Cassiopeia
11-03-2008, 14:36
Nu ska jag börja plantera om växterna här hemma och har en fråga. Hur får man jorden att inte bli så packad?
Jag anstränger mig verkligen för att inte trycka till jorden mer än nödvändigt för att få stadga åt växten, dessutom brukar jag blanda småleca eller perlit (eller både och) i jorden, men jag tycker ändå att den oftast blir så kompakt. När man vattnar den nyplanterade växten så sjunker jorden ihop och plötsligt är den sådär kompakt som man försöker undvika att få den.
Nyplanterade växter brukar dessutom bli så himla jätteblöta när man vattnar dem, en del hinner ju bli vattensjuka innan jorden torkar upp. Vill inte dränka några av mina favvoväxter så nu vill jag ha tips, hur gör man!?
Om du har en gammal långpanna, vik den för omplantering.
Tag sedan den nya krukan och bottna med lite jord, ställ i växten och häll råge med jord i krukan. Ta tag i krukans kanter och stöt den mot underlaget, så faller jorden ner i kanterna, upprepa tills krukan är full.
Loobaman
12-03-2008, 13:24
Något som fungerat väldigt bra för mig är att blanda jorden med perlite 25% vermiculite 25% och jord 50% sen lägger jag allt i en stor blå plastpåse från IKEA (ni vet vilka jag menar), skaka och bråka massor med påsen, sen lyfter du jorden underifrån och släpper ner i krukan, mixen vermiculite och perlite är mycket bra om man vill ha en luftig och väldrenerad jord.
Detta har alltid fungerat bra för mig + att jag ser en klar skillnad i hur snabbt rotsystemet växer när det har riktigt god syreupptagningsfömåga.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.