommer de barrota, det blir lätt skicka dom, väger inte mycket. Ställ rosorna i vatten en dag/ över natten innan man planterar så rötterna drar åt sig vatten. Rosor man köper i krukor på handelsträdgårdar har oftast kommit längre och man kan sälja dom hela sommaren i krukan.
Sommartjejen
11-03-2008, 19:59
Ok. Det är för att det ska bli en längre försäljningsperiod som man planterar dom i krukor, har alltså inget med kvalitén att göra (vilket jag faktiskt trodde). Då får jag nog a och beställa några. Tack för hjälpen!
Det var samma rosor de erbjöd i höst och då köpte jag,bra kvalität,alla har överlevt vintern.Jag hoppas de blommar till sommaren.
Jämför priserna innan du köper. Rosenpostens priser konkurerar lätt.
Eva 33c
13-03-2008, 17:34
CITAT (Mejal @ 13-03-2008, 07:08)

Jämför priserna innan du köper. Rosenpostens priser konkurerar lätt.
Nu har jag jämfört. Vad jag kan se är det bara Ingrid Bergman, Peace och Queen Elizabeth som är billigare hos Rosenposten. Sen är ju frakten dyrare från Rosenposten, Odla tar ju bara 49 kr. Så beroende på vad man vill köpa så är det bra priser.
Själv har jag redan lagt en stor rosbeställning från Rosenposten, så jag undviker "köp-knappen" denna gång.
Jentukka
13-03-2008, 20:03
Brukar odla ha regelbundet roserbjudande?
Är jätte sugen köpa men har inte bra tillfälle än.
CITAT (Jentukka @ 13-03-2008, 20:03)

Brukar odla ha regelbundet roserbjudande?
Är jätte sugen köpa men har inte bra tillfälle än.
Höst och vår som det verkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.