Full version: Plommonträd
e_sedell
Vi har ett plommonträd som sätteren väldans massa vattenskott. Vad ska jag göra? Det är inte beskuret på många år men en del grenar börjar dö. Jag antar att det är dax för en föryngring. När är bästa tiden och hur ska man göra?
Hannele
Då kan du ta en av vattenskotten i höst och plantera.
Det kommer att ta minst fem år, innan det blir frukt.

Gamla plommonträd är svåra att föryngra, eftersom nya skott inte växer på gamla grenar.
Plommonträd behöver egentligen ingen beskärning, utom ta bort det döda.
e_sedell
Hummm... nu blev det svårt. Om jag tar ett skott ock planterar så vill jag ha det på ungefär samma ställe som det gammla trädet. Om jag fäller det och låter att av rotskotten gå upp så kommer det även att komma 3 miljoner andra skott. Om jag planterar ett skott i kruka eller på ett annat ställe tills vidare kanske det blir bra. I så fall får jag ta och ringbarka trädet och hålla efter alla skott... Trädet hade en viktig funktion, det skuggade komposten... Grannen har tagit bort massa träd på andra sidan så den står redan lite utsatt. Får c hur jag löser det...
Cilla
Vattenskott sätter trädet för att det förlorar bladmassa, så det är inte genom att beskära och ta bort ännu mer som man hjälper det.

Titta noggrannt på grenarna som dör och försök förstå varför de gör det. Sår i barken, fnas, mekaniska skador?
e_sedell
Jag tror inte det finns mekaniska skador, utan det är nog ålder. Men jag kan gå och kolla om det finns spårav svamp... det är mycket lav på grenarna, men det borde inte skada någonting...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon